Sponsorihankintastrategian laatiminen ravihevosen ylläpidon tukemiseksi
Mäkelä, Ville-Veikko (2021)
Lataukset:
Mäkelä, Ville-Veikko
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021053112822
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021053112822
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee sponsoriyhteistyötä -ja hankintaa. Työ on rajattu siten, että se koskee vain urheilussa tapahtuvaa sponsorointia. Aihetta tarkastellaan pääosin raviurheilun ja -hevosen näkökulmasta. Tavoitteena on laatia sponsorihankintastrategia.
Sponsorointi on yhteistyötä, joka koskee kumpaakin osapuolta. Sen tarkoitus on tuoda hyötyä kummallekin mukana olevalle osapuolelle. Onnistuakseen se vaatii molempien aktiivista osallis-tumista. Sponsorihankinnassa on pääsääntöisesti kyse samanlaisesta myyntityöstä, kuin minkä tahansa muun tuotteen tai palvelun kohdalla. Jotta sponsorihankintaa voidaan hyödyntää te-hokkaasti, on sitä varten tehtävä selkeä sponsoristrategia. Tämän strategian avulla ”myymistä” on helpompi toteuttaa yrityksille.
Tämän opinnäytetyön empiirinen osuus koostuu selvityksestä, joka toteutettiin sähköpostiky-selynä. Kyselyllä haluttiin ottaa selvää, kuinka tietoisia lounaissuomalaiset yritykset ovat spon-soroinnista, ja olisivatko he kiinnostuneita ravihevosen sponsoroinnista kumpaakin hyödyttävä-nä yhteistyönä. Tutkimuksen avulla otettiin selvää myös yritysten taloudellisesta halukkuudesta olla mukana tukemassa ravihevosen toimintaa.
Tulokset osoittavat, että sponsorointi kiinnostaa yrityksiä, ja se koetaan hyödylliseksi kumman-kin osalta. Tuloksista ilmenee myös, että yrityksiä kiinnostaa sponsoroinnista annettavien saa-tavien käyttö. Yrityksille ei ole enää aivan sama, miten rahat käytetään, vaan halutaan olla tie-toisia siitä, miten he rahoillaan käytännössä pystyvät auttamaan sponsoroitavaa kohdetta. Vas-tauksista selviää mm. että yritykset haluavat tukea hevosen ruokintaa ja välinehankintaa. Vas-tavuoroisesti taas hevonen koetaan hyödylliseksi alueen yritykssä vetonaulana. Tämän kautta hevonen saa näkyvyyttä ja tunnettuutta.
Sponsorointi on yhteistyötä, joka koskee kumpaakin osapuolta. Sen tarkoitus on tuoda hyötyä kummallekin mukana olevalle osapuolelle. Onnistuakseen se vaatii molempien aktiivista osallis-tumista. Sponsorihankinnassa on pääsääntöisesti kyse samanlaisesta myyntityöstä, kuin minkä tahansa muun tuotteen tai palvelun kohdalla. Jotta sponsorihankintaa voidaan hyödyntää te-hokkaasti, on sitä varten tehtävä selkeä sponsoristrategia. Tämän strategian avulla ”myymistä” on helpompi toteuttaa yrityksille.
Tämän opinnäytetyön empiirinen osuus koostuu selvityksestä, joka toteutettiin sähköpostiky-selynä. Kyselyllä haluttiin ottaa selvää, kuinka tietoisia lounaissuomalaiset yritykset ovat spon-soroinnista, ja olisivatko he kiinnostuneita ravihevosen sponsoroinnista kumpaakin hyödyttävä-nä yhteistyönä. Tutkimuksen avulla otettiin selvää myös yritysten taloudellisesta halukkuudesta olla mukana tukemassa ravihevosen toimintaa.
Tulokset osoittavat, että sponsorointi kiinnostaa yrityksiä, ja se koetaan hyödylliseksi kumman-kin osalta. Tuloksista ilmenee myös, että yrityksiä kiinnostaa sponsoroinnista annettavien saa-tavien käyttö. Yrityksille ei ole enää aivan sama, miten rahat käytetään, vaan halutaan olla tie-toisia siitä, miten he rahoillaan käytännössä pystyvät auttamaan sponsoroitavaa kohdetta. Vas-tauksista selviää mm. että yritykset haluavat tukea hevosen ruokintaa ja välinehankintaa. Vas-tavuoroisesti taas hevonen koetaan hyödylliseksi alueen yritykssä vetonaulana. Tämän kautta hevonen saa näkyvyyttä ja tunnettuutta.