Rakennustekniikan opetussuunnitelman kehittäminen Jyväskylän ammattikorkeakoulussa : Rakennesuunnittelun suuntautumisvaihtoehto
Haapamaa, Hannu (2021)
Haapamaa, Hannu
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052611340
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052611340
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli Rakennustekniikan opetussuunnitelman kehittämien Jyväskylän ammattikorkea-koulussa rakennesuunnittelun suuntautumisvaihdolle. Työn taustalla oli Jyväskylän Ammattikorkeakoulussa toteutettava opetussuunnitelmauudistus ja tarve yleensäkin kehittää kaikkia opetussuunnitelmia paremmin osaamisperustaisiksi.
Opinnäytetyön tavoitteena oli löytää ja kartoittaa osaamistarpeet, selvittää niistä relevantit vaihtoehdot ja tuottaa rakennus- ja yhdyskuntatekniikan tutkinto-ohjelmalle valmis opetussuunnitelma. Toinen yhtä tärkeä tavoite oli löytää ja ehdottaa sopivimpia opetus- ja oppimismenetelmiä opintojaksojen toteutukseen, jotta opiskelijat myös saavuttaisivat nuo oppimistavoitteet. Kolmas tavoite oli palautekyselyn avulla selvittää valmiin opetussuunnitelman käyttökelpoisuus.
Opinnäytetyö toteutettiin vaiheittain siten, että osaamistarpeiden kartoitus tehtiin tulevaisuustutkimuksiin perustuen kirjallisuustutkimuksena sekä työpajatyöskentelynä, johon osallistuivat rakennusalan toimijat Keski-Suomesta edustaen rakennusalan eri sektoreita mahdollisimman laajasti. Opetusmenetelmäkartoitus tehtiin suurimmaksi osaksi rakennus- ja yhdyskuntatekniikassa opiskeleville opiskelijoille suunnattuna Webropol-kyselynä. Lopuksi pyydettiin palaute opetussuunnitelmasta kaksivaiheisesti. Palautekyselyn aluksi oli Webropol-kysely ja toisessa vaiheessa teemahaastattelu, jossa vapaaehtoiset palautekyselyyn vastanneet saivat kertoa tarkemmin ja laajemmin näkemyksistään opetussuunnitelman kehittämisen suhteen.
Tärkeimpänä tuloksena opetussuunnitelma valmistui aikataulun mukaan. Samoin saatiin riittävästi palautetta opetussuunnitelmasta. Myös opetus- ja oppimismenetelmäkartoitus antoi hyviä ehdotuksia opintojaksojen toteutukselle.
Johtopäätöksistä tärkeimpänä on varmastikin se, että opetussuunnitelmaa tulee jatkossa edelleen kehittää. Opetussuunnitelmassa nähtiin muutamia kehityskohteita, joihin on syytä lähitulevaisuudessa paneutua perusteellisesti, jotta tutkinto säilyy kiinnostavana jatkossakin.
Opinnäytetyön tavoitteena oli löytää ja kartoittaa osaamistarpeet, selvittää niistä relevantit vaihtoehdot ja tuottaa rakennus- ja yhdyskuntatekniikan tutkinto-ohjelmalle valmis opetussuunnitelma. Toinen yhtä tärkeä tavoite oli löytää ja ehdottaa sopivimpia opetus- ja oppimismenetelmiä opintojaksojen toteutukseen, jotta opiskelijat myös saavuttaisivat nuo oppimistavoitteet. Kolmas tavoite oli palautekyselyn avulla selvittää valmiin opetussuunnitelman käyttökelpoisuus.
Opinnäytetyö toteutettiin vaiheittain siten, että osaamistarpeiden kartoitus tehtiin tulevaisuustutkimuksiin perustuen kirjallisuustutkimuksena sekä työpajatyöskentelynä, johon osallistuivat rakennusalan toimijat Keski-Suomesta edustaen rakennusalan eri sektoreita mahdollisimman laajasti. Opetusmenetelmäkartoitus tehtiin suurimmaksi osaksi rakennus- ja yhdyskuntatekniikassa opiskeleville opiskelijoille suunnattuna Webropol-kyselynä. Lopuksi pyydettiin palaute opetussuunnitelmasta kaksivaiheisesti. Palautekyselyn aluksi oli Webropol-kysely ja toisessa vaiheessa teemahaastattelu, jossa vapaaehtoiset palautekyselyyn vastanneet saivat kertoa tarkemmin ja laajemmin näkemyksistään opetussuunnitelman kehittämisen suhteen.
Tärkeimpänä tuloksena opetussuunnitelma valmistui aikataulun mukaan. Samoin saatiin riittävästi palautetta opetussuunnitelmasta. Myös opetus- ja oppimismenetelmäkartoitus antoi hyviä ehdotuksia opintojaksojen toteutukselle.
Johtopäätöksistä tärkeimpänä on varmastikin se, että opetussuunnitelmaa tulee jatkossa edelleen kehittää. Opetussuunnitelmassa nähtiin muutamia kehityskohteita, joihin on syytä lähitulevaisuudessa paneutua perusteellisesti, jotta tutkinto säilyy kiinnostavana jatkossakin.