Suomen matkakohteiden kokoojaverkkosivut FinAwaylle
Pettinen, Alina (2021)
Pettinen, Alina
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060113064
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060113064
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä toteutettiin produktina verkkosivut FinAway-yritykselle. FinAway on opinnäytetyön kirjoittajan ja toisen liikekumppanin perustama yritys. FinAwayn visiona on olla matkakohteiden uudenlainen suodatuspalvelu. Opinnäytetyö on alkusysäys
liiketoiminnalle ja päätavoitteita oli kolme: toteuttaa verkkosivut, kasvattaa brändiä ja
kasvattaa omaa ammattitaitoa. Sivustolla pystyy suodattamaan erilaisia vähemmän
tunnettuja kohteita teemoittain; esimerkiksi parhaat pulkkamäet tai valokuvauspaikat.
Vastaavanlaisia sivustoja ei opinnäytetyön tekovaiheessa ollut, joten sillä on uutuusarvoa.
Opinnäytetyön tietoperustassa selvitetään, mitä asioita tarvitsee ottaa huomioon
verkkosivuja suunniteltaessa. Tutkitaan eri julkaisualustojen toimivuutta, käyttöliittymä- eli
UI-suunnittelua, visualisuuteen liittyviä seikkoja, jotka muodostavat mielikuvaa brändistä,
verkkosivujen rakennetta, navigaatiota, responsiivisuutta ja hakukoneoptimointia.
Verkkosivujen toteutuksen aikana testattiin, mitkä julkaisualustat soveltuvat FinAwayn
käyttöön. Useampien testien jälkeen päädyttiin internetin käytetyimpään julkaisualustaan
WordPressiin. WordPressissä aloitettiin vuoden ilmaisella kokeilulla ja valmiilla teemalla,
jossa kokeiltiin, mikä toimii ja mikä ei. Yrityskumppanin kanssa päätimme yhdessä, mitä
fontteja tulemme käyttämään sekä millaista viestiä haluamme visuaalisella ilmeellä ja
väreillä välittää.
Tuloksena syntyi julkiset ja toimivat verkkosivut, jotka on validoitu käytettävyystestillä.
Käytettävyystesti suoritettiin lyhyellä Webropol-kyselyllä, josta saatiin hyviä tuloksia sekä
kehittävää palautetta, joiden pohjalta tehtiin optimointeja sivustolle. Käytettävyystestissä
nousseet adjektiivit kuvaavat verkkosivuja leikkisiksi, innostaviksi ja harmonisiksi.
Lopputulokseen olemme tyytyväisiä ja tulevaisuudensuunnitelmat ovat myös selvillä.
liiketoiminnalle ja päätavoitteita oli kolme: toteuttaa verkkosivut, kasvattaa brändiä ja
kasvattaa omaa ammattitaitoa. Sivustolla pystyy suodattamaan erilaisia vähemmän
tunnettuja kohteita teemoittain; esimerkiksi parhaat pulkkamäet tai valokuvauspaikat.
Vastaavanlaisia sivustoja ei opinnäytetyön tekovaiheessa ollut, joten sillä on uutuusarvoa.
Opinnäytetyön tietoperustassa selvitetään, mitä asioita tarvitsee ottaa huomioon
verkkosivuja suunniteltaessa. Tutkitaan eri julkaisualustojen toimivuutta, käyttöliittymä- eli
UI-suunnittelua, visualisuuteen liittyviä seikkoja, jotka muodostavat mielikuvaa brändistä,
verkkosivujen rakennetta, navigaatiota, responsiivisuutta ja hakukoneoptimointia.
Verkkosivujen toteutuksen aikana testattiin, mitkä julkaisualustat soveltuvat FinAwayn
käyttöön. Useampien testien jälkeen päädyttiin internetin käytetyimpään julkaisualustaan
WordPressiin. WordPressissä aloitettiin vuoden ilmaisella kokeilulla ja valmiilla teemalla,
jossa kokeiltiin, mikä toimii ja mikä ei. Yrityskumppanin kanssa päätimme yhdessä, mitä
fontteja tulemme käyttämään sekä millaista viestiä haluamme visuaalisella ilmeellä ja
väreillä välittää.
Tuloksena syntyi julkiset ja toimivat verkkosivut, jotka on validoitu käytettävyystestillä.
Käytettävyystesti suoritettiin lyhyellä Webropol-kyselyllä, josta saatiin hyviä tuloksia sekä
kehittävää palautetta, joiden pohjalta tehtiin optimointeja sivustolle. Käytettävyystestissä
nousseet adjektiivit kuvaavat verkkosivuja leikkisiksi, innostaviksi ja harmonisiksi.
Lopputulokseen olemme tyytyväisiä ja tulevaisuudensuunnitelmat ovat myös selvillä.