På spaning efter en bra pianobok : En analys av tre nybörjarböcker med fokus på notläsning
Lång, Heidi (2021)
Lång, Heidi
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021053112806
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021053112806
Tiivistelmä
Nuottien lukemisella on iso ja tärkeä osa piano-opetuksessa. Tässä teoksessa analysoin kolmea erilaista pianokirjaa tavoitteena löytää opetusmateriaalia, joka esittelee nuottien lukemista kattavasti ja opettavasti.
Nuotinluku koostuu sävelkorkeudesta, rytmeistä, sointumerkinnöistä, sävellajeista ja musiikin agogiikasta. On olemassa erilaisia menetelmiä opettaa aloittelijalle kaikki nämä musiikin lukemisen näkökohdat ja kaikilla on hyvät ja huonot puolensa. Työ perustui näiden eri menetelmien tarkasteluun ja vertailuun.
Kolmessa pianokirjassa, Michael Aaronin ”Pianoskola”, Bastien ”Bit för bit” ja
”Pianoboken.nu”, verrattiin muun muassa nuottien lukumenetelmän käyttöä, rytmin esittämistä ja sointujen kuvaamista.
Yhteenvetona todettiin, että kirjoilla on sekä yhtäläisyyksiä että eroja. Kaikki ovat suunnilleen samalla tasolla ja käsittelevät suunnilleen samoja asioita. Niissä käytetään kuitenkin erilaisia nuottienlukumenetelmiä ja tarjoavat erilaisia tietoja uusista nuottienlukumetodeista.
Nuotinluku koostuu sävelkorkeudesta, rytmeistä, sointumerkinnöistä, sävellajeista ja musiikin agogiikasta. On olemassa erilaisia menetelmiä opettaa aloittelijalle kaikki nämä musiikin lukemisen näkökohdat ja kaikilla on hyvät ja huonot puolensa. Työ perustui näiden eri menetelmien tarkasteluun ja vertailuun.
Kolmessa pianokirjassa, Michael Aaronin ”Pianoskola”, Bastien ”Bit för bit” ja
”Pianoboken.nu”, verrattiin muun muassa nuottien lukumenetelmän käyttöä, rytmin esittämistä ja sointujen kuvaamista.
Yhteenvetona todettiin, että kirjoilla on sekä yhtäläisyyksiä että eroja. Kaikki ovat suunnilleen samalla tasolla ja käsittelevät suunnilleen samoja asioita. Niissä käytetään kuitenkin erilaisia nuottienlukumenetelmiä ja tarjoavat erilaisia tietoja uusista nuottienlukumetodeista.