Stockmann Tampereen sosiaalisen median markkinoinnin kehittäminen kohderyhmänä nuoret aikuiset
Krüger, Julia (2021)
Krüger, Julia
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052912414
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052912414
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee Tampereen Stockmannin tavaratalon sosiaalisen median markkinoinnin nykytilan selvitystä ja sen kehittämistä. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimii Stockmann Tampere. Työn tavoitteena on suunnitella kehitysideoita erityisesti nuorta (18–34-vuotiaat) kohderyhmää varten. Työn teoria sisältää markkinoinnin ja viestinnän aiheita, joissa nostetaan esille ajankohtaisia teemoja. Opinnäytetyössä perehdytään erityisesti kahteen sosiaalisen median kanavaan ja näiden eri ominaisuuksiin markkinoinnin näkökulmasta. Opinnäytetyö rakentuu Stockmann Tampereen sosiaalisen median seuraajille toteutetun kyselytutkimuksen ympärille. Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvantitatiivista kyselytutkimusta, jonka avulla kartoitettiin sosiaalisen median markkinoinnin nykytila ja kehityskohteet. Kyselytutkimus toteutettiin Webropol-kyselytyökalulla maalis-huhtikuun vaihteessa 2021 ja siihen vastasi 75 henkilöä. Tämän tutkimuksen avulla löytyi selkeitä kehityskohteita. Kyselytutkimuksen vastausten perusteella voidaan päätellä, että yrityksen nuorempi kohderyhmä ei ole kovin sitoutunut yrityksen tuottamaan sisältöön sosiaalisessa mediassa. Kehitettävää löytyy sosiaalisen median kanavien visuaalisesta ilmeestä sekä laadukkaasta ja inspiroivasta sisällöstä. Tämän opinnäytetyön ja kyselytutkimuksen tulosten avulla toimeksiantaja pystyy kehittämään sosiaalisen median markkinointiaan ja päivittämään markkinointi- ja viestintästrategiaansa.