Rakennushankkeen tahdistavien työvaiheiden laadunvarmistus
Kivimäki, Juuso (2021)
Kivimäki, Juuso
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052711975
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052711975
Tiivistelmä
Laadunvarmistus on keinojen ja välineiden käyttöä, joiden avulla tuotetaan onnistunut tuote asiakkaalle. Toimeksiantaja yritykselle luotiin yhtenäiset ja helposti käytettävät tarkastuskortit tutkien samalla laadunvarmistusta työmaaolosuhteissa. Työmaaolosuhteissa tapahtuvan laadunvarmistuksen kannalta on tärkeää olla tarkastuskortti, johon työvaiheiden laadunvarmistuksen yhteydessä dokumentoidaan toteutunut laatu. Laadunvarmistus ei koostu pelkästään valmiin työn tarkastuksista, joten tarkastuskortit käsitte-levät kaikkia laadunvarmistuksen kannalta oleellisia vaiheita.
Tarkastuskortteihin valittujen työvaiheiden valinta perustui kokemuksiin ongelmallisista työvaiheista ja niiden hankkeen tahdistavuudesta. Tavoite oli luoda valittujen työvaiheiden ladunvarmistukseen tarkastuskortit, joiden sisältö on tarkka ja huomioi kaikki laaduntekijät.
Toteutustavaksi valittiin haastattelut sekä luotettavien kirjallisuuslähteiden tutkiminen. Pohjatietona käytettiin kirjallisuuslähteiden tietoa, jota täydennettiin haastatteluista saaduilla tiedolla. Tarkastuskorttien laatimiseen käytettiin monivaiheista kehittämisprosessia, johon käytettiin toimeksiantaja yrityksestä kerättyä palautetta.
Tuloksena muodostui yhtenäinen laadunvarmistuskorttijärjestelmä, jossa on huomioitu kaikki laadunvarmistuksen tärkeimmät vaiheet ja niiden erityispiirteet.
Lopputuloksena oli onnistunut kokonaisuus, jolla laadunvarmistusta voidaan kehittää ja työvaiheen onnistumisen todennäköisyys on suurempi. Laatukorttijärjestelmästä muodostui yritykselle kohdennettu ja sen työtavat huomioivat työväline.
Tarkastuskortteihin valittujen työvaiheiden valinta perustui kokemuksiin ongelmallisista työvaiheista ja niiden hankkeen tahdistavuudesta. Tavoite oli luoda valittujen työvaiheiden ladunvarmistukseen tarkastuskortit, joiden sisältö on tarkka ja huomioi kaikki laaduntekijät.
Toteutustavaksi valittiin haastattelut sekä luotettavien kirjallisuuslähteiden tutkiminen. Pohjatietona käytettiin kirjallisuuslähteiden tietoa, jota täydennettiin haastatteluista saaduilla tiedolla. Tarkastuskorttien laatimiseen käytettiin monivaiheista kehittämisprosessia, johon käytettiin toimeksiantaja yrityksestä kerättyä palautetta.
Tuloksena muodostui yhtenäinen laadunvarmistuskorttijärjestelmä, jossa on huomioitu kaikki laadunvarmistuksen tärkeimmät vaiheet ja niiden erityispiirteet.
Lopputuloksena oli onnistunut kokonaisuus, jolla laadunvarmistusta voidaan kehittää ja työvaiheen onnistumisen todennäköisyys on suurempi. Laatukorttijärjestelmästä muodostui yritykselle kohdennettu ja sen työtavat huomioivat työväline.