VMI-varaston kehittäminen : Tarvikeautomaatin käyttöönotto ja pilotointi
Kauppinen, Taru (2021)
Kauppinen, Taru
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021053012564
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021053012564
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tukea Patria Aviation Oy:n Hallin toimipisteen hyllytyspalvelusopimukselle kuuluvien tarvikeautomaattien käyttöönottoa. Työssä määritettiin hyllytyspalvelussa olevien teollisuustuotteiden nimikkeiden joukosta ensimmäiseen tarvikeautomaattiin tuleva nimikkeistö. Lisäksi opinnäytetyössä seurattiin vuoden ajan automaattiin siirrettyjen nimikkeiden kulutukselle tapahtuvia mahdollisia muutoksia.
Tutkimuksessa nimikkeiden valinta toteutettiin analysoimalla toimeksiantajalta saatua Excel-tiedostoa hyllytyspalvelun ostoista. Analysointi toteutettiin käyttämällä ABC-analyysiä, johtuen nimike- ja ostotietojen suuresta määrästä. ABC-analyysissä nimikkeiden käyttöä (spend) tarkasteltiin reilun vuoden ajalta. Nimikkeiden käyttö lajiteltiin laskevaan järjestykseen ja työssä laskettiin myös jokaisen nimikkeen prosentuaalinen osuus koko tarkasteltavan nimikkeistön käytöstä. Lajittelun jälkeen nimikkeiden kumulatiivinen osuus käytöstä laskettiin, ja nimikkeet luokiteltiin sen perusteella A-, B- ja C-nimikkeisiin. A-nimikkeet muodostivat tarkasteltavista hankinnoista 80 prosenttia käytöstä, B-nimikkeet 15 prosenttia ja C nimikkeet 5 prosenttia. Tarvikeautomaatin nimikkeistö muodostettiin muutamasta isommasta tuotekategoriasta, painottuen A- ja B- nimikkeisiin. Tuotteiden lopullinen valinta tehtiin yhteistyössä toimittajan kanssa, kun sopivuus tarvikeautomaattiin testattiin.
Lisäksi tutkimuksessa seurattiin tarvikeautomaatin nimikkeistön käytön muutoksia vuoden ajalta. Seuranta toetuttiin vertaamalla tuotteiden käyttöä vuoden ajalta, ennen automaattiin siirtoa ja siirron jälkeen. Tutkimuksessa selvisi, että tarvikeautomaatin käyttöönotto vähensi sinne siirrettyjen nimikkeiden käyttöä huomattavasti. Tutkimuksen lopputulos tuki toimittajayhteistyön ja toimitusketjun kehittämisen tärkeyttä.
Tutkimuksessa nimikkeiden valinta toteutettiin analysoimalla toimeksiantajalta saatua Excel-tiedostoa hyllytyspalvelun ostoista. Analysointi toteutettiin käyttämällä ABC-analyysiä, johtuen nimike- ja ostotietojen suuresta määrästä. ABC-analyysissä nimikkeiden käyttöä (spend) tarkasteltiin reilun vuoden ajalta. Nimikkeiden käyttö lajiteltiin laskevaan järjestykseen ja työssä laskettiin myös jokaisen nimikkeen prosentuaalinen osuus koko tarkasteltavan nimikkeistön käytöstä. Lajittelun jälkeen nimikkeiden kumulatiivinen osuus käytöstä laskettiin, ja nimikkeet luokiteltiin sen perusteella A-, B- ja C-nimikkeisiin. A-nimikkeet muodostivat tarkasteltavista hankinnoista 80 prosenttia käytöstä, B-nimikkeet 15 prosenttia ja C nimikkeet 5 prosenttia. Tarvikeautomaatin nimikkeistö muodostettiin muutamasta isommasta tuotekategoriasta, painottuen A- ja B- nimikkeisiin. Tuotteiden lopullinen valinta tehtiin yhteistyössä toimittajan kanssa, kun sopivuus tarvikeautomaattiin testattiin.
Lisäksi tutkimuksessa seurattiin tarvikeautomaatin nimikkeistön käytön muutoksia vuoden ajalta. Seuranta toetuttiin vertaamalla tuotteiden käyttöä vuoden ajalta, ennen automaattiin siirtoa ja siirron jälkeen. Tutkimuksessa selvisi, että tarvikeautomaatin käyttöönotto vähensi sinne siirrettyjen nimikkeiden käyttöä huomattavasti. Tutkimuksen lopputulos tuki toimittajayhteistyön ja toimitusketjun kehittämisen tärkeyttä.