Mobiilipelien saavutustenhallintajärjestelmät : Case: Sturdy Helmet Games
Kettunen, Niko; Kontoniemi, Antti (2012)
Kettunen, Niko
Kontoniemi, Antti
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112716742
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112716742
Tiivistelmä
Opinnäytetyö toteutettiin itsenäiselle jyväskyläläiselle pelinkehittäjälle, Sturdy Helmet Gamesille. Työn tarkoituksena oli määritellä pelinkehittäjälle helppokäyttöinen ja alustariippumaton pelien saavutustenhallintajärjestelmä, tämänhetkisenä pääasiallisena käyttökohteena eri mobiilialustat. Määrittelyyn kuuluu web-pohjainen saavutustenhallintajärjestelmä sekä Androidille suunniteltu referenssitoteutus API:sta, joka käyttää hallintajärjestelmässä luotuja tietoja.
Työn teoriaosuudessa perehdyttiin pelien saavutuksiin yleensä, niiden tarkoitukseen sekä markki-noilla oleviin saavutustenhallintajärjestelmiin. Lisäksi perehdyttiin palvelukeskeiseen arkkitehtuuriin sekä web-sovellusten käytettävyyteen. Työ on jakautunut tutkimus- ja kehitystyöhön. Tutkimustyöllä hankittiin aluksi perusta määrittelytyölle. Ensimmäisenä tutkimuksen kohteena olivat olemassa olevat saavutustenhallintajärjestelmät. Tutkimukseen kuului järjestelmien ominaisuuksien vertailu ja olennaisten toimintojen kartoitus. Tutkimuksesta selvisivät järjestelmien heikot kohdat ja mah-dollisuudet. Tutkimuksen tuloksia hyödynnettiin suunniteltaessa tulevaa saavutustenhallintajärjes-telmää pelinkehittäjän kannalta paremmaksi.
Työn määrittelyosuudessa toteutettiin vaatimukset niin web-käyttöliittymälle, referenssi-API:lle, kuin myös niiden väliin tulevalle web servicelle. Myös API-toteutuksen rajoituksia verrattuna SDK-toteutukseen punnittiin. Järjestelmälle luotiin tietomalli järjestelmän jatkokehitys huomioiden. Web-pohjaisen hallintajärjestelmän toteutusteknologiavaihtoehdoista tehtiin empiirinen tutkimus, jossa verrattiin Javan, PHP:n ja Groovyn soveltuvuutta järjestelmän toteutusteknologiaksi. Web-käyttöliittymä suunniteltiin pelinkehittäjän näkökulmasta pitäen mielessä oleellisimmat toiminnot, joita tarvitaan pelejä ja saavutuksia hallittaessa. Työssä käytiin läpi normaali tietojärjestelmäprojektin elinkaari suunnitteluvaiheeseen asti. Työn sisältö on tältä osin hyvin yleiskäyttöistä. Jotkut tutkitut asiat, kuten käytettävyys, säilyttävät faktat pidempään, mutta esimerkiksi teknologiavertailu saattaa vanhentua muutamassa vuodessa. Työssä syntyi useita lisätutkimuksen aiheita, kuten sosiaalisten toimintojen integrointi ja pelin sisään integroitavan saavutusnäkymän suunnittelu.
Työn teoriaosuudessa perehdyttiin pelien saavutuksiin yleensä, niiden tarkoitukseen sekä markki-noilla oleviin saavutustenhallintajärjestelmiin. Lisäksi perehdyttiin palvelukeskeiseen arkkitehtuuriin sekä web-sovellusten käytettävyyteen. Työ on jakautunut tutkimus- ja kehitystyöhön. Tutkimustyöllä hankittiin aluksi perusta määrittelytyölle. Ensimmäisenä tutkimuksen kohteena olivat olemassa olevat saavutustenhallintajärjestelmät. Tutkimukseen kuului järjestelmien ominaisuuksien vertailu ja olennaisten toimintojen kartoitus. Tutkimuksesta selvisivät järjestelmien heikot kohdat ja mah-dollisuudet. Tutkimuksen tuloksia hyödynnettiin suunniteltaessa tulevaa saavutustenhallintajärjes-telmää pelinkehittäjän kannalta paremmaksi.
Työn määrittelyosuudessa toteutettiin vaatimukset niin web-käyttöliittymälle, referenssi-API:lle, kuin myös niiden väliin tulevalle web servicelle. Myös API-toteutuksen rajoituksia verrattuna SDK-toteutukseen punnittiin. Järjestelmälle luotiin tietomalli järjestelmän jatkokehitys huomioiden. Web-pohjaisen hallintajärjestelmän toteutusteknologiavaihtoehdoista tehtiin empiirinen tutkimus, jossa verrattiin Javan, PHP:n ja Groovyn soveltuvuutta järjestelmän toteutusteknologiaksi. Web-käyttöliittymä suunniteltiin pelinkehittäjän näkökulmasta pitäen mielessä oleellisimmat toiminnot, joita tarvitaan pelejä ja saavutuksia hallittaessa. Työssä käytiin läpi normaali tietojärjestelmäprojektin elinkaari suunnitteluvaiheeseen asti. Työn sisältö on tältä osin hyvin yleiskäyttöistä. Jotkut tutkitut asiat, kuten käytettävyys, säilyttävät faktat pidempään, mutta esimerkiksi teknologiavertailu saattaa vanhentua muutamassa vuodessa. Työssä syntyi useita lisätutkimuksen aiheita, kuten sosiaalisten toimintojen integrointi ja pelin sisään integroitavan saavutusnäkymän suunnittelu.