Ryhmätoiminta kuntoutusmuotona autismikirjon henkilöiden parissa
Hautamäki, Sonja (2021)
Hautamäki, Sonja
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060113102
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060113102
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kerätä laajasti tietoa autismikirjosta, kuntoutuksesta sekä ryhmätoiminnasta. Tavoitteena oli koota kokonaisuus, jossa esitellään mitä asioi-ta tulee ottaa huomioon toteutettaessa kuntouttavaa ryhmätoimintaa täysi-ikäisille autismikirjon henkilöille. Tutkimuskysymyksiä oli kaksi: mitä pitää ottaa huomioon kuntouttavassa ryhmätoimintatilanteessa, kun asiakkaina on autismikirjon henkilöitä, sekä minkälaiset ryhmätoimintamenetelmät edesauttavat autismikirjon henkilön kuntoutumista.
Opinnäytetyö toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Aineistoa kerättiin useista eri tietokannoista systemaattisesti ja manuaalisesti. Kirjallisuuskatsaus on tehty tutkimuksiin, tieteellisiin artikkeleihin sekä luotettavan kirjatietoon pohjautuen. Aineisto on analysoitu kuvailevan synteesin keinoin.
Kirjallisuuskatsauksen tulosten perusteella voidaan todeta, että autismikirjo vaikuttaa siihen, miten henkilö on vuorovaikutuksessa toisten ihmisten kanssa ja miten hän tulkitsee ympäristöään. Näiden seikkojen takia autismikirjon henkilöillä esiintyy haasteita sosiaalisessa kanssakäymisessä. Sosiaalisen tarinan avulla autismikirjon henkilö hahmottaa tulevan tapahtuman, ympäristön tai toiminnan paremmin. Ryhmässä toimimista edesauttavat tutut ryhmäläiset ja tutut rutiinit. Kuntoutuksessa kuntoutujan motivaatio on tärkeässä roolissa, ja sitä tulee tukea. Myönteisen vahvistamisen kautta henkilön motivaation on todettu vahvistuvan.
Opinnäytetyö toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Aineistoa kerättiin useista eri tietokannoista systemaattisesti ja manuaalisesti. Kirjallisuuskatsaus on tehty tutkimuksiin, tieteellisiin artikkeleihin sekä luotettavan kirjatietoon pohjautuen. Aineisto on analysoitu kuvailevan synteesin keinoin.
Kirjallisuuskatsauksen tulosten perusteella voidaan todeta, että autismikirjo vaikuttaa siihen, miten henkilö on vuorovaikutuksessa toisten ihmisten kanssa ja miten hän tulkitsee ympäristöään. Näiden seikkojen takia autismikirjon henkilöillä esiintyy haasteita sosiaalisessa kanssakäymisessä. Sosiaalisen tarinan avulla autismikirjon henkilö hahmottaa tulevan tapahtuman, ympäristön tai toiminnan paremmin. Ryhmässä toimimista edesauttavat tutut ryhmäläiset ja tutut rutiinit. Kuntoutuksessa kuntoutujan motivaatio on tärkeässä roolissa, ja sitä tulee tukea. Myönteisen vahvistamisen kautta henkilön motivaation on todettu vahvistuvan.