Taidealan verkkokaupan liiketoimintasuunnitelma
Laatunen, Alisa (2021)
Laatunen, Alisa
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060113091
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060113091
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön kehittämistehtävänä ja tavoitteena oli laatia taidealan verkkokaupan liiketoimintasuunnitelma kirjoittajalle itselleen. Osatavoitteiksi asetettiin hyvän liiketoimintasuunnitelman ominaisuudet, liiketoimintasuunnitelman eri osa-alueet ja verkkokaupan perustaminen. Tutkimusten avulla haluttiin selvittää verkkokauppayrittäjien näkemyksiä ja kokemuksia verkkokaupan perustamisesta, saada vahvistusta oman liiketoimintaidean toteutettavuudesta ja löytää perustettavalle yritykselle ihanteellisin verkkokauppa-alusta. Teoreettinen viitekehys koostuu liiketoimintasuunnitelmasta ja sen laatimisesta sekä verkkokaupan eri osa-alueista.
Tutkimukselliseksi lähestymistavaksi valittiin tapaustutkimus, ja tiedonkeruumenetelminä toimivat erilaiset haastattelut ja dokumenttianalyysi. Teema-, puolistrukturoiduilla ja strukturoiduilla haastatteluilla haluttiin saada verkkokaupan perustamisvaiheeseen vinkkejä sekä verkkokauppayrittäjiltä että Mikkelin Uusyrityskeskukselta. Dokumenttianalyysin avulla puolestaan etsittiin tietoa erilaisista verkkokauppa-alustoista. Yrittäjähaastatteluiden pohjalta haluttiin saada myös tietoa alustojen käytettävyydestä taidealalla.
Yrittäjähaastatteluiden avulla selvisi asioita, joihin kannattaa nähdä aikaa ja vaivaa verkkokauppaa perustettaessa. Lisäksi kyseisten haastatteluiden pohjalta ilmeni seikkoja, joita tulee harkita tarkkaan tai välttää yrityksen perustamisvaiheessa. Mikkelin Uusyrityskeskuksen haastattelussa saatiin selville puolestaan aikataulutukseen, konkreettisiin toimenpiteisiin ja itse yrittäjyyteen liittyviä asioita. Dokumenttianalyysin avulla saatiin tietoa verkkokauppojen ominaisuuksista ja eroista, joista taidealan verkkokauppa voi hyötyä. Haastatteluiden tulosten, dokumenttianalyysin ja lähdekirjallisuuden avulla selvitettiin taidealan verkkokaupan olevan mahdollista perustaa kannattavaksi yritykseksi suunnitelman ollessa huolellisesti laadittu. Laadittu suunnitelma on sellainen, että uusi taidealan yrittäjä voi hyödyntää sitä verkkokaupan perustamisessa.
Opinnäytetyö on rajattu koskemaan vain taidealaa, ja lopullisesta liiketoimintasuunnitelmasta on tehty erillinen salattu liite. Liiketoimintasuunnitelma on laadittu siten, että se on toimiva maksimissaan kolmen vuoden ajan: Viimeistään kolmen vuoden päästä suunnitelman valmistumisesta sitä tulee tarkastella uudelleen ja päivittää tarvittaessa paremmin aikaan sopivaksi.
Tutkimukselliseksi lähestymistavaksi valittiin tapaustutkimus, ja tiedonkeruumenetelminä toimivat erilaiset haastattelut ja dokumenttianalyysi. Teema-, puolistrukturoiduilla ja strukturoiduilla haastatteluilla haluttiin saada verkkokaupan perustamisvaiheeseen vinkkejä sekä verkkokauppayrittäjiltä että Mikkelin Uusyrityskeskukselta. Dokumenttianalyysin avulla puolestaan etsittiin tietoa erilaisista verkkokauppa-alustoista. Yrittäjähaastatteluiden pohjalta haluttiin saada myös tietoa alustojen käytettävyydestä taidealalla.
Yrittäjähaastatteluiden avulla selvisi asioita, joihin kannattaa nähdä aikaa ja vaivaa verkkokauppaa perustettaessa. Lisäksi kyseisten haastatteluiden pohjalta ilmeni seikkoja, joita tulee harkita tarkkaan tai välttää yrityksen perustamisvaiheessa. Mikkelin Uusyrityskeskuksen haastattelussa saatiin selville puolestaan aikataulutukseen, konkreettisiin toimenpiteisiin ja itse yrittäjyyteen liittyviä asioita. Dokumenttianalyysin avulla saatiin tietoa verkkokauppojen ominaisuuksista ja eroista, joista taidealan verkkokauppa voi hyötyä. Haastatteluiden tulosten, dokumenttianalyysin ja lähdekirjallisuuden avulla selvitettiin taidealan verkkokaupan olevan mahdollista perustaa kannattavaksi yritykseksi suunnitelman ollessa huolellisesti laadittu. Laadittu suunnitelma on sellainen, että uusi taidealan yrittäjä voi hyödyntää sitä verkkokaupan perustamisessa.
Opinnäytetyö on rajattu koskemaan vain taidealaa, ja lopullisesta liiketoimintasuunnitelmasta on tehty erillinen salattu liite. Liiketoimintasuunnitelma on laadittu siten, että se on toimiva maksimissaan kolmen vuoden ajan: Viimeistään kolmen vuoden päästä suunnitelman valmistumisesta sitä tulee tarkastella uudelleen ja päivittää tarvittaessa paremmin aikaan sopivaksi.