Finländarnas köpbeteende inom modebranschen
Viljanen, Veronica (2021)
Viljanen, Veronica
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060113164
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060113164
Tiivistelmä
Målsättningen med denna studie var att utreda finländarnas köpbeteende och få fram vilka faktorer som påverkar deras köpbeslut. Syftet med studien var att skapa en bättre förståelse hur finländare konsumerar kläder. Detta forskas på två olika sätt: observationer och en kvantitativ enkät riktad åt konsumenter. Observationerna består av skribenten själv, eftersom hon personligen jobbat i en snabbmodesaffär i över fyra år. Dessa observationer kommer ytterligare att förstärkas med en enkät riktad åt skribentens medarbetare. Denna enkät frågar efter medarbetarnas observationer och konsumtion. Den andra delen av metoden består av en enkät riktad åt konsumenter. Enkäten består av flertal frågor som koncentrerar sig på frågor kring t.ex. köpfrekvens och hållbarhet. Respondenterna av studien bestod för det mesta av kvinnor i åldern 20–29, vilket betyder att samplet inte representerar populationen. Därmed kan resultaten inte generaliseras för hela befolkningen, utan främst för 20–29 åriga kvinnor. Resultaten som studien fann var, att digitala distributionskanaler och sociala medier är drivande faktorer bakom respondenternas konsumtion. Majoriteten använder sig av e-handel och påverkas av marknadsföringen på sociala medier. Bland de viktigaste faktorerna för respondenternas köpbeslut var varans kvalité, pris och bekvämlighet. Detta tyder på att hållbara faktorer som t.ex. varans ekologiska eller etiska principer inte påverkar konsumenternas köpbeslut. När man kombinerar detta med resultaten om att majoriteten är nöjda med sin konsumtion, även om de anser att de kunde förbättra sina konsumtionsvanor, tyder det på att respondenterna i denna studie inte gör hållbara köpbeslut och inte heller har det som ett mål.