Haaga-Helia ammattikorkeakoulun opiskelijoiden taloudellinen lukutaito ja sen parantaminen
Gribovich, Marina (2021)
Gribovich, Marina
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060113216
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060113216
Tiivistelmä
Taloudellinen lukutaito on yhdistelmä taloudellista tietoisuutta, tietoa, taitoja, asenteita ja käyttäytymistä, jotka ovat tarpeen tietoon perustuvien taloudellisten päätösten tekemiseksi. Tämä aihe on tärkeä ja ajankohtainen. Kaikkien on oltava taloudellisesti lukutaitoisia, jotta kotitaloudessa esiintyviä finanssiongelmia voidaan poistaa. On tärkeää olla ilman velkaa ja taloudellisesti turvassa. Ihmiset tekevät jatkuvasti rahaa koskevia päätöksiä, ja siksi tämä aihe on aina merkityksellinen.
Tämän opinnäytetyön tarkoitus on tutkia Haaga-Helian opiskelijoiden taloudellista lukutaitoa ja tarkastella millä tasolla se on tällä hetkellä. Tässä opinnäytetyössä rajoitetaan opiskelijoiden määrä korkeintaan 1000:een.
Opinnäytetyö teoreettinen perustuu taloudellista lukutaitoa käsittelevään kotimaiseen ja ulkomaiseen kirjallisuuteen. Opinnäytetyön tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena eli määrällisenä tutkimuksena. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin sähköistä kyselylomaketta. Opinnäytetyössä käytetään OECD:n kyselylomaketta, jota eri maat käyttävät laajalti taloudellisen lukutaidon tason määrittämiseen. Kysely toteutettiin 19.10.-1.11.2020 välisenä aikana ja tutkimuksen perusjoukkona olivat Haaga-Helian opiskelijat, jotka aloittivat opiskelun vuoden 2019 syksyllä. Kyselyyn vastasi yhteensä 108 opiskelijaa.
Tutkimuksen perusteella Haaga-Helian opiskelijoiden taloudellinen lukutaito on korkealla tasolla. Syitä opiskelijoiden korkeaan taloudelliseen lukutaitoon ei sisällytetty tutkimukseen. Moniin kysymyksiin opiskelijat vastasivat enimmäkseen oikein. Huonoiten tunnettiin inflaatioon liittyviä kysymyksiä taloudellisen tietämyksen osiossa. Samoin opiskelijat menestyvät hyvin monissa taloudelliseen käyttäytymiseen liittyvissä kysymyksissä, mutta opiskelijoilla on ongelmia, kun on kyseessä varojen riittävyydestä. Assistentin ja journalismin koulutuksen opiskelijat tekivät eniten virheitä kyselyn vastauksissa. Myös hotelli-, ravintola- ja matkailualan opiskelijat tekivät samoja virheitä, mutta vähemmässä määrin. Tietojenkäsittelyn ja finanssialan opiskelijat osoittivat hyviä tuloksia.
Tämän opinnäytetyön tarkoitus on tutkia Haaga-Helian opiskelijoiden taloudellista lukutaitoa ja tarkastella millä tasolla se on tällä hetkellä. Tässä opinnäytetyössä rajoitetaan opiskelijoiden määrä korkeintaan 1000:een.
Opinnäytetyö teoreettinen perustuu taloudellista lukutaitoa käsittelevään kotimaiseen ja ulkomaiseen kirjallisuuteen. Opinnäytetyön tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena eli määrällisenä tutkimuksena. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin sähköistä kyselylomaketta. Opinnäytetyössä käytetään OECD:n kyselylomaketta, jota eri maat käyttävät laajalti taloudellisen lukutaidon tason määrittämiseen. Kysely toteutettiin 19.10.-1.11.2020 välisenä aikana ja tutkimuksen perusjoukkona olivat Haaga-Helian opiskelijat, jotka aloittivat opiskelun vuoden 2019 syksyllä. Kyselyyn vastasi yhteensä 108 opiskelijaa.
Tutkimuksen perusteella Haaga-Helian opiskelijoiden taloudellinen lukutaito on korkealla tasolla. Syitä opiskelijoiden korkeaan taloudelliseen lukutaitoon ei sisällytetty tutkimukseen. Moniin kysymyksiin opiskelijat vastasivat enimmäkseen oikein. Huonoiten tunnettiin inflaatioon liittyviä kysymyksiä taloudellisen tietämyksen osiossa. Samoin opiskelijat menestyvät hyvin monissa taloudelliseen käyttäytymiseen liittyvissä kysymyksissä, mutta opiskelijoilla on ongelmia, kun on kyseessä varojen riittävyydestä. Assistentin ja journalismin koulutuksen opiskelijat tekivät eniten virheitä kyselyn vastauksissa. Myös hotelli-, ravintola- ja matkailualan opiskelijat tekivät samoja virheitä, mutta vähemmässä määrin. Tietojenkäsittelyn ja finanssialan opiskelijat osoittivat hyviä tuloksia.