Ammattikorkeakouluopettajan digitaaliset työkalut, niiden hyödyntäminen ja haasteet opetustyössä
Purola, Vilma (2021)
Purola, Vilma
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on 
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060113240
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060113240
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten Haaga-Helia ammattikorkeakoulun opettajat hyödyntävät digitaalisia työvälineitä opetustyössään. Tutkimuksen tavoitteena oli saada tietoa opettajien tämänhetkisestä digiosaamisesta ja siihen liittyvistä koulutuksen tarpeista tulevaisuudessa. Lisäksi tavoitteena oli kartoittaa, millainen tietämys opettajilla oli tarjolla olevista työvälineistä ja saada mahdollisia ideoita, kuinka työvälineitä voisi parhaiten hyödyntää. Tutkimus tehtiin toimeksiantona Haaga-Helian kehitystyöyksikölle ja tutkimustuloksia tullaan käyttämään hyväksi Haaga-Helian digipedagogiaan liittyvässä kehitystyössä.
Tutkimus tehtiin laadullisella tutkimusmenetelmällä, jossa toteutettiin teemahaastattelut Haaga-Helian opetushenkilöstön kahdeksalle eri osaamisalueiden opettajalle. Haastattelut toteutettiin etänä Teams-haastatteluina 10.2.–18.2.2021.
Tutkimuksessa selviää, miten sujuvaa digitaalisessa toimintaympäristössä työskentely on yleisesti ja kuinka opettajien työelämätaidot ovat muuttuneet ja tulevat mahdollisesti vielä muuttumaan. Lisäksi selviää, miten vastaajat kokivat digitaalisten työkalujen roolin näkyvän tulevaisuudessa. Tutkimus on toteutettu keväällä 2021.
Tuloksista ilmeni, että tietämys tarjolla olevista digityökaluista oli keskimäärin melko hyvä ja käytön osaaminen koettiin kohtuullisen hyväksi tai vähintään riittävän hyväksi omiin tarpeisiin nähden. Haaga-Helian tarjoamat työvälineet koettiin pääosin riittäviksi ja Haaga-Helian tarjoamaan tukeen työvälineiden käytössä oltiin erittäin tyytyväisiä. Digityökalujen käytön haasteina oli koettu muun muassa: yllättävät tekniset ongelmat, lisenssien saatavuus ja tiedostojen jakaminen. Digitaalisten työkalujen lisääntymisen nähtiin pääasiassa helpottaneen ja monipuolistaneen opettajien työskentelyä. Lähes kaikki vastaajat uskoivat digityökalujen lisääntyvän tulevaisuudessa ja digipedagogiikan osaamisvaatimusten merkityksen kasvavan.
Tutkimus tehtiin laadullisella tutkimusmenetelmällä, jossa toteutettiin teemahaastattelut Haaga-Helian opetushenkilöstön kahdeksalle eri osaamisalueiden opettajalle. Haastattelut toteutettiin etänä Teams-haastatteluina 10.2.–18.2.2021.
Tutkimuksessa selviää, miten sujuvaa digitaalisessa toimintaympäristössä työskentely on yleisesti ja kuinka opettajien työelämätaidot ovat muuttuneet ja tulevat mahdollisesti vielä muuttumaan. Lisäksi selviää, miten vastaajat kokivat digitaalisten työkalujen roolin näkyvän tulevaisuudessa. Tutkimus on toteutettu keväällä 2021.
Tuloksista ilmeni, että tietämys tarjolla olevista digityökaluista oli keskimäärin melko hyvä ja käytön osaaminen koettiin kohtuullisen hyväksi tai vähintään riittävän hyväksi omiin tarpeisiin nähden. Haaga-Helian tarjoamat työvälineet koettiin pääosin riittäviksi ja Haaga-Helian tarjoamaan tukeen työvälineiden käytössä oltiin erittäin tyytyväisiä. Digityökalujen käytön haasteina oli koettu muun muassa: yllättävät tekniset ongelmat, lisenssien saatavuus ja tiedostojen jakaminen. Digitaalisten työkalujen lisääntymisen nähtiin pääasiassa helpottaneen ja monipuolistaneen opettajien työskentelyä. Lähes kaikki vastaajat uskoivat digityökalujen lisääntyvän tulevaisuudessa ja digipedagogiikan osaamisvaatimusten merkityksen kasvavan.
