Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Turun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Turun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

The 360 Vision Game Project

Pyysalo, Henrik (2021)

 
Avaa tiedosto
360 Vision Game Project (653.4Kt)
Lataukset: 


Pyysalo, Henrik
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060113205
Tiivistelmä
Tämän työn aiheena on 360-vision -niminen projekti, joka tehtiin aiemmin vuonna 2020. Projektissa pääosassa oli virtuaalitodellisuus- (Virtual Reality, VR) peli, joka oli suunniteltu lääketieteen opiskelijoille, jotta he voisivat harjoitella leikkaussaleissa työskentelyä. Pelin tavoitteena on ojentaa oikea työkalu sen mukaan, mitä satunnainen pelinsisäinen äänikomento käskee. Peli oli suunniteltu niin, että opiskelijat voisivat simulaation avulla harjoitella työskentelemään operaatiohuoneissa turvallisella tavalla. Pelin luomiseen käytettiin Unity Engineä, 3ds Maxia, Substance Painter ja Blender-ohjelmia.

Kyseinen peli toimii melko eri tavalla kuin VR-pelit yleensä toimivat. Yleensä tällaiset pelit antavat pelaajien kulkea vapaasti ympäristössä ja olla vuorovaikutuksessa sen kanssa, miten kukin haluaa. Lisäksi ympäristöä voi elävöittää lisäämällä taustalle kuvia, jotka tekevät pelaamiskokemuksesta ja ympäristöstä kiinnostavampia. Tällaiset taustalla olevat kuvat pysyvät aina paikallaan, eikä pelaaja voi koskettaa niitä tai mennä niihin. Meidän projektimme peli käytti 360°:n asteen kuvaa leikkaussalista sen taustakuvana. Tämä tarkoitti sitä, että pelaaja pystyi vain koskemaan tiettyihin esineisiin, jotka loimme peliä varten. Yksi tämän lopputyön tarkoitus on kertoa, mikä toimi ja mikä ei toiminut tässä pelissä.

Jälkeenpäin peliä tarkastellessa on huomattavaa, että taustan kuvan käyttäminen tällä tavalla aiheutti useita ongelmia. Se esti pelaajan liikkumisen pelin sisällä ja siten pelikokemuksesta tuli jäykkä ja epäluonnollinen. Se onnistui saavuttamaan sen, mitä pitikin, mutta hyvin pelkistetysti. Toisaalta sen kuuluikin olla yksinkertaisesti oppimisen työkalu, ja vaikka varaa parannukselle on, se saavutti tarkoituksensa.
 
The 360 Vision Game is an educational virtual reality game in which the player has to hand tools to a surgeon in an operating room. The tools are chosen randomly by the surgeon with voice prompts to which the player has to react with choosing the correct tool. The project was aimed to train healthcare students to learn and test their knowledge of different surgical equipment. In VR (Virtual Reality) games the player uses a headset that tracks the movement of their head and applies it to the virtual camera in the game. With this feature the game allows the player to immerse themselves better in the virtual environment.

The goal in this thesis was to discuss the challenges of using a 360-degree photo as a background. Using a 360-degree photo as a background makes a game developer’s workload smaller and the environment looks more realistic. On the other hand, a 360-degree background photo causes certain problems. The problems encountered in this thesis had to do with lighting, player position, and the movement tracker. The player could not move as one could in normal VR games because otherwise the background would not look right. There were other problems too but they had mostly to do with these three main problem areas.

To resolve the movement tracker issue, the movement tracker was removed from all the other parts except the head. That limited the playing experience but the game could function well for its purposes., The lighting could not be as natural as intended because the lighting in the photo was used as a background. The problem with player position was resolved by having the player´s torso be completely still. The player could not move their body naturally as the background was a still image and it would be noticed if the player could move their bodies as normal.

In conclusion a 360-degree picture of an operating room as a background did not work well with the 360-aspect in this specific game because the environment for which the picture was taken was too small. However, a 360-degree background can work in other settings, for example a larger scale background image.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste