Vanhemmuuden tukeminen varhaiskasvatuksessa : Varhaiskasvatuksen opettajien näkemyksiä
Nyyssönen, Anita (2021)
Nyyssönen, Anita
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060113232
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060113232
Tiivistelmä
Vanhemmuuden tukeminen on olennainen osa varhaiskasvatuksessa tehtävää työtä. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa erään Pohjois-Savossa sijaitsevan kunnan varhaiskasvatuksen opettajien näkemyksiä vanhemmuuden tukemisesta. Opinnäytetyössä perehdyttiin varhaiskasvatuksen opettajien näkemyksiin vanhempien kaipaamasta tuesta, tuentarpeiden ilmenemisestä, konkreettisista vanhemmuuden tukemisen käytänteistä sekä muun palvelun piiriin ohjaamisesta. Työelämäkumppanina toimi Touhula Varhaiskasvatus Oy.
Opinnäytetyön aineistonkeruu toteutettiin Webropol-kyselynä ja se analysoitiin kvalitatiivista tutkimusmenetelmää hyödyntäen. Aineiston keruu toteutettiin keväällä 2021. Kysely sisälsi taustatietokysymysten lisäksi monivalintakysymyksiä, jotta varhaiskasvatuksen opettajat pystyivät kertomaan näkemyksistään mahdollisimman laajasti. Kyselyyn vastasi seitsemän varhaiskasvatuksen opettajaa. Aineisto analysoitiin käyttäen koodausta ja luokittelua.
Tulokset osoittavat varhaiskasvatuksen opettajien havainneen vanhempien kaipaavan keskusteluapua sekä vertaistukea. Yleisimmin vanhemmuuden tuentarpeet ilmenevät arjen keskusteluissa. Kuunteleva lähestymistapa ja luottamussuhteen rakentaminen miellettiin ensisijaisen tärkeiksi. Varhaiskasvatuksen opettajat toivoivat enemmän käytänteitä asioiden puheeksi ottamiseen sekä konkreettisia toimintatapoja vanhemmuuden tukemiseksi. Muun palvelun piiriin varhaiskasvatuksen opettajat ohjaisivat perheen, kun lapsen tai perheen jaksamisesta nousee huoli.
Vanhemmuuden tukeminen varhaiskasvatuksessa on aihe, jota on tutkittu melko vähän. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että vanhemmuuden tukemista tulisi tutkia enemmän varhaiskasvatuksen näkökulmasta. Näin varhaiskasvatuksessa työskentelevät henkilöt voisivat tukea perheen arkea ja vanhemmuutta paremmin.
Opinnäytetyön aineistonkeruu toteutettiin Webropol-kyselynä ja se analysoitiin kvalitatiivista tutkimusmenetelmää hyödyntäen. Aineiston keruu toteutettiin keväällä 2021. Kysely sisälsi taustatietokysymysten lisäksi monivalintakysymyksiä, jotta varhaiskasvatuksen opettajat pystyivät kertomaan näkemyksistään mahdollisimman laajasti. Kyselyyn vastasi seitsemän varhaiskasvatuksen opettajaa. Aineisto analysoitiin käyttäen koodausta ja luokittelua.
Tulokset osoittavat varhaiskasvatuksen opettajien havainneen vanhempien kaipaavan keskusteluapua sekä vertaistukea. Yleisimmin vanhemmuuden tuentarpeet ilmenevät arjen keskusteluissa. Kuunteleva lähestymistapa ja luottamussuhteen rakentaminen miellettiin ensisijaisen tärkeiksi. Varhaiskasvatuksen opettajat toivoivat enemmän käytänteitä asioiden puheeksi ottamiseen sekä konkreettisia toimintatapoja vanhemmuuden tukemiseksi. Muun palvelun piiriin varhaiskasvatuksen opettajat ohjaisivat perheen, kun lapsen tai perheen jaksamisesta nousee huoli.
Vanhemmuuden tukeminen varhaiskasvatuksessa on aihe, jota on tutkittu melko vähän. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että vanhemmuuden tukemista tulisi tutkia enemmän varhaiskasvatuksen näkökulmasta. Näin varhaiskasvatuksessa työskentelevät henkilöt voisivat tukea perheen arkea ja vanhemmuutta paremmin.