Uuden palvelupaketin kehittäminen & markkinointimixin elementtien tunnistaminen SkyWheel Helsingille
Niemi, Aatu (2021)
Niemi, Aatu
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060113309
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060113309
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö kuvaa uuden palvelupaketin kehitysprosessia sekä markkinointimixin elementtien tunnistamista SkyWheel Helsingille. Opinnäytetyö oli toteutukseltaan toiminnallinen ja työn toimeksiantajana oli SkyWheel Helsinki. SkyWheel Helsinki on Katajanokalla sijaitseva maailmanpyörä, alueella on myös matkamuistomyymälä, samppanjabaari sekä viihtyisä kesäterassi.
Työn tavoitteena oli suunnitella B2B palvelupaketti, koska SkyWheel Helsinki haluaa laajentaa toimintaansa ja tarjota palveluitansa laajemmin myös yrityksille. Alatavoitteena oli tunnistaa markkinointimixin elementit uuden palvelupaketin markkinoinnin tueksi. Toimeksiantajan tavoitteena on saada näkyvyyttä yritysmarkkinoilla sekä kasvattaa myyntiä. Asiakkaiden näkökulmasta paketin haluttiin olevan kiinnostava ja sen oli tarjottava jotain ainutlaatuista ja uutta.
Opinnäytetyön tekeminen aloitettiin syksyllä 2020 yhdessä SkyWheelin operatiivisen johtajan kanssa ideoimalla potentiaalisia aiheita. Varsinainen työ aloitettiin tammikuussa 2021 tietoperustan kirjoittamisella. Tietoperusta osuudessa määritellään palvelu ja sen eri muodot sekä palvelumuotoilu käsitteenä. Uuden palvelun kehittämiselle esitellään Juha Tuulaniemen palvelumuotoiluprosessi -malli, jossa esitellään myös SWOT -analyysi sekä Business Model Canvas -malli esitutkimusvaiheen tueksi. Palveluiden käsittelyn jälkeen tietoperustassa kuvataan markkinointia ja sen tavoitteita sekä markkinointimixiä (7P). Markkinointi osuudessa kuvataan myös digitaalisia markkinointikanavia, asiakassegmentointia sekä palvelun hinnoittelua.
Palvelupaketin kehitysprosessi eteni keväällä 2021 Juha Tuulaniemen palvelumuotoiluprosessin mukaisesti. Ensiksi asetettiin kehitystyön tavoitteet ja seuraavaksi siirryttiin analysoimaan matkailua toimialana. Tämän jälkeen esitellään SkyWheel Helsinkiä sekä tutkitaan kilpailijoita. SkyWheel Helsingistä muodostettiin SWOT -analyysi sekä Business Model Canvas hahmottamaan liiketoiminnan kannalta merkittäviä asioita. Kohderyhmäksi valikoitui B2B-asiakkaat koska kohdeyrityksestä nähtiin eniten potentiaalia kasvuun yritysmarkkinoilla. Asiakasymmärrystä kasvatettiin teemahaastatteluiden avulla. Teemahaastatteluiden, palvelumuotoiluprosessin sekä SkyWheelin operatiivisen johtajan haastattelun perusteella luotiin palvelupaketti. Kokous + Sauna -paketti sisältää samppanja-ajelun maailmanpyörässä, 1,5 tunnin kokous mahdollisuuden samppanjabaarissa, sauna loungen ja saunan käytön 2,5 tunniksi sekä illallisen Allas Sea Poolin ravintolassa. Paketin kokonaiskesto on noin 6 tuntia.
Lopuksi tunnistettiin markkinointimixin elementit uuden palvelupaketin markkinoinnin tueksi. Markkinointimixissä kuvataan muun muassa palvelupaketin hinnoittelua sekä markkinointiviestinnällisiä keinoja saada paketille näkyvyyttä oikeissa kanavissa.
Työn tavoitteena oli suunnitella B2B palvelupaketti, koska SkyWheel Helsinki haluaa laajentaa toimintaansa ja tarjota palveluitansa laajemmin myös yrityksille. Alatavoitteena oli tunnistaa markkinointimixin elementit uuden palvelupaketin markkinoinnin tueksi. Toimeksiantajan tavoitteena on saada näkyvyyttä yritysmarkkinoilla sekä kasvattaa myyntiä. Asiakkaiden näkökulmasta paketin haluttiin olevan kiinnostava ja sen oli tarjottava jotain ainutlaatuista ja uutta.
Opinnäytetyön tekeminen aloitettiin syksyllä 2020 yhdessä SkyWheelin operatiivisen johtajan kanssa ideoimalla potentiaalisia aiheita. Varsinainen työ aloitettiin tammikuussa 2021 tietoperustan kirjoittamisella. Tietoperusta osuudessa määritellään palvelu ja sen eri muodot sekä palvelumuotoilu käsitteenä. Uuden palvelun kehittämiselle esitellään Juha Tuulaniemen palvelumuotoiluprosessi -malli, jossa esitellään myös SWOT -analyysi sekä Business Model Canvas -malli esitutkimusvaiheen tueksi. Palveluiden käsittelyn jälkeen tietoperustassa kuvataan markkinointia ja sen tavoitteita sekä markkinointimixiä (7P). Markkinointi osuudessa kuvataan myös digitaalisia markkinointikanavia, asiakassegmentointia sekä palvelun hinnoittelua.
Palvelupaketin kehitysprosessi eteni keväällä 2021 Juha Tuulaniemen palvelumuotoiluprosessin mukaisesti. Ensiksi asetettiin kehitystyön tavoitteet ja seuraavaksi siirryttiin analysoimaan matkailua toimialana. Tämän jälkeen esitellään SkyWheel Helsinkiä sekä tutkitaan kilpailijoita. SkyWheel Helsingistä muodostettiin SWOT -analyysi sekä Business Model Canvas hahmottamaan liiketoiminnan kannalta merkittäviä asioita. Kohderyhmäksi valikoitui B2B-asiakkaat koska kohdeyrityksestä nähtiin eniten potentiaalia kasvuun yritysmarkkinoilla. Asiakasymmärrystä kasvatettiin teemahaastatteluiden avulla. Teemahaastatteluiden, palvelumuotoiluprosessin sekä SkyWheelin operatiivisen johtajan haastattelun perusteella luotiin palvelupaketti. Kokous + Sauna -paketti sisältää samppanja-ajelun maailmanpyörässä, 1,5 tunnin kokous mahdollisuuden samppanjabaarissa, sauna loungen ja saunan käytön 2,5 tunniksi sekä illallisen Allas Sea Poolin ravintolassa. Paketin kokonaiskesto on noin 6 tuntia.
Lopuksi tunnistettiin markkinointimixin elementit uuden palvelupaketin markkinoinnin tueksi. Markkinointimixissä kuvataan muun muassa palvelupaketin hinnoittelua sekä markkinointiviestinnällisiä keinoja saada paketille näkyvyyttä oikeissa kanavissa.
