Kulttuuri- ja liikuntapolku KULPSin toiminnan kehittäminen
Dahlberg, Lilli (2021)
Dahlberg, Lilli
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060213361
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060213361
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on tilaustyö Espoon kaupungin kulttuurin tulosyksikölle. Opinnäytetyö käsittelee KULPS-kulttuuri- ja liikuntapolkua, joka on Espoon esikoulujen ja peruskoulujen kulttuuri- ja liikuntakasvatusta tukeva rakenne sekä Espoon kulttuuri- ja liikuntakasvatussuunnitelma. KULPS on poikkihallinnollinen yhteistyö Espoon kulttuurin tulosyksikön, liikuntapalvelujen, suomenkielisen opetuksen, suomenkielisen varhaiskasvatuksen ja ruotsinkielisten sivistyspalvelujen kanssa. Tämä opinnäytetyö on kehittämistyö, jonka tavoitteena oli selvittää, kuinka KULPS-palvelua voidaan parantaa sekä palvelun käyttöä helpottaa Espoon peruskouluopettajien näkökulmasta. Tavoitteena oli myös kartoittaa, miten KULPS-palvelua voidaan kehittää toimivammaksi työkaluksi Espoon peruskoulujen opettajille opetussuunnitelman toteuttamiseen. Tutkimuksellisen kehittämistyön avulla haluttiin luoda ratkaisuja siihen, miten Espoon peruskouluopettajat saataisiin entistä aktiivisemmin hyödyntämään KULPS-palvelua osana ope-tusta, jotta lasten kulttuuriset oikeudet toteutuisivat tasa-arvoisemmin ja yhdenvertaisemmin.
Tutkimusaineisto kerättiin sähköisellä kyselylomakkeella, joka lähetettiin sähköpostitse Espoon peruskouluopettajille. Tämän lisäksi tutkimusaineistoa kerättiin puolistrukturoiduilla yksilöhaastatteluilla, joihin haastateltavat valittiin kyselylomakkeen kautta muodostuneista vapaaehtoisista. Puolistrukturoitujen yksilöhaastatteluiden avulla saatiin käyttäjäkokemukseen perustuvaa syvempää ja yksityiskohtaisempaa ymmärrystä opettajien kokemista KULPS-palvelun käyttöön liittyvistä haasteista ja ongelmista. Työ rajattiin tutkimaan ainoastaan Espoon peruskoulujen 1–10 vuosikurssien KULPS-palvelun käyttöä. Tutkielmassa ei huomioitu esiopetusryhmien KULPS-palvelun käyttöä. Opinnäytetyö keskittyi kokonaisuudessaan ensisijaisesti KULPS-toiminnan kulttuuriosioon ja kulttuuripolun kehittämiseen. Työssä ei olla perehdytty Espoon kaupungin liikuntakasvatussuunnitelmaan.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että KULPS-palvelun suurimpia käytön haasteita ovat muun muassa saavutettavuus, julkisilla kulkuneuvolla liikkuminen oppilasryhmien kanssa, osittain epäselvä viestintä ja kommunikaatio sekä yksiselitteisen palvelun tilauskäytännön puuttuminen. Työ tarjoaa kehittämisehdotuksia KULPS- toimintamallille, joiden avulla lasten kulttuuristen oikeuksien tasavertaista toteutumista on pyritty parantamaan. Kehitysehdotuksiin sisältyy muun muassa saavutettavuuden parantamisehdotuksia, joita ovat esimerkiksi kouluille tuotavien sisältöjä tarjonnan lisääminen sekä tilauskuljetusten tarjoaminen syrjäseutuisille kouluille. Muita kehitysehdotuksia ovat viestinnän edistäminen kohdentamalla markkinointia ja viestintää, luomalla selkeämmät verkkosivut KULPS-palvelulle sekä lasten oppimisen kohentaminen interaktiivisten sisältöjen tarjonnalla.
Tutkimusaineisto kerättiin sähköisellä kyselylomakkeella, joka lähetettiin sähköpostitse Espoon peruskouluopettajille. Tämän lisäksi tutkimusaineistoa kerättiin puolistrukturoiduilla yksilöhaastatteluilla, joihin haastateltavat valittiin kyselylomakkeen kautta muodostuneista vapaaehtoisista. Puolistrukturoitujen yksilöhaastatteluiden avulla saatiin käyttäjäkokemukseen perustuvaa syvempää ja yksityiskohtaisempaa ymmärrystä opettajien kokemista KULPS-palvelun käyttöön liittyvistä haasteista ja ongelmista. Työ rajattiin tutkimaan ainoastaan Espoon peruskoulujen 1–10 vuosikurssien KULPS-palvelun käyttöä. Tutkielmassa ei huomioitu esiopetusryhmien KULPS-palvelun käyttöä. Opinnäytetyö keskittyi kokonaisuudessaan ensisijaisesti KULPS-toiminnan kulttuuriosioon ja kulttuuripolun kehittämiseen. Työssä ei olla perehdytty Espoon kaupungin liikuntakasvatussuunnitelmaan.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että KULPS-palvelun suurimpia käytön haasteita ovat muun muassa saavutettavuus, julkisilla kulkuneuvolla liikkuminen oppilasryhmien kanssa, osittain epäselvä viestintä ja kommunikaatio sekä yksiselitteisen palvelun tilauskäytännön puuttuminen. Työ tarjoaa kehittämisehdotuksia KULPS- toimintamallille, joiden avulla lasten kulttuuristen oikeuksien tasavertaista toteutumista on pyritty parantamaan. Kehitysehdotuksiin sisältyy muun muassa saavutettavuuden parantamisehdotuksia, joita ovat esimerkiksi kouluille tuotavien sisältöjä tarjonnan lisääminen sekä tilauskuljetusten tarjoaminen syrjäseutuisille kouluille. Muita kehitysehdotuksia ovat viestinnän edistäminen kohdentamalla markkinointia ja viestintää, luomalla selkeämmät verkkosivut KULPS-palvelulle sekä lasten oppimisen kohentaminen interaktiivisten sisältöjen tarjonnalla.