Kilpailija-analyysi Helsinki – Vantaan lentoaseman taksipalveluista
Raijas, Pinja (2021)
Lataukset:
Raijas, Pinja
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060113310
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060113310
Tiivistelmä
Teknologinen murros on tällä hetkellä käynnissä taksialalla. Murrosvaihe tarkoittaa muutosta asiakkaiden tarpeissa sekä yritysten palveluissa. Tämän vuoksi yritykset kehittävät uudenlaisia innovaatioita, jotka lisäävät kilpailua alalla.
Tämän opinnäytetyön toimeksiantaja TaxiMomentcom pyrkii vastaamaan teknologiseen
muutokseen uudella innovaatiollaan Airport Loungella. Tämän opinnäytetyön tavoitteena
on kasvattaa toimeksiantajan kilpailijatietämystä uuden innovaation kilpailijoista sekä löytää kehitysideoita kilpailijoilta toimeksiantajan omaan toimintaan.
Työssä analysoitavat kilpailijat on rajattu Airport Loungen kanssa samalla alueella toimiviin
yrityksiin, jotka tarjoavat myös taksipalveluita. Airport Lounge tulee toimimaan Helsinki –
Vantaan lentoasemalla, joten analyysiin valittiin lentoaseman alueella toimivia yrityksiä.
Taksi Helsinki, Vantaan Taksi ja LähiTaksi valittiin analyysiin, koska ne omaavat kukin
oman taksikaistan lentoasemalla. Neljänneksi kilpailijaksi valittiin Airport Taxi, koska sillä
on pitkä historia Helsinki – Vantaan lentoaseman asiakkaiden palvelemisessa.
Tutkimus toteutettiin tapaustutkimuksena, jossa kilpailijatietoa haettiin yritysten omista julkisista lähteistä, eli nettisivuilta ja sosiaalisen median kanavista. Kilpailijatiedon analyysissä käytettiin benchmarkingia, dokumenttianalyysiä sekä SWOT-analyysiä. Yritysten näkyvyyttä lentoasemalla analysoitiin havainnoinnin keinoin. Lisäksi tietoperustan keräämisessä haastateltiin Helsinki – Vantaan lentoaseman taksipalveluista vastaavan Taxi Point Oy:n koordinaattoria.
Opinnäytetyö tehtiin joulukuun 2020 ja toukokuun 2021 välisenä aikana. Tuloksista saatiin
selville, että TaxiMomentin tilanne verrattuna kilpailijoihin näyttää hyvältä. TaxiMomentin
uusi Airport Lounge pystyy kilpailemaan muiden Helsinki – Vantaan lentoasemalla kuljetuspalveluita tarjoavien yritysten kanssa, mutta se voisi vielä lisätä toimintaansa uusia palveluita sekä laajentaa markkinointiaan sosiaalisessa mediassa.
Tämän opinnäytetyön toimeksiantaja TaxiMomentcom pyrkii vastaamaan teknologiseen
muutokseen uudella innovaatiollaan Airport Loungella. Tämän opinnäytetyön tavoitteena
on kasvattaa toimeksiantajan kilpailijatietämystä uuden innovaation kilpailijoista sekä löytää kehitysideoita kilpailijoilta toimeksiantajan omaan toimintaan.
Työssä analysoitavat kilpailijat on rajattu Airport Loungen kanssa samalla alueella toimiviin
yrityksiin, jotka tarjoavat myös taksipalveluita. Airport Lounge tulee toimimaan Helsinki –
Vantaan lentoasemalla, joten analyysiin valittiin lentoaseman alueella toimivia yrityksiä.
Taksi Helsinki, Vantaan Taksi ja LähiTaksi valittiin analyysiin, koska ne omaavat kukin
oman taksikaistan lentoasemalla. Neljänneksi kilpailijaksi valittiin Airport Taxi, koska sillä
on pitkä historia Helsinki – Vantaan lentoaseman asiakkaiden palvelemisessa.
Tutkimus toteutettiin tapaustutkimuksena, jossa kilpailijatietoa haettiin yritysten omista julkisista lähteistä, eli nettisivuilta ja sosiaalisen median kanavista. Kilpailijatiedon analyysissä käytettiin benchmarkingia, dokumenttianalyysiä sekä SWOT-analyysiä. Yritysten näkyvyyttä lentoasemalla analysoitiin havainnoinnin keinoin. Lisäksi tietoperustan keräämisessä haastateltiin Helsinki – Vantaan lentoaseman taksipalveluista vastaavan Taxi Point Oy:n koordinaattoria.
Opinnäytetyö tehtiin joulukuun 2020 ja toukokuun 2021 välisenä aikana. Tuloksista saatiin
selville, että TaxiMomentin tilanne verrattuna kilpailijoihin näyttää hyvältä. TaxiMomentin
uusi Airport Lounge pystyy kilpailemaan muiden Helsinki – Vantaan lentoasemalla kuljetuspalveluita tarjoavien yritysten kanssa, mutta se voisi vielä lisätä toimintaansa uusia palveluita sekä laajentaa markkinointiaan sosiaalisessa mediassa.
