Itsenäisen artistin musiikin jakelu ja markkinointi internetissä
Naakka, Joel (2021)
Naakka, Joel
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060113321
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060113321
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on kartoittaa itsenäisen artistin mahdollisuudet levittää musiikkiaan ja kasvattaa kuuntelijakuntaansa maailmanlaajuisesti uuden musiikkijulkaisun yhteydessä.
Aihe on ajankohtainen, sillä tämänhetkinen pandemiatilanne estää yhtyeitä esiintymästä keikkapaikoissa ja näin ollen vähentää heidän näkyvyyttään. Aihe on myös ajankohtainen musiikkiteollisuudessa hitaasti tapahtuvan itsenäisten artistien nousun myötä.
Opinnäytetyön muoto on kehittämistyö. Tutkimusmenetelmänä on käytetty laadullista, haastattelupohjaista tutkimusta, joka toimii kirjallisen materiaalin ja verkkolähteiden tukena.
Itsenäisen artistin musiikin markkinointi on strategista musiikin jakamista oikeille kohderyhmille, sekä heidän kanssaan kommunikoimista. Tämän kaiken tulisi johtaa suhteen syntymiseen artistin ja kuuntelijan välillä, joka mahdollistaa artistina toimimisen jatkossakin kuuntelijoiden tuella.
Onnistunut markkinointikampanja löytää oikean kohderyhmän ja tarjoaa heille syyn alkaa seurata ja tukea artistin uraa. Se pohjautuu markkinointistrategian luomiseen, toteuttamiseen käytännössä ja toimivuuden mittaamisen jälkeiseen optimointiin.
Aihe on ajankohtainen, sillä tämänhetkinen pandemiatilanne estää yhtyeitä esiintymästä keikkapaikoissa ja näin ollen vähentää heidän näkyvyyttään. Aihe on myös ajankohtainen musiikkiteollisuudessa hitaasti tapahtuvan itsenäisten artistien nousun myötä.
Opinnäytetyön muoto on kehittämistyö. Tutkimusmenetelmänä on käytetty laadullista, haastattelupohjaista tutkimusta, joka toimii kirjallisen materiaalin ja verkkolähteiden tukena.
Itsenäisen artistin musiikin markkinointi on strategista musiikin jakamista oikeille kohderyhmille, sekä heidän kanssaan kommunikoimista. Tämän kaiken tulisi johtaa suhteen syntymiseen artistin ja kuuntelijan välillä, joka mahdollistaa artistina toimimisen jatkossakin kuuntelijoiden tuella.
Onnistunut markkinointikampanja löytää oikean kohderyhmän ja tarjoaa heille syyn alkaa seurata ja tukea artistin uraa. Se pohjautuu markkinointistrategian luomiseen, toteuttamiseen käytännössä ja toimivuuden mittaamisen jälkeiseen optimointiin.