Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Yhteisöllisyyttä soittotunnille sosiaalisen median avulla

Sandelin, Anu-Maria (2021)

 
Avaa tiedosto
Opinnaytetyo_Sandelin_Anu-Maria.pdf (1.989Mt)
Lataukset: 


Sandelin, Anu-Maria
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060113345
Tiivistelmä
Satakunnan musiikkioppilaitosten matalien vaskien soittajat asuvat hyvin hajallaan toisistaan. Laadullisen tutkimuksen tarkoituksena oli luoda lisää yhteisöllisyyttä Satakunnan matalien vaskien soittajien keskuuteen sosiaalisen median avulla, käyttäen kokeilevan kehittämisen menetelmää. Samalla opinnäytteen tarkoitus oli tukea 10–14-vuotiaiden oppilaiden sitoutumista harrastukseen ja kannustaa heitä jatkamaan edelleen soitto-opintoja yläkouluiässä.

Opinnäytteen toteutustapa oli luoda soittajille yhteinen, suljettu, Instagram-profiili, jonne tuotettiin sisältöä soittotunneilla. Tämän jälkeen oppilaille tehtiin kysely projektin onnistumisesta ja yleisesti Instagramin käytöstä. Työhön liitettiin myös kysely opettajakollegoille, koskien uusien sovellusten käyttöönottoa soiton opetuksen lähiopetuksessa.

Tutkimuksessa selvisi, että yleistäen alle 10-vuotiaat oppilaat eivät käytä lähes ollenkaan sosiaalista
mediaa, 10–14-vuotiaat käyttävät vaihtelevasti ja yli 14-vuotiaat käyttävät sitä lähes päivittäin. Ne oppilaat, jotka olivat käyttäneet opinnäytettä varten perustettua Instagram-profiilia, pitivät siitä ja halusivat sille jatkoa. Yhteisöllisyyttä Instagramin avulla saatiin aikaiseksi hyvin vähän, mutta sen tukemiseen sosiaalinen media on hyvä väline.

Tutkimuksesta saadun tiedon perusteella opinnäytteen tekijä voi kehittää omaa työtään vaskisoiton opettajana. Lisäksi muut soitonopettajat, ja opinnäytteen toimeksiantaja, voivat hyödyntää opinnäytteen tuloksia kehittäessään sosiaalisen median kanaviaan.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste