Esimiehen rooliin siirtymisen opas
Raikisto, Noora (2021)
Raikisto, Noora
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060213393
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060213393
Tiivistelmä
Onnistunut johtaminen ja esimiestyö ovat tärkeässä asemassa yrityksien ja organisaatioiden työyhteisöissä. Esimiehenä toimiminen vaatii esimiesasemassa olevalta henkilöltä oikeanlaista roolin omaksuntaa ja mielenhallintaa. Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, millaisia ominaisuuksia hyvältä esimieheltä vaaditaan ja miten ne saavutetaan. Opinnäytetyö toteutettiin toimeksiantona West Coast Burger Oy:lle, joka on ravintola-alan yritys. Opinnäytetyössä tutkittiin toimeksiantajayrityksen esimiestiimin osaamisen nykytilaa ja siihen johtanutta koulutusta, minkä pohjalta muodostui toimeksiantajalle suunnattu esimiehen rooliin siirtymisen opas.
Opinnäytetyön ensimmäistä osuutta käsiteltiin teoreettisesta näkökulmasta, joka sisälsi johtamisen, esimiesosaamisen sekä esimiehen roolin sisäistämistä käsitteinä. Teoriaosuudessa pohdittiin myös esimiehen itsetunnon ja minäkäsityksen vaikutusta hyvään johtamiseen. Opinnäytetyön jälkimmäinen osio käsitteli tutkimusta. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisella eli laadullisella tutkimusmenetelmällä ja sen aineistonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastatteluja. Haastattelut toteutettiin huhti-toukokuussa 2021 ja niihin osallistui kuusi esimiestä, jotka työskentelevät esimiestiimissä vuoropäälliköinä.
Tutkimuksen tuloksista saatiin paljon tietoa yrityksen esimieskoulutuksesta ja sen nykytilasta. Yleisesti esimiehet olivat tyytyväisiä saamaansa koulutukseen, mutta haastatteluista ilmeni, että he olisivat kaivanneet lisää tukea esimiehen roolin omaksumiseen sekä kykyyn johtaa itseään. Haastateltavat ymmärsivät esimiestyön mielekkyyden ja heille oli tärkeää onnistua työssään. Opinnäytetyön tuotoksena syntyneen oppaan ja tutkimustuloksien avulla toimeksiantajan on mahdollista kehittää koulutustaan vastaamaan nykyisen koulutuksen tarpeita. Successful management and managerial work play an important role in the work communities of companies and organisations. Acting as a supervisor requires the right role and mind control from a person in a managerial position. The aim of this thesis was to find out what kind of qualities are required of a good supervisor and how to achieve them. The client of this study was West Coast Burger Oy, a restaurant company. The thesis examined the current state of competence of the supervisors' team of the client company and the training that led to it, which led to a guide to the advance of the supervisor to the client.
The first part of the thesis was discussed from a theoretical point of view, which included the internalisation of management, managerial expertise and the role of the supervisor as concepts. The theory section also considered the impact of the supervisor's self-feeling and self-perception on good leadership. The second part of the thesis dealt with research. The study was carried out using a qualitative research method, and the theme interviews were used as its data collection method. The interviews were conducted in April-May 2021 and involved six supervisors who work as shift managers in the supervisor team.
The results of the study provided a lot of information about the company's managerial training and its current state. In general, the supervisors were satisfied with the training they received, but the interviews showed that they would have needed more support to take on the role of supervisor and the ability to lead themselves. The interviewees understood the meaningfulness of managerial work and it was important for them to succeed in their work. The guide and research results created as a result of the thesis make it possible for the client to develop his/her training to reflect the needs of current education.
Opinnäytetyön ensimmäistä osuutta käsiteltiin teoreettisesta näkökulmasta, joka sisälsi johtamisen, esimiesosaamisen sekä esimiehen roolin sisäistämistä käsitteinä. Teoriaosuudessa pohdittiin myös esimiehen itsetunnon ja minäkäsityksen vaikutusta hyvään johtamiseen. Opinnäytetyön jälkimmäinen osio käsitteli tutkimusta. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisella eli laadullisella tutkimusmenetelmällä ja sen aineistonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastatteluja. Haastattelut toteutettiin huhti-toukokuussa 2021 ja niihin osallistui kuusi esimiestä, jotka työskentelevät esimiestiimissä vuoropäälliköinä.
Tutkimuksen tuloksista saatiin paljon tietoa yrityksen esimieskoulutuksesta ja sen nykytilasta. Yleisesti esimiehet olivat tyytyväisiä saamaansa koulutukseen, mutta haastatteluista ilmeni, että he olisivat kaivanneet lisää tukea esimiehen roolin omaksumiseen sekä kykyyn johtaa itseään. Haastateltavat ymmärsivät esimiestyön mielekkyyden ja heille oli tärkeää onnistua työssään. Opinnäytetyön tuotoksena syntyneen oppaan ja tutkimustuloksien avulla toimeksiantajan on mahdollista kehittää koulutustaan vastaamaan nykyisen koulutuksen tarpeita.
The first part of the thesis was discussed from a theoretical point of view, which included the internalisation of management, managerial expertise and the role of the supervisor as concepts. The theory section also considered the impact of the supervisor's self-feeling and self-perception on good leadership. The second part of the thesis dealt with research. The study was carried out using a qualitative research method, and the theme interviews were used as its data collection method. The interviews were conducted in April-May 2021 and involved six supervisors who work as shift managers in the supervisor team.
The results of the study provided a lot of information about the company's managerial training and its current state. In general, the supervisors were satisfied with the training they received, but the interviews showed that they would have needed more support to take on the role of supervisor and the ability to lead themselves. The interviewees understood the meaningfulness of managerial work and it was important for them to succeed in their work. The guide and research results created as a result of the thesis make it possible for the client to develop his/her training to reflect the needs of current education.