FC Lahti hyötyä tuottavana yhteistyökumppanina
Kulju, Timo (2021)
Kulju, Timo
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105046945
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105046945
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena oli FC Lahti hyötyä tuottavana yhteistyökumppanina. Toteutetussa tutkimuksessa tavoitteena oli tuottaa käytännön toimenpidesuosituksia FC Lahdelle yhteistyökumppanuuksien hoitamiseen. Päätutkimuskysymyksinä oli “millä eri tavoin FC Lahti tuottaa hyötyä yhteistyökumppaneilleen” sekä “kuinka korona on vaikuttanut yhteistyökumppanuuksiin”. Tehtyyn tutkimukseen osallistui yhteensä 40 yhteistyökumppania.
Opinnäytetyössä käytettiin sekä kvalitatiivista että kvantitatiivista tutkimusmenetelmää. kvalitatiivinen tutkimus toteutettiin kahtena puolistrukturoituna haastatteluna yhdelle yhteistyökumppanille kerrallaan, ja kvalitatiivinen tutkimus sähköisenä kyselynä. Haastattelujen avulla saatiin pieneltä määrältä ihmisiä syvällisempää tietoa ja kyselyn avulla suuremmalta ihmisjoukolta pintapuolisempaa tietoa. Haastattelujen ja kyselyn toteuttamisen jälkeen raportoitiin tutkimustulokset, joiden perusteella tehtiin johtopäätökset. Toimenpidesuositukset laadittiin näihin pohjautuen.
Tuloksista voidaan päätellä, että vastaajat ovat olleet tyytyväisiä FC Lahden toimintaan yhteistyökumppanina. Tärkeimmiksi hyödyn tuottamisen keinoiksi voisi nostaa paikallisen urheilun tukemisen, näkyvyyden ja verkostoitumismahdollisuudet. Myös nykyinen myyntipäällikkö on toiminnallaan ja vuorovaikutuksellaan onnistunut tuottamaan hyötyä. Tuloksista voi päätellä, että FC Lahti on sopeutunut hyvin koronatilanteen tuomiin muutoksiin ja toiminut niistä huolimatta luotettavana yhteistyökumppanina. Kyselyssä ei ilmennyt kehitysideoita yhteistyökumppanuuteen koronatilanteen aikana. Tämänkin voidaan päätellä kertovan siitä, että FC Lahden toiminta on ollut onnistunutta korona-aikana.
Kehitysideana FC Lahdelle on kuukausittain järjestettävät verkostoitumistilaisuudet. Tilaisuuksissa 5–10 yhteistyökumppania kertoo toisilleen palveluistaan ruokailun ja rennon yhdessäolon merkeistä. Yhteistyökumppanit pyritään valitsemaan siten, että heistä ja heidän palveluistaan on toisilleen mahdollisimman paljon hyötyä. Tilaisuudet pidettäisiin rentoina, ja niihin osallistuminen tuntuisi helpolta ja siihen olisi matala kynnys. Lisäksi yhteistyökumppaneille tarjottaisiin Ruudun katselukoodeja ja tervetuloa takaisin matseihin -paketteja, kun peleihin pääsee taas yleisöä. Pelien aikana videotaululla pyörisi myös yhteistyökumppaneiden yritysten logot kiitosten saattelemana.
Opinnäytetyössä käytettiin sekä kvalitatiivista että kvantitatiivista tutkimusmenetelmää. kvalitatiivinen tutkimus toteutettiin kahtena puolistrukturoituna haastatteluna yhdelle yhteistyökumppanille kerrallaan, ja kvalitatiivinen tutkimus sähköisenä kyselynä. Haastattelujen avulla saatiin pieneltä määrältä ihmisiä syvällisempää tietoa ja kyselyn avulla suuremmalta ihmisjoukolta pintapuolisempaa tietoa. Haastattelujen ja kyselyn toteuttamisen jälkeen raportoitiin tutkimustulokset, joiden perusteella tehtiin johtopäätökset. Toimenpidesuositukset laadittiin näihin pohjautuen.
Tuloksista voidaan päätellä, että vastaajat ovat olleet tyytyväisiä FC Lahden toimintaan yhteistyökumppanina. Tärkeimmiksi hyödyn tuottamisen keinoiksi voisi nostaa paikallisen urheilun tukemisen, näkyvyyden ja verkostoitumismahdollisuudet. Myös nykyinen myyntipäällikkö on toiminnallaan ja vuorovaikutuksellaan onnistunut tuottamaan hyötyä. Tuloksista voi päätellä, että FC Lahti on sopeutunut hyvin koronatilanteen tuomiin muutoksiin ja toiminut niistä huolimatta luotettavana yhteistyökumppanina. Kyselyssä ei ilmennyt kehitysideoita yhteistyökumppanuuteen koronatilanteen aikana. Tämänkin voidaan päätellä kertovan siitä, että FC Lahden toiminta on ollut onnistunutta korona-aikana.
Kehitysideana FC Lahdelle on kuukausittain järjestettävät verkostoitumistilaisuudet. Tilaisuuksissa 5–10 yhteistyökumppania kertoo toisilleen palveluistaan ruokailun ja rennon yhdessäolon merkeistä. Yhteistyökumppanit pyritään valitsemaan siten, että heistä ja heidän palveluistaan on toisilleen mahdollisimman paljon hyötyä. Tilaisuudet pidettäisiin rentoina, ja niihin osallistuminen tuntuisi helpolta ja siihen olisi matala kynnys. Lisäksi yhteistyökumppaneille tarjottaisiin Ruudun katselukoodeja ja tervetuloa takaisin matseihin -paketteja, kun peleihin pääsee taas yleisöä. Pelien aikana videotaululla pyörisi myös yhteistyökumppaneiden yritysten logot kiitosten saattelemana.