Markkinatutkimus aloittelevalle online-elämysmatkanjärjestäjälle
Ervasti, Erno (2021)
Lataukset:
Ervasti, Erno
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060213420
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060213420
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön idea pohjautui työn kirjoittajan ja hänen ystävänsä liikeideaan, joten toimeksiantaja toimin minä itse. Yrityksen perustamisen on suunnitteluvaiheessa ja tässä opinnäytetyössä tapahtuva markkinatutkimus on osa suunnitteluprosessia.
Tämän opinnäytetyön tavoite ja tutkimusongelma on, selvittää kotimaisten matkailijoiden kiinnostusta ulkomaille suuntautuvan elämysmatkailuun kuuluvien tapahtuma-, juhla- ja bilematkailun paketoituja tuoteratkaisuja kohtaan. Lisäksi tavoitteena oli selvittää matkapaketin tuotteistamisen mahdollisuuksia asiakaslähtöisen tuotekehityksen pohjalta. Tutkimuksesta rajasin pois asiakaskunnan ostovoiman. Rajasin tutkimuksesta pois myös eri matkailumuotojen tutkimuksen, jotka eivät ole oleellisia tutkimustulosta ajatellen. Tutkimus keskittyi elämysmatkailua käsittäviin seikkoihin ja halusin vastauksia ja tuloksia juuri kyseisestä matkailumuodosta. Aloitin opinnäytetyön suunnittelun ja valmistelun helmikuussa 2020, joten opinnäytetyön empiirisessä osassa ei tutkita pandemia-ajan vaikutuksia matkailuun. Varsinainen työn toteutus tapahtui syyskyyn 2020-toukokuu 2021 välisenä aikana. Opinnäytetyön empiirinen osa toteutettiin markkinatutkimuksena ja siihen liittyvänä sähköisenä kyselytutkimuksena. Tutkimusmenetelmäksi valitsin kvantitatiivisen eli määrällisen tutkimuksen.
Tutkimuksesta selvisi, että yli puolet vastaajista oli aikaisemmin tehnyt tapahtuma-, juhla- tai bilematkan, mutta 63 prosenttia vastaajista ei ollut kiinnostunut tekemään kyseisiä matkanjärjestäjän tuottamia matkoja lähitulevaisuudessa. Tämä johtui siitä, että valtaosa heistä suosii omatoimimatkailua ja välttää pakettiratkaisujen ostamista. Jotta tämän liikeidean potentiaali voitaisiin paremmin hyödyntää, tulisi jatkotutkimuksissa selvittää paketoitujen tuoteratkaisuiden kehittämistä mistä enemmän asiakaslehtisemmäksi esimerkiksi luomalla uusia ratkaisuja uutta teknologiaa ja digitalisaatiota hyödyntäen.
Tämän opinnäytetyön tavoite ja tutkimusongelma on, selvittää kotimaisten matkailijoiden kiinnostusta ulkomaille suuntautuvan elämysmatkailuun kuuluvien tapahtuma-, juhla- ja bilematkailun paketoituja tuoteratkaisuja kohtaan. Lisäksi tavoitteena oli selvittää matkapaketin tuotteistamisen mahdollisuuksia asiakaslähtöisen tuotekehityksen pohjalta. Tutkimuksesta rajasin pois asiakaskunnan ostovoiman. Rajasin tutkimuksesta pois myös eri matkailumuotojen tutkimuksen, jotka eivät ole oleellisia tutkimustulosta ajatellen. Tutkimus keskittyi elämysmatkailua käsittäviin seikkoihin ja halusin vastauksia ja tuloksia juuri kyseisestä matkailumuodosta. Aloitin opinnäytetyön suunnittelun ja valmistelun helmikuussa 2020, joten opinnäytetyön empiirisessä osassa ei tutkita pandemia-ajan vaikutuksia matkailuun. Varsinainen työn toteutus tapahtui syyskyyn 2020-toukokuu 2021 välisenä aikana. Opinnäytetyön empiirinen osa toteutettiin markkinatutkimuksena ja siihen liittyvänä sähköisenä kyselytutkimuksena. Tutkimusmenetelmäksi valitsin kvantitatiivisen eli määrällisen tutkimuksen.
Tutkimuksesta selvisi, että yli puolet vastaajista oli aikaisemmin tehnyt tapahtuma-, juhla- tai bilematkan, mutta 63 prosenttia vastaajista ei ollut kiinnostunut tekemään kyseisiä matkanjärjestäjän tuottamia matkoja lähitulevaisuudessa. Tämä johtui siitä, että valtaosa heistä suosii omatoimimatkailua ja välttää pakettiratkaisujen ostamista. Jotta tämän liikeidean potentiaali voitaisiin paremmin hyödyntää, tulisi jatkotutkimuksissa selvittää paketoitujen tuoteratkaisuiden kehittämistä mistä enemmän asiakaslehtisemmäksi esimerkiksi luomalla uusia ratkaisuja uutta teknologiaa ja digitalisaatiota hyödyntäen.