Hienoaines sorateiden kulutuskerroksessa
Niemi, Miska (2021)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060213398
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060213398
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin sorateiden kulutuskerroksessa käytettävän murskemateriaalin hienoainesmäärää, kyseisen murskeen rakeisuuden muutoksia ja lisäksi hienoaineksen määrän vaikutusta sorateiden kunnossapitoon ja pintakelirikkoon. Tämä opinnäytetyö on tehty Destia Oy:n toimeksiannosta.
Työn pääasiallinen tavoite oli osoittaa näytteillä ja niille tehdyillä kokeilla, että ainakin tietyillä hoidon ja ylläpidon Kangasalan alueurakkaan kuuluvilla teillä voidaan käyttää Liikenneviraston (Väyläviraston) LO1/2014 ohjeessa esitetystä materiaalista poikkeavaa, hienoainesköyhää materiaalia, joka kuitenkin teille levitettynä ja vanhaan kulutuskerrosmateriaalin sekoitettuna täyttää 1/2014 ohjeessa esitetyt vaatimukset.
Opinnäytetyön yhteydessä toteutetuilla pesuseulontakokeilla saatiin kattavasti tietoa murskenäytteiden rakeisuudesta ja niiden muutoksista. Syntynyt data osoittaa murskemateriaalissa tapahtuvan suuria muutoksia murskeen lisäyksen jälkeen. Ennen ja jälkeen sorastuksen otetuilla näytteillä pystyttiin osoittamaan, että hienoainesköyhä materiaali sopi rakeisuutensa osalta käytettäväksi tutkimuksen kohteena olevilla teillä.
Työn pääasiallinen tavoite oli osoittaa näytteillä ja niille tehdyillä kokeilla, että ainakin tietyillä hoidon ja ylläpidon Kangasalan alueurakkaan kuuluvilla teillä voidaan käyttää Liikenneviraston (Väyläviraston) LO1/2014 ohjeessa esitetystä materiaalista poikkeavaa, hienoainesköyhää materiaalia, joka kuitenkin teille levitettynä ja vanhaan kulutuskerrosmateriaalin sekoitettuna täyttää 1/2014 ohjeessa esitetyt vaatimukset.
Opinnäytetyön yhteydessä toteutetuilla pesuseulontakokeilla saatiin kattavasti tietoa murskenäytteiden rakeisuudesta ja niiden muutoksista. Syntynyt data osoittaa murskemateriaalissa tapahtuvan suuria muutoksia murskeen lisäyksen jälkeen. Ennen ja jälkeen sorastuksen otetuilla näytteillä pystyttiin osoittamaan, että hienoainesköyhä materiaali sopi rakeisuutensa osalta käytettäväksi tutkimuksen kohteena olevilla teillä.