Henkilöbrändi ratkaisee : tapaustutkimus valmennusyritysten liiketoimintamalleista
Neuvonen, Sampo (2021)
Neuvonen, Sampo
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060213484
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060213484
Tiivistelmä
Samboy Coaching on valmennuspalveluita tarjoava toiminimiyritys, joka on toiminut aputoiminimenä musiikkipalveluja tarjoavalle Samboy Musicille vuodesta 2019. Samboy Coachingin toiminta on ollut vähäistä, ja valmennuksia on tehty alihankintana muille saman alan toimijoille. Tämän työn tavoitteena oli auttaa tekijää muodostamaan näkemys siitä, millaisilla edellytyksillä ja liiketoimintamallilla Samboy Coaching voisi alkaa tarjoamaan valmennuspalveluita itsenäisenä toimijana. Tarkoitus oli kerätä tietoa valmennusyrittäjiltä ja siten lisätä omaa ymmärrystä toimialasta, liiketoiminnasta ja eritoten liiketoimintamalleista. Tutkimus toteutettiin laadullisena tapaustutkimuksena. Työn empiirisessä osassa noudateltiin viisivaiheista benchmarking -prosessia.
Työn teoreettisessa osassa selvitetään lukijalle mitä valmentamisella tässä työssä tarkoitetaan, esitellään työn keskeiset käsitteet liiketoimintamalli ja Business Model Canvas sekä perehdytään bencmarking -prosessiin, joka toimi empiirisen osan runkona. Empiirinen osa koostuu benchmarking -prosessista, jonka tiedonkeruuosuus toteutettiin puolistrukturoituna teemahaastatteluna Business Model Canvasin toimiessa kyselylomakkeen pohjana.
Tulosten perusteella voidaan todeta, että valmennusalalla yrittäjän oma henkilöbrändi ja toimivat verkostot ovat erittäin merkittävässä roolissa menestyvän liiketoiminnan kannalta. Jatkokehitysehdotus onkin henkilöbrändin ja verkostojen kehittämisen aloittaminen ennen liiketoimintamallin laatimista. Sen jälkeen tämän työn muista tuloksista on apua myös liiketoimintamallin laatimiseen.
Työn teoreettisessa osassa selvitetään lukijalle mitä valmentamisella tässä työssä tarkoitetaan, esitellään työn keskeiset käsitteet liiketoimintamalli ja Business Model Canvas sekä perehdytään bencmarking -prosessiin, joka toimi empiirisen osan runkona. Empiirinen osa koostuu benchmarking -prosessista, jonka tiedonkeruuosuus toteutettiin puolistrukturoituna teemahaastatteluna Business Model Canvasin toimiessa kyselylomakkeen pohjana.
Tulosten perusteella voidaan todeta, että valmennusalalla yrittäjän oma henkilöbrändi ja toimivat verkostot ovat erittäin merkittävässä roolissa menestyvän liiketoiminnan kannalta. Jatkokehitysehdotus onkin henkilöbrändin ja verkostojen kehittämisen aloittaminen ennen liiketoimintamallin laatimista. Sen jälkeen tämän työn muista tuloksista on apua myös liiketoimintamallin laatimiseen.