Palveluohjauksen malli A-klinikka Oy:n Vieroitushoitoyksiköissä
Sjöberg, Kerttu (2021)
Sjöberg, Kerttu
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060213466
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060213466
Tiivistelmä
Tämän työn tarkoituksena oli kehittää uusi palveluohjauksen prosessikuvaus osaksi A-klinikka Oy:n Vieroitushoitoyksiköiden päivittäistä työtä. Kehittämisprojektin osana suoritettiin kyselytutkimus 12 palveluohjausta työssään käyttävälle työntekijälle ja teemahaastattelut viidelle Vieroitushoitoyksiköiden palveluita käyttäneelle asiakkaalle.
A-klinikka Oy:n Vieroitushoitoyksiköissä hoidetaan useista erilaisista riippuvuussairauksista kärsiviä asiakkaita. Vieroitushoitoyksiköiden tavoitteena on hoitaa asiakkaan vieroitusoireet turvallisessa ympäristössä. Hoitoon sisältyy lääkehoitoa, keskusteluja ja sosiaaliohjausta. Tärkeä sosiaaliohjauksen muoto on palveluohjaus, jota yksiköissä tehdään päivittäin. Osassa yksiköistä työskentelee erillinen palveluohjaukseen keskittynyt työntekijä ja osassa yksiköistä palveluohjausta annetaan muun hoitotyön ohella.
Palveluohjauksella tarkoitetaan asiakkaan voimavarojen ja palvelutarpeen kartoittamista sekä asiakkaalle sopivien palvelukokonaisuuksien ja tukimuotojen suunnittelua. Palveluohjauksen lähtökohdan ja tavoitteet asettaa asiakas itse. Työntekijän tulee palveluohjauksessa toimia asiakasta auttavana ja ohjaavana tukijana, joka tarvittaessa ottaa enemmän vastuuta palveluohjauksen onnistumisesta, mikäli asiakkaan voimavarat ehtyvät.
Kyselytutkimuksen ja teemahaastatteluiden tarkoituksena oli selvittää palveluohjauksen nykytilaa A-klinikka Oy:n Vieroitushoitoyksiköissä ja lisäksi saada selville sekä työntekijöiden että asiakkaiden kehittämisehdotuksia palveluohjausta koskien. Kyselytutkimuksen ja teemahaastatteluiden tulokset analysoitiin asettamalla tulokset aihealueittain fenomenografisiin tulosavaruuksiin ja nostamalla niiden pohjalta työntekijöiden ja asiakkaiden mielestä tärkeimmät asiat ja toimenpiteet osaksi uutta palveluohjauksen prosessikuvausta. Lisäksi osa tutkimuksen tuloksista käsiteltiin kvantitatiivisin tutkimuksen keinoin. Tutkimuksen mukaan työntekijöiden ja asiakkaiden näkemykset palveluohjauksen sisällöstä olivat hieman eriäviä toisistaan. Asiakkaat käsittivät palveluohjauksen pääasiallisesti työntekijän tekeminä yksittäisinä työtehtävinä, eivätkä he nähneet palveluohjausta samanlaisena jatkuvana työmetodina, kuin työntekijät.
Palveluohjauksen prosessikuvaus suunniteltiin kolmiportaiseksi kokonaisuudeksi, jossa on näkyvissä johdanto-, työ- ja saattovaiheet. Prosessikuvauksen valmistuttua, se liitettiin vielä osaksi Vieroitushoitoyksiköiden hoidon prosessikuvausta organisaatiolla käytössä olleeseen IMS-järjestelmään. Prosessikuvaus muodostettiin organisaation toiveesta sellaiseksi, että se on käytettävissä kaikissa organisaation Vieroitushoitoyksiköissä riippumatta yksiköiden eroista esimerkiksi työntekijärakenteissa tai yksikön koossa. Uusi palveluohjauksen malli on tarkoitus implementoida käyttöön syksyn 2021 aikana.
A-klinikka Oy:n Vieroitushoitoyksiköissä hoidetaan useista erilaisista riippuvuussairauksista kärsiviä asiakkaita. Vieroitushoitoyksiköiden tavoitteena on hoitaa asiakkaan vieroitusoireet turvallisessa ympäristössä. Hoitoon sisältyy lääkehoitoa, keskusteluja ja sosiaaliohjausta. Tärkeä sosiaaliohjauksen muoto on palveluohjaus, jota yksiköissä tehdään päivittäin. Osassa yksiköistä työskentelee erillinen palveluohjaukseen keskittynyt työntekijä ja osassa yksiköistä palveluohjausta annetaan muun hoitotyön ohella.
Palveluohjauksella tarkoitetaan asiakkaan voimavarojen ja palvelutarpeen kartoittamista sekä asiakkaalle sopivien palvelukokonaisuuksien ja tukimuotojen suunnittelua. Palveluohjauksen lähtökohdan ja tavoitteet asettaa asiakas itse. Työntekijän tulee palveluohjauksessa toimia asiakasta auttavana ja ohjaavana tukijana, joka tarvittaessa ottaa enemmän vastuuta palveluohjauksen onnistumisesta, mikäli asiakkaan voimavarat ehtyvät.
Kyselytutkimuksen ja teemahaastatteluiden tarkoituksena oli selvittää palveluohjauksen nykytilaa A-klinikka Oy:n Vieroitushoitoyksiköissä ja lisäksi saada selville sekä työntekijöiden että asiakkaiden kehittämisehdotuksia palveluohjausta koskien. Kyselytutkimuksen ja teemahaastatteluiden tulokset analysoitiin asettamalla tulokset aihealueittain fenomenografisiin tulosavaruuksiin ja nostamalla niiden pohjalta työntekijöiden ja asiakkaiden mielestä tärkeimmät asiat ja toimenpiteet osaksi uutta palveluohjauksen prosessikuvausta. Lisäksi osa tutkimuksen tuloksista käsiteltiin kvantitatiivisin tutkimuksen keinoin. Tutkimuksen mukaan työntekijöiden ja asiakkaiden näkemykset palveluohjauksen sisällöstä olivat hieman eriäviä toisistaan. Asiakkaat käsittivät palveluohjauksen pääasiallisesti työntekijän tekeminä yksittäisinä työtehtävinä, eivätkä he nähneet palveluohjausta samanlaisena jatkuvana työmetodina, kuin työntekijät.
Palveluohjauksen prosessikuvaus suunniteltiin kolmiportaiseksi kokonaisuudeksi, jossa on näkyvissä johdanto-, työ- ja saattovaiheet. Prosessikuvauksen valmistuttua, se liitettiin vielä osaksi Vieroitushoitoyksiköiden hoidon prosessikuvausta organisaatiolla käytössä olleeseen IMS-järjestelmään. Prosessikuvaus muodostettiin organisaation toiveesta sellaiseksi, että se on käytettävissä kaikissa organisaation Vieroitushoitoyksiköissä riippumatta yksiköiden eroista esimerkiksi työntekijärakenteissa tai yksikön koossa. Uusi palveluohjauksen malli on tarkoitus implementoida käyttöön syksyn 2021 aikana.