Högläsning i småbarnspedagogiken
Sjöblom, Sofia; Hagström, Linda (2021)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Sjöblom, Sofia
Hagström, Linda
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060213489
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060213489
Tiivistelmä
Lärdomsprovets syfte var att undersöka hur mycket pedagogerna läser högt för barnen inom småbarnspedagogiken i Esbo. Vi ville också undersöka om pedagogerna anser att läsningen är viktig i verksamheten och vilken inverkan den har på barnet från pedagogens perspektiv. Vi hade två frågeställningar. Hur ofta läser pedagogerna för barnen? Och vad anser pedagogerna att den pedagogiska målsättningen med läsningen är? Lärdomsprovet var ett beställningsarbete av Esbo stad och en del av projektet ”En utredning om hur mycket personalen läser för barnen och annars använder böcker i sin verksamhet i småbarnspedagogiken”. I bakgrundsdelen presentera vi grunderna för planen för småbarnspedagogik, historia om läsning, allmänt om högläsning, barnets språkutveckling i småbarnspedagogiken och högläsningssituation i småbarnspedagogiken. I tidigare forskningar presenterar vi undersökningar som handlar om läsning och vilka effekter den har på individer. Den teoretiska referensramen innehåller Kurkis teori om sociokulturell inspiration, Lev Vygotskys teori om kreativitet, Bronfenbrenners bioekologiska systemteori, Bronfenbrenners teori om lärande och Deweys teori om individens lärande. Teoretiska referensramen tar även upp teori om hur pedagogen kan påverka barnets livslånga lärande. Arbetets metod var en kvantitativ enkätundersökning. Den genomfördes elektroniskt och skickades till kontaktpersonen som skickade frågeformulär vidare till respondenterna. Det var 23 respondenter som svarade på frågeformuläret. Resultaten visade att högläsning sker oftast med hela barngruppen och cirka sju till tio gånger i veckan. Respondenterna ansåg att högläsningen främjar mest barnets språkutveckling, fantasiförmåga och koncentrationsförmåga.