Itsensä johtaminen etätyössä media-alalla
Alanto, Maria (2021)
Alanto, Maria
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060113084
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060113084
Tiivistelmä
Maaliskuussa 2020 Valtioneuvosto antoi koko Suomea koskevan etätyösuosituksen koronaviruspandemian (COVID-19) seurauksena. Se mullisti äkillisesti asiantuntijatyötä tekevien arkea media-alalla, sillä pääsääntöisestä toimistotyöskentelystä siirryttiin kokoaikaiseen etätyöskentelyyn. Etätyössä media-alan asiantuntijat joutuivat maantieteellisesti erilleen sekä kollegoista että esihenkilöistä. Asiantuntijat ovat tottuneet tekemään työtään itsenäisesti, mutta uusi tilanne vaati entistä enemmän itsensä johtamisen taitoja. Näiden taitojen saatettiin olettaa olevan puutteellisia ja sen vuoksi ilmiötä oli syytä lähteä tutkimaan media-alan asiantuntijoiden kautta.
Kokemuksia lähdettiin selvittämään laadullisella tutkimusmenetelmällä. Aineistonkeruu tapahtui kesällä 2020 puolistrukturoituna teemahaastatteluna, mihin osallistui 12 media-alan asiantuntijaa eri työtehtävistä. Tarkoituksena oli selvittää, millaisia itsensä johtajia media-alan asiantuntijat olivat etätyössä. Tutkimusongelmaa lähdettiin ratkaisemaan induktiivisen sisällönanalyysin keinon itsensä johtamisen valmiuksien ja haasteiden kautta. Tutkimuksen avulla pyrittiin ymmärtämään asiantuntijoiden itsensä johtamisen kokemuksia ennen kokemattomassa sovellusympäristössä.
Media-alan asiantuntijatyö on luonteeltaan luovaa ja itsenäistä. Haastattelujen perusteella itsensä johtamisen valmiuksina korostuivat omaehtoisuus, työympäristö sekä kyvykkyydet. Näitä valmiuksia haastavat etäaikana erityisesti yhteisöllisyyden puute, ajoittainen motivaation aaltoilu ja ajanhallinnan haasteet. Asiantuntijoiden itsensä johtamisen taidot ovat haastattelun perusteella keskimäärin kuitenkin hyvällä tasolla. Tuloksia voidaan hyödyntää jatkossa esimerkiksi etätyökokemuksen kehittämiseksi asiantuntija-aloilla.
Kokemuksia lähdettiin selvittämään laadullisella tutkimusmenetelmällä. Aineistonkeruu tapahtui kesällä 2020 puolistrukturoituna teemahaastatteluna, mihin osallistui 12 media-alan asiantuntijaa eri työtehtävistä. Tarkoituksena oli selvittää, millaisia itsensä johtajia media-alan asiantuntijat olivat etätyössä. Tutkimusongelmaa lähdettiin ratkaisemaan induktiivisen sisällönanalyysin keinon itsensä johtamisen valmiuksien ja haasteiden kautta. Tutkimuksen avulla pyrittiin ymmärtämään asiantuntijoiden itsensä johtamisen kokemuksia ennen kokemattomassa sovellusympäristössä.
Media-alan asiantuntijatyö on luonteeltaan luovaa ja itsenäistä. Haastattelujen perusteella itsensä johtamisen valmiuksina korostuivat omaehtoisuus, työympäristö sekä kyvykkyydet. Näitä valmiuksia haastavat etäaikana erityisesti yhteisöllisyyden puute, ajoittainen motivaation aaltoilu ja ajanhallinnan haasteet. Asiantuntijoiden itsensä johtamisen taidot ovat haastattelun perusteella keskimäärin kuitenkin hyvällä tasolla. Tuloksia voidaan hyödyntää jatkossa esimerkiksi etätyökokemuksen kehittämiseksi asiantuntija-aloilla.
