3D-mallinnuksen tekeminen Blender-ohjelmalla : XBOX-peliohjaimen mallinnus
Karjalainen, Ali-Pekka (2021)
Karjalainen, Ali-Pekka
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060213699
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060213699
Tiivistelmä
Tämän työn tarkoituksena oli tutustua Blender-ohjelmaan ja tehdä mallinnus XBOX-peliohjaimesta sen avulla. Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutustua Blenderin toimintaan mallinnusohjelmana, sekä sen muihin käyttötarkoituksiin ja mahdollisuuksiin luomisen työkaluna. Aluksi työssä on selvitetty mallinnuksen historiaa ja tarkoitusperiä ja sitä, miksi Blender on kehitetty. Lisäksi oli tarkoitus selvittää ohjeiden ja muiden apujen saatavuutta käyttäjälle, joka ei ollut ennen käyttänyt Blenderiä.
Mallinnuksen historia on kohtuullisen lyhyt, eikä alkuun ohjelmia ollut kaikkien saatavilla. Blender on kehitetty ilmaiseksi ohjelmaksi niille, jotka haluavat luoda piirroksia, mallinnuksia ja animaatioita harrastuksena tai työkseen. Mallinnuksen aloittaminen on suhteellisen helppoa kaiken apumateriaalin määrän ja saatavuuden vuoksi, mutta hyväksi ja tehokkaaksi tuleminen vaatii aikaa ja harjoittelua.
Työhön liittyvä XBOX-ohjaimen teko jäi kesken, mutta sille on kuitenkin voitu tehdä myös yksinkertainen animaatio. Alkuun oli hankala keksiä, miten muotoilua aloittaisi, ja ensimmäiset kokeilut eivät osoittautuneet toimiviksi. Mallinnusta vaikeutti myös ohjaimen erikoinen muoto, jonka myötä esimerkiksi ohjaimen keskiosan pyöristetty muoto jää sivujen taakse piiloon. Työssä saavutettu mallin muoto muistuttaa jo alkuperäistä ohjainta, ja seuraavana olisikin ollut vuorossa näppäinten ja muiden ohjaintoimintojen mallinnus. Tärkeintä mallinnuksessa mielestäni olisi pitää linjat luonnollisina ja symmetrisinä niin paljon kuin mahdollista. Yllättävän paljon aikaa kuluikin mallin pisteiden uudel-leensijoittelussa symmetrisyyden saavuttamiseksi.
Ohjelman käyttö on helpohko aloittaa, mutta tehokkaaksi käyttäjäksi pääsee vain harjoittelemalla paljon ja tutkimalla ohjeita. Mallinnukseen liittyvistä videoista oli lopulta kenties eniten hyötyä niiden suuren määrän ja helpon löytymisen ansiosta. Jälkeenpäin ajatellen mallinnuksen aihetta olisi ollut syytä miettiä uudelleen ja valita vaikka jokin helpompi muoto.
Mallinnuksen historia on kohtuullisen lyhyt, eikä alkuun ohjelmia ollut kaikkien saatavilla. Blender on kehitetty ilmaiseksi ohjelmaksi niille, jotka haluavat luoda piirroksia, mallinnuksia ja animaatioita harrastuksena tai työkseen. Mallinnuksen aloittaminen on suhteellisen helppoa kaiken apumateriaalin määrän ja saatavuuden vuoksi, mutta hyväksi ja tehokkaaksi tuleminen vaatii aikaa ja harjoittelua.
Työhön liittyvä XBOX-ohjaimen teko jäi kesken, mutta sille on kuitenkin voitu tehdä myös yksinkertainen animaatio. Alkuun oli hankala keksiä, miten muotoilua aloittaisi, ja ensimmäiset kokeilut eivät osoittautuneet toimiviksi. Mallinnusta vaikeutti myös ohjaimen erikoinen muoto, jonka myötä esimerkiksi ohjaimen keskiosan pyöristetty muoto jää sivujen taakse piiloon. Työssä saavutettu mallin muoto muistuttaa jo alkuperäistä ohjainta, ja seuraavana olisikin ollut vuorossa näppäinten ja muiden ohjaintoimintojen mallinnus. Tärkeintä mallinnuksessa mielestäni olisi pitää linjat luonnollisina ja symmetrisinä niin paljon kuin mahdollista. Yllättävän paljon aikaa kuluikin mallin pisteiden uudel-leensijoittelussa symmetrisyyden saavuttamiseksi.
Ohjelman käyttö on helpohko aloittaa, mutta tehokkaaksi käyttäjäksi pääsee vain harjoittelemalla paljon ja tutkimalla ohjeita. Mallinnukseen liittyvistä videoista oli lopulta kenties eniten hyötyä niiden suuren määrän ja helpon löytymisen ansiosta. Jälkeenpäin ajatellen mallinnuksen aihetta olisi ollut syytä miettiä uudelleen ja valita vaikka jokin helpompi muoto.