Asennuspalvelun tuotteistaminen ja myynnin kehittäminen : Yritys X
Hytönen, Aku (2021)
Hytönen, Aku
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060213533
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060213533
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantajayritys on erikoistunut myymäläympäristöjen suunnitteluun ja valmistamiseen vähittäiskaupan alalle. Kohdeyrityksen tavoitteena on kasvattaa tulevaisuudessa palveluliiketoimintansa liikevaihtoa ja kehittää toimintaansa asiakaslähtöisempään suuntaan. Kehittämisen kohteena oleva asennuspalvelu on osa palveluliiketoimintaa.
Työn strategisen tason tavoitteena on luoda toimiva prosessi asennuspalvelun toteuttamiseen, josta tekemisen kautta saadun tiedon avulla pystytään tulevaisuudessa määrittelemään tarkemmin, minkälainen on haluttu asiakaskokemus ja miten sitä johdetaan. Opinnäytetyön operatiivisen tason tavoitteena on tuotteistaa kohdeyrityksen asennuspalvelu sisäisesti helpommin myytävään ja ulkoisesti ostettavaan muotoon. Työssä tutkitaan ja kehitetään asennuspalvelua vastaamaan paremmin asiakkaiden sekä yrityksen tarpeita. Opinnäytetyön kehittämisvaiheessa hyödynnetään tuotteistamisen ja palvelumuotoilun prosesseja.
Opinnäytetyön tarkoituksena on luoda kohdeyritykselle yhtenäinen ja testattu toimintamalli asennuspalvelun myymiseen, joka on kirjattu yrityksen omaan käyttöön suunnattuun asennusmyynnin pelikirjaan.
Yhtenäisen asennusmyynnin toimintamallin määrittelemiseksi ja pohjatietojen keräämiseen hyödynnettiin kohdeyrityksen myyntiorganisaatiolle teetettyä kyselytutkimusta. Kyselytutkimuksen vastausten analysoinnin pohjalta luotiin yhtenäinen toimintamalli asennusten myymiseksi ja määriteltyä toimintamallia testattiin asiakasprojektissa. Onnistuneen asiakasprojektin jälkeen toimintamallia kehitettiin yhdessä asiakkaan kanssa.
Työn lopputuotoksena syntynyt pelikirja on räätälöity toimeksiantajayrityksen tarpeisiin ja se tullaan jalkauttamaan yrityksen toimintamalleihin suunnitellusti opinnäytetyön tekijän toimesta. Pelikirjaa ei julkaista kokonaisuudessaan opinnäytetyössä toimeksiantajayrityksen toiveesta. Työssä esitellään asennusmyynnin pelikirjan sisällysluettelo sekä mitä otsikoiden takaa löytyy.
Työn strategisen tason tavoitteena on luoda toimiva prosessi asennuspalvelun toteuttamiseen, josta tekemisen kautta saadun tiedon avulla pystytään tulevaisuudessa määrittelemään tarkemmin, minkälainen on haluttu asiakaskokemus ja miten sitä johdetaan. Opinnäytetyön operatiivisen tason tavoitteena on tuotteistaa kohdeyrityksen asennuspalvelu sisäisesti helpommin myytävään ja ulkoisesti ostettavaan muotoon. Työssä tutkitaan ja kehitetään asennuspalvelua vastaamaan paremmin asiakkaiden sekä yrityksen tarpeita. Opinnäytetyön kehittämisvaiheessa hyödynnetään tuotteistamisen ja palvelumuotoilun prosesseja.
Opinnäytetyön tarkoituksena on luoda kohdeyritykselle yhtenäinen ja testattu toimintamalli asennuspalvelun myymiseen, joka on kirjattu yrityksen omaan käyttöön suunnattuun asennusmyynnin pelikirjaan.
Yhtenäisen asennusmyynnin toimintamallin määrittelemiseksi ja pohjatietojen keräämiseen hyödynnettiin kohdeyrityksen myyntiorganisaatiolle teetettyä kyselytutkimusta. Kyselytutkimuksen vastausten analysoinnin pohjalta luotiin yhtenäinen toimintamalli asennusten myymiseksi ja määriteltyä toimintamallia testattiin asiakasprojektissa. Onnistuneen asiakasprojektin jälkeen toimintamallia kehitettiin yhdessä asiakkaan kanssa.
Työn lopputuotoksena syntynyt pelikirja on räätälöity toimeksiantajayrityksen tarpeisiin ja se tullaan jalkauttamaan yrityksen toimintamalleihin suunnitellusti opinnäytetyön tekijän toimesta. Pelikirjaa ei julkaista kokonaisuudessaan opinnäytetyössä toimeksiantajayrityksen toiveesta. Työssä esitellään asennusmyynnin pelikirjan sisällysluettelo sekä mitä otsikoiden takaa löytyy.