Käytettävyyden testaus- ja arviointipalveluiden prosessien kehittäminen : case: TUAS Health Tech Lab
Vuori, Jannika (2021)
Vuori, Jannika
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060213687
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060213687
Tiivistelmä
Ihmisen ja tietokoneen väliseen vuorovaikutukseen (human-computer interaction, HCI) keskittyvän tieteenalan synnyttyä käytettävyydestä on tullut oleellinen osa tutkimusta ja tuotekehitystä. Käytettävyydellä tarkoitetaan sitä, miten hyvin tuote auttaa käyttäjää saavuttamaan käyttötavoitteensa. Käytettävyystestien ja asiantuntija-arvioiden avulla pyritään tuomaan esiin laitteiston muutostarpeita ja tietoa siitä, miten käyttäjät hahmottavat laitteen toiminnan. Käytettävyyden arviointimenetelmät voidaan jakaa käytettävyystesteihin ja asiantuntija-arviointeihin. Menetelmät erotellaan sen mukaan osallistuuko käyttäjä käytettävyyden arviointiprosessiin vai ei. Käytettävyystesteissä käyttäjät ovat tärkeä osa prosessia kun taas asiantuntija-arvioinnit eivät vaadi käyttäjän osallistumista, sillä ne toteutetaan käytettävyyteen perehtyneen henkilön toimesta. Arvioinnissa keskitytään tutkimaan tuotteen käytettävyyttä kohderyhmän näkökulmasta ja etsimään piirteitä, joiden arvellaan tuottavan ongelmia tuotteen käyttäjäryhmälle. Käytettävyystestin tarkoitus on parantaa tuotteen käyttölaatua seuraamalla käyttäjän ajatusmalleja aidontuntuisessa tilanteessa ja aidon tuntuisiksi suunniteltujen tehtävien avulla. Käytettävyystestillä on lisäksi yleensä erityistavoitteita, jotka voivat liittyä esimerkiksi opittavuuteen tai tehokkuuteen.
Kehittämistyön tavoitteena oli käytettävyyden testaus ja arviointipalveluiden prosessien tuottaminen Turun ammattikorkeakoulun Health Tech Labille. TUAS Health Tech Lab on Terveyskampus Turku yhteistyöallianssin jäsen ja Turun ammattikorkeakoulussa toimiva terveysteknologian testbedympäristö, jossa ulkopuolisten toimijoiden on mahdollista testata mm. tuotteita ja palveluita. Opinnäytetyö toteutettiin osana Terveyskampus Turun TERVA -hankketta.
Kehittämisprojektissa toteutetuissa prosesseissa hyödynnettiin verkkosivustojen benchmarkingista, webropol-kyselystä ja kirjallisuudesta kerättyjä tietoja. Käytettävyyden testaus ja arviointipalveluiden prosessit mallinnettiin JHS 152 prosessikuvausohjeistuksen mukaisesti. Tuotettu prosessikokonaisuus sisältää prosessin yleiskuvauksen, prosessin perustiedot, prosessin toiminnot -taulukon sekä varsinaiset prosessikaaviot. Prosessien jatkokehitys jatkuu Health Tech Lab:n toimesta toteutuneiden käytettävyyden testaus- ja arviointiprojektien tuottaman tiedon ja havainnointien perusteella.
Kehittämistyön tavoitteena oli käytettävyyden testaus ja arviointipalveluiden prosessien tuottaminen Turun ammattikorkeakoulun Health Tech Labille. TUAS Health Tech Lab on Terveyskampus Turku yhteistyöallianssin jäsen ja Turun ammattikorkeakoulussa toimiva terveysteknologian testbedympäristö, jossa ulkopuolisten toimijoiden on mahdollista testata mm. tuotteita ja palveluita. Opinnäytetyö toteutettiin osana Terveyskampus Turun TERVA -hankketta.
Kehittämisprojektissa toteutetuissa prosesseissa hyödynnettiin verkkosivustojen benchmarkingista, webropol-kyselystä ja kirjallisuudesta kerättyjä tietoja. Käytettävyyden testaus ja arviointipalveluiden prosessit mallinnettiin JHS 152 prosessikuvausohjeistuksen mukaisesti. Tuotettu prosessikokonaisuus sisältää prosessin yleiskuvauksen, prosessin perustiedot, prosessin toiminnot -taulukon sekä varsinaiset prosessikaaviot. Prosessien jatkokehitys jatkuu Health Tech Lab:n toimesta toteutuneiden käytettävyyden testaus- ja arviointiprojektien tuottaman tiedon ja havainnointien perusteella.