Virtuaalitodellisuusympäristön rakentaminen
Kilu, Stella (2021)
Kilu, Stella
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060213583
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060213583
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä on selvitetty, kuinka virtuaalitodellisuuslaseja voidaan hyödyntää Haaga- Helia ammattikorkeakoulun opetuksessa. Produktityyppinen opinnäytetyö alkaa kattavalla teoriaosuudella, joka on jaettu eri teemojen alle sen laajan aihealueen johdosta. Teoria- osuudessa käsitellään 3-D-tekniikkaa ja virtuaalitodellisuutta läpikäyden näitä aiheita kos- kettavaa historiaa sekä nykytilaa. Teoriaosuudessa käsitellään myös produktiin liittyviä ai- healueita, kuten erilaisia pelimoottoreita, ohjelmistoja ja virtuaalitodellisuuden haasteita.
Toiminnallisessa osuudessa käsitellään virtuaalitodellisuusprojektia ja virtuaalitodellisuus- ympäristön kehittämistä sekä esitellään laaditut ohjeet virtuaalitodellisuusympäristön ra- kentamiselle. Toiminnallisen osuuden lopussa kerrotaan, kuinka valmis produkti haetaan Oculuksen -sovellusvalikoimasta ja kuinka sitä voidaan muokata tulevia projekteja varten.
Opinnäytetyössä syntyneitä tuloksia voidaan hyödyntää Haaga-Helian opetuksen yhtey- dessä, sillä tuloksena syntynyt produkti on vapaassa käytössä ja ladattavana Haaga-Helian Robo Laboratorion GitHubista.
Toiminnallisessa osuudessa käsitellään virtuaalitodellisuusprojektia ja virtuaalitodellisuus- ympäristön kehittämistä sekä esitellään laaditut ohjeet virtuaalitodellisuusympäristön ra- kentamiselle. Toiminnallisen osuuden lopussa kerrotaan, kuinka valmis produkti haetaan Oculuksen -sovellusvalikoimasta ja kuinka sitä voidaan muokata tulevia projekteja varten.
Opinnäytetyössä syntyneitä tuloksia voidaan hyödyntää Haaga-Helian opetuksen yhtey- dessä, sillä tuloksena syntynyt produkti on vapaassa käytössä ja ladattavana Haaga-Helian Robo Laboratorion GitHubista.