Ruoka- ja leivontablogien kaupallisen yhteistyön vaikutukset
Räsänen, Kirsi (2021)
Räsänen, Kirsi
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060213597
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060213597
Tiivistelmä
Sosiaalisen median palvelut ovat kehittyneet vuosien varrella paljon. Sosiaalista mediaa
hyödynnetään usein ruoka- ja leivontablogien rinnalla. Ruoka- ja leivontablogien suosio on
kasvanut vuosi vuodelta jatkuvasti, joka lisää kaupallisen yhteistyön merkitystä. Kaupallista
yhteistyötä on nähtävissä ruoka- ja leivontablogeissa nykyään hyvin paljon.
Tämän opinnäytetyön päätavoitteena on tutkia, miten kaupallista yhteistyötä voisi ruoka- ja leivontablogeissa kehittää. Tavoite saavutetaan perehtymällä tarkasti erilaisiin lähdemateri aaleihin sekä laatimalla kysely ruoka- ja leivontablogien lukijoille ja haastattelut ruoka- ja
leivonta bloggaajille. Alatavoitteena on selvittää, minkälaisia kokemuksia lukijoilla ja blog gaajilla on kaupallisesta yhteistyöstä.
Varsinaista tutkimusta tuetaan opinnäytetyö aiheeseen liittyvällä teoreettisella materiaalilla.
Siihen lukeutuu yleisesti tietoa blogeista, sosiaalisesta mediasta, kaupallisesta yhteistyöstä
ja vaikuttajamarkkinoinnista. Työssä käsitellään muitakin ruoka- ja leivontablogien mainon tatapoja, koska niihin oli tarpeellista tutustua työn osalta.
Tässä työssä on hyödynnetty kahta eri tutkimusmenetelmää, jotta tutkimuksesta muodos tuisi mahdollisimman kattava ja moniulotteinen. Tutkimuksessa ruoka- ja leivontablogien
lukijoiksi on määritelty ne henkilöt, jotka vierailevat ruoka- ja leivontablogeissa vähintään
kerran kuukaudessa. Tutkimuksessa on huomioitu kotimaiset ruoka- ja leivontablogit.
Työssä tutkitaan miten ruoka- ja leivontablogien kaupallista yhteistyötä voisi kehittää luki joiden ja bloggaajien näkökulmasta. Haastattelut tehdään ruoka- ja leivontabloggaajille,
joilla on kokemusta kaupallisesta yhteistyöstä.
Kyselytutkimuksessa pohditaan tutkimusongelmaa ja alaongelmia, jotta kyselystä saatai siin tavoitteita vastaava kokonaisuus. Kysely lähetettiin linkkinä luotettavalle kohderyhmälle
Whatsapp- sovelluksen välityksellä.
Tätä opinnäytetyötä voivat hyödyntää yritykset sekä ruoka- ja leivontabloggaajat. Yritykset
saavat kattavan käsityksen kaupallisen yhteistyön toimivuudesta ja se on merkityksellinen
mainonta tapa tuotekehitykselle. Ruoka- ja leivontabloggaajat saavat monipuolisia näke myksiä kaupallisesta yhteistyöstä lukijoille tehdystä kyselystä.
Tutkimuksen lopputulos oli hyvin kattava ja monipuolinen, koska siinä oli hyödynnetty blog gaajien ja lukijoiden näkökulmaa. Tutkimuksessa oli syvällisestikin pohdittuja vastauksia.
Bloggaajien haastattelujen lopputuloksessa nähtiin kehitettävää liittyen yrityksien väliseen
vuorovaikutukseen. Lukijoiden puolelta keskityttiin bloggaajan luotettavuuteen, tuotteiden
saatavuuteen ja tarpeelliseksi koettuun kaupallisen yhteistyön mainonta tyyliin.
hyödynnetään usein ruoka- ja leivontablogien rinnalla. Ruoka- ja leivontablogien suosio on
kasvanut vuosi vuodelta jatkuvasti, joka lisää kaupallisen yhteistyön merkitystä. Kaupallista
yhteistyötä on nähtävissä ruoka- ja leivontablogeissa nykyään hyvin paljon.
Tämän opinnäytetyön päätavoitteena on tutkia, miten kaupallista yhteistyötä voisi ruoka- ja leivontablogeissa kehittää. Tavoite saavutetaan perehtymällä tarkasti erilaisiin lähdemateri aaleihin sekä laatimalla kysely ruoka- ja leivontablogien lukijoille ja haastattelut ruoka- ja
leivonta bloggaajille. Alatavoitteena on selvittää, minkälaisia kokemuksia lukijoilla ja blog gaajilla on kaupallisesta yhteistyöstä.
Varsinaista tutkimusta tuetaan opinnäytetyö aiheeseen liittyvällä teoreettisella materiaalilla.
Siihen lukeutuu yleisesti tietoa blogeista, sosiaalisesta mediasta, kaupallisesta yhteistyöstä
ja vaikuttajamarkkinoinnista. Työssä käsitellään muitakin ruoka- ja leivontablogien mainon tatapoja, koska niihin oli tarpeellista tutustua työn osalta.
Tässä työssä on hyödynnetty kahta eri tutkimusmenetelmää, jotta tutkimuksesta muodos tuisi mahdollisimman kattava ja moniulotteinen. Tutkimuksessa ruoka- ja leivontablogien
lukijoiksi on määritelty ne henkilöt, jotka vierailevat ruoka- ja leivontablogeissa vähintään
kerran kuukaudessa. Tutkimuksessa on huomioitu kotimaiset ruoka- ja leivontablogit.
Työssä tutkitaan miten ruoka- ja leivontablogien kaupallista yhteistyötä voisi kehittää luki joiden ja bloggaajien näkökulmasta. Haastattelut tehdään ruoka- ja leivontabloggaajille,
joilla on kokemusta kaupallisesta yhteistyöstä.
Kyselytutkimuksessa pohditaan tutkimusongelmaa ja alaongelmia, jotta kyselystä saatai siin tavoitteita vastaava kokonaisuus. Kysely lähetettiin linkkinä luotettavalle kohderyhmälle
Whatsapp- sovelluksen välityksellä.
Tätä opinnäytetyötä voivat hyödyntää yritykset sekä ruoka- ja leivontabloggaajat. Yritykset
saavat kattavan käsityksen kaupallisen yhteistyön toimivuudesta ja se on merkityksellinen
mainonta tapa tuotekehitykselle. Ruoka- ja leivontabloggaajat saavat monipuolisia näke myksiä kaupallisesta yhteistyöstä lukijoille tehdystä kyselystä.
Tutkimuksen lopputulos oli hyvin kattava ja monipuolinen, koska siinä oli hyödynnetty blog gaajien ja lukijoiden näkökulmaa. Tutkimuksessa oli syvällisestikin pohdittuja vastauksia.
Bloggaajien haastattelujen lopputuloksessa nähtiin kehitettävää liittyen yrityksien väliseen
vuorovaikutukseen. Lukijoiden puolelta keskityttiin bloggaajan luotettavuuteen, tuotteiden
saatavuuteen ja tarpeelliseksi koettuun kaupallisen yhteistyön mainonta tyyliin.