Vastuullisuuden edistäminen kokouspalveluissa : Työväenmuseo Werstaalla
Moskari, Sanna (2021)
Moskari, Sanna
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060213573
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060213573
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää Työväenmuseo Werstaan kokousasiakkaiden ajatuksia vastuullisuudesta kokouspalveluissa. Tavoitteena oli löytää sellaisia asioita, joihin panostamalla pystyisimme olemaan kilpailukykyisiä kokouskentällä, jolla on paljon tarjontaa Tampereen alueella. Työväenmuseo Werstaan kokouspalvelu on toiminut jo pitkään, joten halu kehittyä paremmaksi vastuullisuuden osa-alueella on uusi asia, johon halutaan panostaa.
Opinnäytetyön teoriaosuus rakentui vastuullisuuden ja kulutustottumuksia muuttavien tekijöiden ympärille. Vastuullisuudessa käsitellään eri vastuullisuuden osa-alueet, joissa esiteltiin myös ympäristövastuu, sosiaalinen vastuu sekä taloudellinen vastuu. Kulutustottumuksiin vaikuttavia tekijöitä käsiteltiin megatrendien ja trendien kautta, joiden alle kuuluvat myös leimahduspisteteoria sekä villit kortit ja heikot signaalit. Myös kierotalous ja erilaiset ympäristömerkit, joita näkee tuotteissa tai organisaation sivuilla, ohjaavat ihmisten kulutustottumuksien suuntaa ja ne haluttiin ottaa tähän työhön mukaan.
Tutkimusmenetelmänä tässä työssä toimi kyselytutkimus, joka lähetettiin Työväenmuseo Werstaan kokousasiakkaille. Kyselystä nousseiden tulosten perusteella vastuullisuus on asia, johon tulee panostaa. Vastuullisuuden osaamista tulee kehittää niin ettei se ole vain ulkokuori kokouspalveluita käyttäville asiakkaille. Tämän työn myötä esiin nousikin ennen kaikkea se, että vastuullisuus on erittäin laaja kokonaisuus, joka vaatii opettelua ja kehittämistä niin organisaationa kuin siinä toimivina yksilöinäkin.
Haasteita tulevaisuuteen luovat mahdolliset tulevat kriisit, kuten nyt koronapandemian aikana tuli huomattua. Samoin haasteensa luo mahdollinen muuttuva lainsäädäntö ja myös organisaation omat resurssit viedä muutoksia eteenpäin. Tilausta vastuulliselle toiminnalle kuitenkin on ja tulevaisuudessa se on varmastikin myös yksi kilpailutekijä jo nyt erittäin kilpaillulla alalla.
Opinnäytetyön teoriaosuus rakentui vastuullisuuden ja kulutustottumuksia muuttavien tekijöiden ympärille. Vastuullisuudessa käsitellään eri vastuullisuuden osa-alueet, joissa esiteltiin myös ympäristövastuu, sosiaalinen vastuu sekä taloudellinen vastuu. Kulutustottumuksiin vaikuttavia tekijöitä käsiteltiin megatrendien ja trendien kautta, joiden alle kuuluvat myös leimahduspisteteoria sekä villit kortit ja heikot signaalit. Myös kierotalous ja erilaiset ympäristömerkit, joita näkee tuotteissa tai organisaation sivuilla, ohjaavat ihmisten kulutustottumuksien suuntaa ja ne haluttiin ottaa tähän työhön mukaan.
Tutkimusmenetelmänä tässä työssä toimi kyselytutkimus, joka lähetettiin Työväenmuseo Werstaan kokousasiakkaille. Kyselystä nousseiden tulosten perusteella vastuullisuus on asia, johon tulee panostaa. Vastuullisuuden osaamista tulee kehittää niin ettei se ole vain ulkokuori kokouspalveluita käyttäville asiakkaille. Tämän työn myötä esiin nousikin ennen kaikkea se, että vastuullisuus on erittäin laaja kokonaisuus, joka vaatii opettelua ja kehittämistä niin organisaationa kuin siinä toimivina yksilöinäkin.
Haasteita tulevaisuuteen luovat mahdolliset tulevat kriisit, kuten nyt koronapandemian aikana tuli huomattua. Samoin haasteensa luo mahdollinen muuttuva lainsäädäntö ja myös organisaation omat resurssit viedä muutoksia eteenpäin. Tilausta vastuulliselle toiminnalle kuitenkin on ja tulevaisuudessa se on varmastikin myös yksi kilpailutekijä jo nyt erittäin kilpaillulla alalla.