Työpaikkaohjaajan ja ammatillisen opettajan välinen kumppanuus: Työpaikkaohjaajien näkemyksiä
Ranto, Päivi (2021)
Ranto, Päivi
2021
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060213688
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060213688
Tiivistelmä
Ammatillisessa koulutuksessa opiskelija hankkii ja osoittaa osaamista työpaikalla käytännön työtehtävissä. Työpaikalla opiskelijaa ohjaa oppi- tai koulutussopimukseen nimetty vastuullinen työpaikkaohjaaja. Työpaikalla järjestettävästä koulutuksesta vastaa ammatillinen opettaja, joka arvioi työpaikan edellytykset toimia oppimisympäristönä. Opettaja myös perehdyttää työpaikkaohjaajan opiskelijan ohjaamiseen ja osaamisen arviointiin, ja vastaa työelämässä oppimisen suunnittelusta yhdessä opiskelijan ja työpaikkaohjaajan kanssa. Suunnitelman laadinnassa huomioidaan tutkinnon perusteet ja keskeiset työtehtävät, ja se liitetään osaksi opiskelijan henkilökohtaista osaamisen kehittämissuunnitelmaa.
Ammatillisen koulutuksen lainsäädäntö uudistui 1.1.2018 alkaen, mikä on haastanut koulutuksen järjestäjiä kehittämään toimintaansa osaamisperusteiseksi, asiakaslähtöiseksi ja työelämälähtöiseksi. 1.7.2021 alkaen työelämältä saatu palaute on yksi vaikuttavuusrahoituksen peruste. Tämä haastaa koulutuksen järjestäjiä entistä tiiviimpään työelämäyhteistyöhön, asiakassuhteiden hoitamiseen ja työelämän edustajien asiakaskokemuksen parantamiseen. Oppilaitosten työelämäyhteistyötä rakennetaan kumppanuusajattelun kautta.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on tutkia työpaikkaohjaajien näkemyksiä siitä, miten ammatillisen opettajan ja työpaikkaohjaajan välinen yhteistyö toteutuu opiskelijan työelämässä oppimisen aikana. Opinnäytetyössä selvitetään, toteutuuko yhteistyössä kumppanuus ja miten se rakentuu sekä miten kumppanuutta tulisi ylläpitää ja kehittää. Tämä opinnäytetyö on laadullinen tapaustutkimus ja aineistonkeruumenetelmänä on käytetty teemahaastattelua. Tutkimukseen osallistui yhdeksän työpaikkaohjaajaa, ja haastattelut toteutettiin keväällä 2021 tammi-huhtikuun aikana. Opinnäytetyön tietoperustana on mm. ammatillisen koulutuksen lainsäädäntö sekä Opetus- ja kulttuuriministeriön ja Opetushallituksen selvitykset ja raportit. Kumppanuuden ja asiakkuuden hoidon osalta on hyödynnetty alan kirjallisuutta, tutkimuksia ja tieteellisiä artikkeleita.
Tutkimuksessa nousi esiin, että työpaikkaohjaajien mielestä tärkeintä kumppanuuden ja asiakkuuden hoidossa on henkilökohtainen ja vuorovaikutteinen yhteistyö opettajan kanssa opiskelijan oppimisprosessin eri vaiheissa. Sillä varmistetaan laadukas opiskelijan työelämässä oppimisen prosessi. Laadukas kumppanuus edellyttää työpaikkaohjaajan perehdyttämistä ja yhteissuunnittelua, mikä helpottaa opiskelijan ohjaustyön aloittamista ja sitouttaa työpaikkaohjaajan rooliinsa. Haastattelututkimuksessa nousi esiin myös se, että työpaikkaohjaajan perehdyttämistä ei aina tapahdu eikä kumppanuuden hoitaminen ole tasalaatuista. Tulosten perusteella on laadittu prosessikuvaus, jota opettaja ja työpaikkaohjaaja voivat hyödyntää arjen kumppanuuden rakentamisessa, yläpitämisessä ja kehittämisessä. Opinnäytetyön tuloksia tullaan hyödyntämään tutkimusluvan antaneen organisaation työelämässä oppimisen prosessien kehittämisessä.
Ammatillisen koulutuksen lainsäädäntö uudistui 1.1.2018 alkaen, mikä on haastanut koulutuksen järjestäjiä kehittämään toimintaansa osaamisperusteiseksi, asiakaslähtöiseksi ja työelämälähtöiseksi. 1.7.2021 alkaen työelämältä saatu palaute on yksi vaikuttavuusrahoituksen peruste. Tämä haastaa koulutuksen järjestäjiä entistä tiiviimpään työelämäyhteistyöhön, asiakassuhteiden hoitamiseen ja työelämän edustajien asiakaskokemuksen parantamiseen. Oppilaitosten työelämäyhteistyötä rakennetaan kumppanuusajattelun kautta.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on tutkia työpaikkaohjaajien näkemyksiä siitä, miten ammatillisen opettajan ja työpaikkaohjaajan välinen yhteistyö toteutuu opiskelijan työelämässä oppimisen aikana. Opinnäytetyössä selvitetään, toteutuuko yhteistyössä kumppanuus ja miten se rakentuu sekä miten kumppanuutta tulisi ylläpitää ja kehittää. Tämä opinnäytetyö on laadullinen tapaustutkimus ja aineistonkeruumenetelmänä on käytetty teemahaastattelua. Tutkimukseen osallistui yhdeksän työpaikkaohjaajaa, ja haastattelut toteutettiin keväällä 2021 tammi-huhtikuun aikana. Opinnäytetyön tietoperustana on mm. ammatillisen koulutuksen lainsäädäntö sekä Opetus- ja kulttuuriministeriön ja Opetushallituksen selvitykset ja raportit. Kumppanuuden ja asiakkuuden hoidon osalta on hyödynnetty alan kirjallisuutta, tutkimuksia ja tieteellisiä artikkeleita.
Tutkimuksessa nousi esiin, että työpaikkaohjaajien mielestä tärkeintä kumppanuuden ja asiakkuuden hoidossa on henkilökohtainen ja vuorovaikutteinen yhteistyö opettajan kanssa opiskelijan oppimisprosessin eri vaiheissa. Sillä varmistetaan laadukas opiskelijan työelämässä oppimisen prosessi. Laadukas kumppanuus edellyttää työpaikkaohjaajan perehdyttämistä ja yhteissuunnittelua, mikä helpottaa opiskelijan ohjaustyön aloittamista ja sitouttaa työpaikkaohjaajan rooliinsa. Haastattelututkimuksessa nousi esiin myös se, että työpaikkaohjaajan perehdyttämistä ei aina tapahdu eikä kumppanuuden hoitaminen ole tasalaatuista. Tulosten perusteella on laadittu prosessikuvaus, jota opettaja ja työpaikkaohjaaja voivat hyödyntää arjen kumppanuuden rakentamisessa, yläpitämisessä ja kehittämisessä. Opinnäytetyön tuloksia tullaan hyödyntämään tutkimusluvan antaneen organisaation työelämässä oppimisen prosessien kehittämisessä.