Neuvottelukunnan verkostoitumisen lisääminen sosiaalisessa yhteisössä : case Fennia, Hämeen neuvottelukunta
Johansson, Emilia (2012)
Johansson, Emilia
Turun ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112716833
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112716833
Tiivistelmä
Tässä työssä tutkittiin keskinäisen vakuutusyhtiö Fennian ja sen Hämeen neuvottelukunnan jäsenten kokemuksia sosiaalisista yhteisöistä sekä uuden käyttöönotetun verkkoyhteisön käy-tettävyyttä. Verkkoyhteisö otettiin käyttöön tämän vuoden kesäkuussa neuvottelukunnan jäsenille. Verkkoyhteisön vahvuuksista ja puutteista haluttiin tietoa, jotta sitä pystytään edelleen kehittämään. Työssä tutkittiin myös verkostoitumisen merkitystä yrityksessä ja käsiteltiin erilaisia sosiaalisia yhteisöjä. Tavoitteena on parantaa neuvottelukunnan jäsenten välistä verkostoitumista ja kehittää nykyistä verkkoyhteisöä.
Tutkimuksessa on käytetty sekä kvantitatiivista eli määrällistä tutkimusmenetelmää, että kvalita-tiivista eli laadullista tutkimusmenetelmää. Vastauksien keruumenetelmänä toimi kyselytutkimus, mikä toteutettiin webropol-pohjaisella kyselyohjelmalla. Kysely lähetettiin Hämeen neuvot-telukunnan jäsenien henkilökohtaisiin sähköposteihin. Kyselyn vastausten perusteella nykyinen verkkoyhteisö helpottaa neuvottelukuntien keskinäistä yhteydenpitoa. Vastaajat pitävät sosiaa-lista yhteisöä hyödyllisenä välineenä. Verkostoitumisessa koetaan tärkeiksi asioiksi sosiaaliset suhteet sekä säännöllinen ja aktiivinen toiminta. Parantamisen varaa on nykyisen verkkoyhtei-sön käyttämisessä. Kyselyn perusteella käyttäjät on saatava motivoitumaan ja käyttämään verkkoyhteisöä, jotta he ovat tietoisia sen ajankohtaisesta sisällöstä. Tulevaisuudessa verkko-yhteisön käytettävyyttä tullaan parantamaan tämän työn tuloksien perusteella.
Tutkimuksessa on käytetty sekä kvantitatiivista eli määrällistä tutkimusmenetelmää, että kvalita-tiivista eli laadullista tutkimusmenetelmää. Vastauksien keruumenetelmänä toimi kyselytutkimus, mikä toteutettiin webropol-pohjaisella kyselyohjelmalla. Kysely lähetettiin Hämeen neuvot-telukunnan jäsenien henkilökohtaisiin sähköposteihin. Kyselyn vastausten perusteella nykyinen verkkoyhteisö helpottaa neuvottelukuntien keskinäistä yhteydenpitoa. Vastaajat pitävät sosiaa-lista yhteisöä hyödyllisenä välineenä. Verkostoitumisessa koetaan tärkeiksi asioiksi sosiaaliset suhteet sekä säännöllinen ja aktiivinen toiminta. Parantamisen varaa on nykyisen verkkoyhtei-sön käyttämisessä. Kyselyn perusteella käyttäjät on saatava motivoitumaan ja käyttämään verkkoyhteisöä, jotta he ovat tietoisia sen ajankohtaisesta sisällöstä. Tulevaisuudessa verkko-yhteisön käytettävyyttä tullaan parantamaan tämän työn tuloksien perusteella.