Ennalta-arvaamattomat tilanteet suomalaisissa tuotannoissa : käsitellään COVID-19
Pelkonen, Senni (2021)
Pelkonen, Senni
2021
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060313859
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060313859
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin ennalta-arvaamattomia tilanteita suomalaisissa tuotannoissa ja nimenomaan koronaviruksen vaikutusta tuotantoihin. Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miten koronavirus vaikutti suomalaisiin tuotantoihin ja mitä olennaisia muutoksia sen takia tuotannoissa jouduttiin tekemään. Opinnäytetyössä aihetta lähestyttiin käyttäen kahta esimerkkitapausta, ensimmäisenä Selviytyjät Pohjola -tuotantokautta ja toisena lopputyö lyhytelokuvaa Kuka Tahansa.
Tutkimus pohjautui Selviytyjät Pohjola -tuotannon tuottajan Mirtta Salosen haastatteluun, lyhytelokuvan Kuka Tahansa tuottajana toimimiseen korona-aikana ja erilaisiin nettilähteisiin, missä käsiteltiin koronan vaikutusta elokuva- ja tv-alaan Suomessa.
Haastattelusta kävi ilmi, että koronan takia Selviytyjät Pohjola -tuotannossa jouduttiin tekemään paljon muutoksia. Suurimpina muutoksina nousivat esille kuvauspaikan vaihtuminen ja se, että ennakkotuotanto jouduttiin tekemään kuudessa viikossa, monen kuukauden sijaan. Muutoksia jouduttiin myös tekemään Kuka Tahansa lyhytelokuvassa koronan takia paljon, suurimpana kuvausten ajankohdan siirtyminen. Muiden tuotantojen kohdalla jouduttiin myös suuriin ratkaisuihin koronan myötä. Uusia työskentelytapoja opittiin koronan takia paljon, ja tulevaisuuden näkymä on muuttunut koronan myötä myös jonkun verran.
Tärkeintä korona-ajan tuotannoissa on ollut noudattaa ohjeistuksia, mitä virallisilta tahoilta on tullut. Ohjeistuksia noudattamalla tuotannot pystyivät vielä pyörimään ja työryhmän sekä esiintyjien terveys pystyttiin takaamaan ohjeistuksia noudattamalla. Korona-ajan myötä tuotantoyhtiöissä on kuitenkin ymmärretty myös paljon uusia työskentelytapoja tulevaisuutta varten. Suurimpana oivalluksena on ollut etätyöskentely ja etenkin etäpalavereiden tehokkuus.
Tutkimus pohjautui Selviytyjät Pohjola -tuotannon tuottajan Mirtta Salosen haastatteluun, lyhytelokuvan Kuka Tahansa tuottajana toimimiseen korona-aikana ja erilaisiin nettilähteisiin, missä käsiteltiin koronan vaikutusta elokuva- ja tv-alaan Suomessa.
Haastattelusta kävi ilmi, että koronan takia Selviytyjät Pohjola -tuotannossa jouduttiin tekemään paljon muutoksia. Suurimpina muutoksina nousivat esille kuvauspaikan vaihtuminen ja se, että ennakkotuotanto jouduttiin tekemään kuudessa viikossa, monen kuukauden sijaan. Muutoksia jouduttiin myös tekemään Kuka Tahansa lyhytelokuvassa koronan takia paljon, suurimpana kuvausten ajankohdan siirtyminen. Muiden tuotantojen kohdalla jouduttiin myös suuriin ratkaisuihin koronan myötä. Uusia työskentelytapoja opittiin koronan takia paljon, ja tulevaisuuden näkymä on muuttunut koronan myötä myös jonkun verran.
Tärkeintä korona-ajan tuotannoissa on ollut noudattaa ohjeistuksia, mitä virallisilta tahoilta on tullut. Ohjeistuksia noudattamalla tuotannot pystyivät vielä pyörimään ja työryhmän sekä esiintyjien terveys pystyttiin takaamaan ohjeistuksia noudattamalla. Korona-ajan myötä tuotantoyhtiöissä on kuitenkin ymmärretty myös paljon uusia työskentelytapoja tulevaisuutta varten. Suurimpana oivalluksena on ollut etätyöskentely ja etenkin etäpalavereiden tehokkuus.