Spark-palautepalvelun saavutettavuusarviointi
Jokinen, Elli (2021)
Jokinen, Elli
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060313985
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060313985
Tiivistelmä
Tämä työ kuvaa saavutettavuusarvioinnin tekemistä ja saavutettavuuteen liittyviä teemoja laajemminkin. Vuonna 2019 voimaan astunut digipalvelulaki velvoittaa julkisen sektorin toimijoita tarjoamaan verkko- ja mobiilipalvelut saavutettavasti. Laki velvoittaa myös yksityisiä yrityksiä, jotka toimittavat palveluita julkiselle sektorille. Ammattikorkeakoulut lukeutuvat julkiseen sektoriin.
Saavutettavuus tarkoittaa digitaalisten ympäristöjen esteettömyyttä. Saavutettavuuden toteutuessa digitaaliset palvelut ovat mahdollisimman monen käyttäjän käytettävissä - myös sellaisten erityisryhmien, joilla on pysyviä tai tilapäisiä toiminta- tai aistirajoitteita. Saavutettavuus hyödyttää kaikkia käyttäjiä ja edistää yhdenvertaisuutta. Kun verkkosivusto tai mobiilisovellus on saavutettava, se on hyvin todennäköisesti muutenkin toimiva ja miellyttävä käyttää.
Ohjelmistotalo Studyo toteutti uuden palautejärjestelmän Haaga-Helia ammattikorkeakoululle syksyllä 2020. Spark-palautepalvelu on upotettu Haaga-Helian verkkoympäristöön. Tämän opinnäytetyön keskeinen sisältö on Sparkista keväällä 2021 WCAG 2.1 -ohjeiden mukaan tehty saavutettavuusarviointi. Arvioinnin tulokset on esitelty yksityiskohtaisesti ja lisäksi tärkeimmistä korjausehdotuksista on tehty yhteenveto.
Sparkin saavutettavuusarvioinnin lisäksi työssä käsitellään saavutettavuutta ja sen merkitystä ja tutustutaan aihepiiriin liittyvään lainsäädäntöön. Lisäksi kerrotaan, minkälaisia asioita saavutettavien verkkosivujen suunnittelussa tulee huomioida, sekä esitellään työkaluja, joiden avulla verkkosivujen saavutettavuutta voidaan testata.
Saavutettavuusarvioinnista kävi ilmi, että Spark-palautepalvelun saavutettavuus on pääosin hyvällä tasolla. Tarkistettavaa ja korjattavaa löytyi kuitenkin jokaisen WCAG 2.1 -pääperiaatteen joukosta, jotka ovat havaittavuus, hallittavuus, ymmärrettävyys ja toimintavarmuus.
Saavutettavuus tarkoittaa digitaalisten ympäristöjen esteettömyyttä. Saavutettavuuden toteutuessa digitaaliset palvelut ovat mahdollisimman monen käyttäjän käytettävissä - myös sellaisten erityisryhmien, joilla on pysyviä tai tilapäisiä toiminta- tai aistirajoitteita. Saavutettavuus hyödyttää kaikkia käyttäjiä ja edistää yhdenvertaisuutta. Kun verkkosivusto tai mobiilisovellus on saavutettava, se on hyvin todennäköisesti muutenkin toimiva ja miellyttävä käyttää.
Ohjelmistotalo Studyo toteutti uuden palautejärjestelmän Haaga-Helia ammattikorkeakoululle syksyllä 2020. Spark-palautepalvelu on upotettu Haaga-Helian verkkoympäristöön. Tämän opinnäytetyön keskeinen sisältö on Sparkista keväällä 2021 WCAG 2.1 -ohjeiden mukaan tehty saavutettavuusarviointi. Arvioinnin tulokset on esitelty yksityiskohtaisesti ja lisäksi tärkeimmistä korjausehdotuksista on tehty yhteenveto.
Sparkin saavutettavuusarvioinnin lisäksi työssä käsitellään saavutettavuutta ja sen merkitystä ja tutustutaan aihepiiriin liittyvään lainsäädäntöön. Lisäksi kerrotaan, minkälaisia asioita saavutettavien verkkosivujen suunnittelussa tulee huomioida, sekä esitellään työkaluja, joiden avulla verkkosivujen saavutettavuutta voidaan testata.
Saavutettavuusarvioinnista kävi ilmi, että Spark-palautepalvelun saavutettavuus on pääosin hyvällä tasolla. Tarkistettavaa ja korjattavaa löytyi kuitenkin jokaisen WCAG 2.1 -pääperiaatteen joukosta, jotka ovat havaittavuus, hallittavuus, ymmärrettävyys ja toimintavarmuus.