UX writing : Tekstien kirjoittaminen digitaalisiin ympäristöihin
Nieminen, Ilona (2021)
Nieminen, Ilona
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060314037
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060314037
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli muodostaa kokonaiskuva käyttäjäkokemuskirjoittamisesta. Käyttäjäkokemuskirjoittaminen tarkoittaa digitaalisissa ympäristöissä näkyvien tekstien kirjoittamista. Käyttäjäkokemuskirjoittamisessa näkökulmana pidetään käyttäjän näkökulmaa, eli käyttöliittymän teksteillä pyritään auttamaan, ohjaamaan ja huomioimaan käyttäjää. Käyttäjäkokemuskirjoittaminen linkittyy vahvasti käyttäjäkokemussuunnitteluun.
Käyttäjäkokemuskirjoittamisen pohjana on tuotteelle tai palvelulle määritetty äänensävy. Äänensävyn määrittämiseen on useampia tapoja, joista tässä opinnäytetyössä esitellään kolme. Käyttäjäkokemuskirjoittamisessa on tärkeää, että tuote tai palvelu on keskusteleva. Keskustelevalla tarkoitetaan käyttäjäkokemuskirjoittamisessa sitä, että käyttäjä tunnistaa olevansa vuorovaikutuksessa digitaalisen palvelun kanssa. Keskusteleva palvelu parantaa käyttäjien käyttökokemusta. Tutkimusten mukaan käyttäjä suorittaa lisäksi toimintoja todennäköisemmin, jos tuote tai palvelu on keskusteleva.
Ideaalitilanteessa kaikki käyttöliittymän tekstit on kirjoitettu käyttäjäkokemuskirjoittamisen prosessin mukaisesti. Vähintään tuotteen ydintoiminnot ja tärkeimmät transaktiot kannattaa kirjoittaa käyttäjäkokemuskirjoittamisen näkökulmasta. Käyttäjäkokemuskirjoittamisella luodut tekstit on suunnattu käyttäjille. Tämän vuoksi käyttäjäkokemuskirjoittamisessa on tärkeää, että tekstejä editoidaan käyttäjiltä saadun palautteen perusteella.
Opinnäytetyön tutkimusosiossa oli tavoitteena selvittää millä asteella käyttäjäkokemuskirjoittaminen on suomalaisissa yrityksissä. Tutkimus toteutettiin kyselylomakkeella. Kyselyyn saatiin 30 vastausta. Tutkimuksessa selvisi, että vaikka tuotteelle olisi määritetty ominaisuuksia, kuten arvot, visio ja missio sekä äänensävy, niin käyttöliittymän tekstejä ei aina kirjoiteta niiden perusteella. Lisäksi selvisi, että käyttöliittymän tekstejä editoidaan enemmän yrityksen sisältä tulleen palautteen perusteella kuin käyttäjiltä saadun palautteen perusteella.
Käyttäjäkokemuskirjoittamisen pohjana on tuotteelle tai palvelulle määritetty äänensävy. Äänensävyn määrittämiseen on useampia tapoja, joista tässä opinnäytetyössä esitellään kolme. Käyttäjäkokemuskirjoittamisessa on tärkeää, että tuote tai palvelu on keskusteleva. Keskustelevalla tarkoitetaan käyttäjäkokemuskirjoittamisessa sitä, että käyttäjä tunnistaa olevansa vuorovaikutuksessa digitaalisen palvelun kanssa. Keskusteleva palvelu parantaa käyttäjien käyttökokemusta. Tutkimusten mukaan käyttäjä suorittaa lisäksi toimintoja todennäköisemmin, jos tuote tai palvelu on keskusteleva.
Ideaalitilanteessa kaikki käyttöliittymän tekstit on kirjoitettu käyttäjäkokemuskirjoittamisen prosessin mukaisesti. Vähintään tuotteen ydintoiminnot ja tärkeimmät transaktiot kannattaa kirjoittaa käyttäjäkokemuskirjoittamisen näkökulmasta. Käyttäjäkokemuskirjoittamisella luodut tekstit on suunnattu käyttäjille. Tämän vuoksi käyttäjäkokemuskirjoittamisessa on tärkeää, että tekstejä editoidaan käyttäjiltä saadun palautteen perusteella.
Opinnäytetyön tutkimusosiossa oli tavoitteena selvittää millä asteella käyttäjäkokemuskirjoittaminen on suomalaisissa yrityksissä. Tutkimus toteutettiin kyselylomakkeella. Kyselyyn saatiin 30 vastausta. Tutkimuksessa selvisi, että vaikka tuotteelle olisi määritetty ominaisuuksia, kuten arvot, visio ja missio sekä äänensävy, niin käyttöliittymän tekstejä ei aina kirjoiteta niiden perusteella. Lisäksi selvisi, että käyttöliittymän tekstejä editoidaan enemmän yrityksen sisältä tulleen palautteen perusteella kuin käyttäjiltä saadun palautteen perusteella.