Työnkulun tehostaminen eläinklinikoiden toiminnanohjausjärjestelmässä
Leppälä, Vilhelm (2021)
Leppälä, Vilhelm
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060314089
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060314089
Tiivistelmä
Provet Cloud on toiminnanohjausjärjestelmä, joka on suunniteltu eläintenhoidon ammattilaisille. Se sisältää kaikki perustoiminnot, joita tarvitaan eläinklinikoiden ylläpitoon ja käsittelyyn.
Toiminnanohjausjärjestelmät normaalisti sisältävät muutamia avainominaisuuksia, kuten kirjanpidon, tuotannon- sekä inventaarion hallinnan.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli ymmärtää joidenkin ominaisuuksien vähäisen käytön syyt, nopeuttaa käyttäjien työnkulkua sekä parantaa sovelluksen käytettävyyttä. Esille nousseet ongelmat olivat pitkät käyttöajat sovelluksen asetussivulla sekä Health Plans ja VHTS ominaisuuksien vähäinen käyttö. VHTS, eli Viivi Health Telemedicine Service on Finnish Net Solutions-yrityksen kehittämä etäkommunikaatiojärjestelmä.
Jotta näihin tavoitteisiin päästäisiin, käytettiin Pendo sovellusta. Pendo on sovellus, jolla voi kerätä kattavaa dataa käyttäjien käyttäytymisestä eri sivuilla. Pendo tarjoaa monia tapoja kerätä dataa, kuten Page ja Feature työkalut. Näillä työkaluilla on mahdollista seurata käyttäjien liikkeitä, toimintoja sekä näiden tapahtumien keskimääräistä aikaväliä.
Käyttäjien käyttäytymisen data analysoitiin ja ilmeni, että Health Plania ei ole markkinoitu kunnolla ja käyttäjien opastus ominaisuuden käyttöön on ollut vajavaista. Huomattiin myös, että sovelluksen asetuksien käyttö on keskimääräisesti erittäin aikaa vievää. VHTS:n vähäinen käyttö viittasi siihen, että eläinlääkärit eivät voi varmuudella paikantaa ongelmia ilman lähikontaktia.
Jotkin näistä tavoitteista saavutettiin ja niiden parantaminen on aloitettu. Webseminaareja on järjestetty auttamaan ja opastamaan käyttäjiä Health Planin ja muiden ominaisuuksien käytössä. Asetuksien refaktorointi on aloitettu sekä käyttöliittymän parantaminen on myös aloitettu käyttäjäkokemuksen sekä työnkulun parantamiseksi. Vaikkakin VHTS käyttö on kasvanut 2020 – 2021 pandemian vuoksi, on vaikea paikantaa vähäisen käytön syytä.
Tämä opinnäytetyö on tehty parantamaan käytettävyyttä, työnkulkua sekä parantamaan Net Promoter Scorea (NPS). Tämä mittaa käyttäjien sovelluksen suositteluhalukkuutta.
Toiminnanohjausjärjestelmät normaalisti sisältävät muutamia avainominaisuuksia, kuten kirjanpidon, tuotannon- sekä inventaarion hallinnan.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli ymmärtää joidenkin ominaisuuksien vähäisen käytön syyt, nopeuttaa käyttäjien työnkulkua sekä parantaa sovelluksen käytettävyyttä. Esille nousseet ongelmat olivat pitkät käyttöajat sovelluksen asetussivulla sekä Health Plans ja VHTS ominaisuuksien vähäinen käyttö. VHTS, eli Viivi Health Telemedicine Service on Finnish Net Solutions-yrityksen kehittämä etäkommunikaatiojärjestelmä.
Jotta näihin tavoitteisiin päästäisiin, käytettiin Pendo sovellusta. Pendo on sovellus, jolla voi kerätä kattavaa dataa käyttäjien käyttäytymisestä eri sivuilla. Pendo tarjoaa monia tapoja kerätä dataa, kuten Page ja Feature työkalut. Näillä työkaluilla on mahdollista seurata käyttäjien liikkeitä, toimintoja sekä näiden tapahtumien keskimääräistä aikaväliä.
Käyttäjien käyttäytymisen data analysoitiin ja ilmeni, että Health Plania ei ole markkinoitu kunnolla ja käyttäjien opastus ominaisuuden käyttöön on ollut vajavaista. Huomattiin myös, että sovelluksen asetuksien käyttö on keskimääräisesti erittäin aikaa vievää. VHTS:n vähäinen käyttö viittasi siihen, että eläinlääkärit eivät voi varmuudella paikantaa ongelmia ilman lähikontaktia.
Jotkin näistä tavoitteista saavutettiin ja niiden parantaminen on aloitettu. Webseminaareja on järjestetty auttamaan ja opastamaan käyttäjiä Health Planin ja muiden ominaisuuksien käytössä. Asetuksien refaktorointi on aloitettu sekä käyttöliittymän parantaminen on myös aloitettu käyttäjäkokemuksen sekä työnkulun parantamiseksi. Vaikkakin VHTS käyttö on kasvanut 2020 – 2021 pandemian vuoksi, on vaikea paikantaa vähäisen käytön syytä.
Tämä opinnäytetyö on tehty parantamaan käytettävyyttä, työnkulkua sekä parantamaan Net Promoter Scorea (NPS). Tämä mittaa käyttäjien sovelluksen suositteluhalukkuutta.