Uusien työntekijöiden perehdytyksen kehittäminen : case K-Market X
Nielikäinen, Senni; Nielikäinen, Saara (2021)
Nielikäinen, Senni
Nielikäinen, Saara
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060314069
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060314069
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää juuri avatun K-Marketin uusien työntekijöiden perehdytystä. Toisena tavoitteena oli kehittää perehdytysprosessia yhteneväiseksi, kaupan arkeen sopivaksi ja itsenäistä työskentelyä tukevaksi. Opinnäytetyössä luotiin kaupalle kirjallinen perehdytyssuunnitelma sekä työkaluja perehdytyksen ja henkilökunnan osaamisen tueksi. Opinnäytetyössä syvennytään yleisellä tasolla uuden työntekijän perehdytyksen merkitykseen, itse perehdytysprosessiin, siihen miksi sitä tarvitaan ja mihin se vaikuttaa, kuten työhyvinvointiin ja työntekijäsitoutuneisuuteen. Teoriaosiossa käydään myös läpi koronaviruksen vaikutusta perehdyttämiseen, perehdytyksen uusia tuulia sekä vuorovaikutteisen- ja tiimioppimisen hyötyjä.
Opinnäytetyö oli kaksivaiheinen. Ensimmäisessä vaiheessa käytettiin kehittämismenetelminä kyselyä ja haastattelua, joiden avulla luotiin kirjallinen perehdytyssuunnitelma. Kysely toteutettiin kaupan henkilökunnalle ja haastattelu esihenkilöille. Toisessa vaiheessa perehdytyssuunnitelmaa testattiin käytännössä ja kehitettiin käyttämällä apuna työntekijäkyselyä ja myymäläpäällikön havainnointia. Näiden menetelmien avulla havainnoitiin ensimmäisen vaiheen tuloksia. Toisessa vaiheessa syvennyttiin jatkokehitykseen.
Opinnäytetyön ensimmäisessä vaiheessa kehitetty perehdytyssuunnitelma ei toiminut käytännössä, kuten se oli suunniteltu. Toisen vaiheen kyselyn ja havainnoinnin avulla saatiin palautetta, joiden avulla päästiin kehittämään muita työkaluja sen rinnalle. Opinnäytetyön lopussa kehitettiin uusiksi työkaluiksi viikkosuunnitelma ja päiväkirja. Näiden lisäksi kaupalle suunniteltiin perehdytyskeskustelu. Käytännön kokemusten ja tutkimusmenetelmien avulla huomattiin tarvetta muuttaa perehdytysmallia. Kaupalle kehitettiin ”Usean perehdyttäjän” -malli.
Viikkosuunnitelman avulla tuetaan jatkossa työntekijöiden osaamista ja selkeytetään työtehtäviä. Päiväkirja tulee olemaan työntekijän henkilökohtainen perehdytysopas, jonka avulla hän saa kirjattua itselleen ylös kaikki tärkeät asiat. Perehdytyskeskustelussa hyödynnetään päiväkirjaan kirjattuja tavoitteita ja mietteitä. Sen avulla tullaan seuraamaan työntekijöiden kehittymistä ja osaamisen tasoa. Uuden ”Usean perehdyttäjän” -mallin avulla henkilökuntaa osallistetaan perehdytysprosessiin. Perehdytysmallia, viikkosuunnitelmaa, päiväkirjaa ja perehdytyskeskustelua tullaan jatkossa hyödyntämään toimeksiantajan kaikissa kaupoissa perehdytysprosessissa ja työntekijöiden osaamisen kehittämisessä. Tässä opinnäytetyössä luodut perehdytysmateriaalit löytyvät liitteinä tämän työn lopusta. Materiaalit on kehitetty henkilökunnan palautteen ja esihenkilöiden ajatusten tuloksena. The goal of this thesis was to develop the orientation of the new employees of the newly opened K-Market. The second goal was to develop the orientation process to be unified, suitable for daily life of the grocery store and support independent work. In the thesis the store’s written orientation plan was created, as well as tools to support the orientation and the competence of the staff. At a general level, the thesis discusses the importance of orientation for the new employee, the orientation process itself, and answers why it is needed and what it affects, such as well-being at work and employee commitment. In addition to these, the theoretical background covers the effect of the corona virus on orientation, the modern changes to orientation, and the benefits of interactive- and team learning.
The thesis was made in two phases. In the first phase, questionnaire and interview were used as development methods, in order to create the written orientation plan. The survey was conducted for the store staff and the interviews for supervisors. In the second phase, the plan was tested in practice and developed with help of the employee survey and the store manager’s observation. The results of the first phase were observed using these methods. The second phase focused on further development.
The orientation plan developed in the first phase did not work in practice as planned. At the second phase in the thesis the survey and the observation method provided feedback which allowed other tools to be developed alongside. The weekly plan and diary were developed as new tools at the end of the thesis. In addition to these, an orientation discussion was planned. The need to change the orientation model was noticed with the help of practical experience and research methods. A new “Several instructors” -model was developed for the store.
In the future, the weekly plan will support the competence of the employees and clarify tasks. The diary will be an employee’s personal orientation guide to help him or her to write down all the important information. The goals and thoughts recorded in the diary can be utilized in the orientation discussion. It will be used to monitor the development of the employees and the level of the competence. With the new “Several instructors” -model the staff is involved in the orientation process. The orientation model, the weekly plan, the diary, and the orientation discussion will be utilized in orientation processes and in the development of employees' skills in all of the client’s stores. The orientation materials created in this thesis can be found as appendices at the end of this work. The materials have been developed as a result of the staff feedback and the thoughts of the supervisors.
Opinnäytetyö oli kaksivaiheinen. Ensimmäisessä vaiheessa käytettiin kehittämismenetelminä kyselyä ja haastattelua, joiden avulla luotiin kirjallinen perehdytyssuunnitelma. Kysely toteutettiin kaupan henkilökunnalle ja haastattelu esihenkilöille. Toisessa vaiheessa perehdytyssuunnitelmaa testattiin käytännössä ja kehitettiin käyttämällä apuna työntekijäkyselyä ja myymäläpäällikön havainnointia. Näiden menetelmien avulla havainnoitiin ensimmäisen vaiheen tuloksia. Toisessa vaiheessa syvennyttiin jatkokehitykseen.
Opinnäytetyön ensimmäisessä vaiheessa kehitetty perehdytyssuunnitelma ei toiminut käytännössä, kuten se oli suunniteltu. Toisen vaiheen kyselyn ja havainnoinnin avulla saatiin palautetta, joiden avulla päästiin kehittämään muita työkaluja sen rinnalle. Opinnäytetyön lopussa kehitettiin uusiksi työkaluiksi viikkosuunnitelma ja päiväkirja. Näiden lisäksi kaupalle suunniteltiin perehdytyskeskustelu. Käytännön kokemusten ja tutkimusmenetelmien avulla huomattiin tarvetta muuttaa perehdytysmallia. Kaupalle kehitettiin ”Usean perehdyttäjän” -malli.
Viikkosuunnitelman avulla tuetaan jatkossa työntekijöiden osaamista ja selkeytetään työtehtäviä. Päiväkirja tulee olemaan työntekijän henkilökohtainen perehdytysopas, jonka avulla hän saa kirjattua itselleen ylös kaikki tärkeät asiat. Perehdytyskeskustelussa hyödynnetään päiväkirjaan kirjattuja tavoitteita ja mietteitä. Sen avulla tullaan seuraamaan työntekijöiden kehittymistä ja osaamisen tasoa. Uuden ”Usean perehdyttäjän” -mallin avulla henkilökuntaa osallistetaan perehdytysprosessiin. Perehdytysmallia, viikkosuunnitelmaa, päiväkirjaa ja perehdytyskeskustelua tullaan jatkossa hyödyntämään toimeksiantajan kaikissa kaupoissa perehdytysprosessissa ja työntekijöiden osaamisen kehittämisessä. Tässä opinnäytetyössä luodut perehdytysmateriaalit löytyvät liitteinä tämän työn lopusta. Materiaalit on kehitetty henkilökunnan palautteen ja esihenkilöiden ajatusten tuloksena.
The thesis was made in two phases. In the first phase, questionnaire and interview were used as development methods, in order to create the written orientation plan. The survey was conducted for the store staff and the interviews for supervisors. In the second phase, the plan was tested in practice and developed with help of the employee survey and the store manager’s observation. The results of the first phase were observed using these methods. The second phase focused on further development.
The orientation plan developed in the first phase did not work in practice as planned. At the second phase in the thesis the survey and the observation method provided feedback which allowed other tools to be developed alongside. The weekly plan and diary were developed as new tools at the end of the thesis. In addition to these, an orientation discussion was planned. The need to change the orientation model was noticed with the help of practical experience and research methods. A new “Several instructors” -model was developed for the store.
In the future, the weekly plan will support the competence of the employees and clarify tasks. The diary will be an employee’s personal orientation guide to help him or her to write down all the important information. The goals and thoughts recorded in the diary can be utilized in the orientation discussion. It will be used to monitor the development of the employees and the level of the competence. With the new “Several instructors” -model the staff is involved in the orientation process. The orientation model, the weekly plan, the diary, and the orientation discussion will be utilized in orientation processes and in the development of employees' skills in all of the client’s stores. The orientation materials created in this thesis can be found as appendices at the end of this work. The materials have been developed as a result of the staff feedback and the thoughts of the supervisors.