Kansien t-palkkiristeyksien pilarimoduulien suunnittelu
Suuniitty, Tuomas (2021)
Suuniitty, Tuomas
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060314063
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060314063
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön päätarkoituksena oli selvittää pilarimoduulien käyttömahdollisuuksia Meyer Turku Oy:n tuotannossa. Työn tueksi valikoitui Modular Function Deployment -menetelmä. Aluksi tässä työssä esitetään modulointia ja moduloitu tuoterakenne, minkä jälkeen perehdytään menetelmään.
Varsinainen pilarimoduulien käyttömahdollisuuksia käsittelevä luku etenee yleisen esittelyn jälkeen MFD-menetelmän vaiheiden mukaan. Asiakastarpeiden selvitysvaiheessa selviää jo sellaisia asioita, jotka johtavat tämän työn loppupäätelmään. Moduulien teknisten ratkaisujen valinta ja konseptin muodostus oli suurelta osin tehty Meyer Werftin toimesta, muut valinnat tehtiin asiakastarpeiden perusteella.
Viidennessä vaiheessa moduulikohtainen suunnittelu pilarimoduulikonseptia arvioitiin ja pohdittiin asioita, jotka tulisi ottaa huomioon, jos moduuleita käytettäisiin myöhemmin. Yhteenveto-luvussa kerrotaan projektin vaiheista joita olivat moduulikonseptin muodostus, tarjouspyyntöaineiston teko, mallinnuksen suunnittelu, ja testilohkon suunnittelu. Testiohkon suunnittelussa tehtiin virhe ja lohkon valmistus siirtyi toiselle telakalle, joten sen valvominen jäi aikataulu haasteiden vuoksi suorittamatta.
Loppupäätelmä on, että asiakastarpeet ovat pahasti ristiriidassa lohkonkoonnin ja kansilinjan tuotantorajoituksien osalta, jolloin pilarimoduulien käyttö tuotannossa on mahdotonta.
Varsinainen pilarimoduulien käyttömahdollisuuksia käsittelevä luku etenee yleisen esittelyn jälkeen MFD-menetelmän vaiheiden mukaan. Asiakastarpeiden selvitysvaiheessa selviää jo sellaisia asioita, jotka johtavat tämän työn loppupäätelmään. Moduulien teknisten ratkaisujen valinta ja konseptin muodostus oli suurelta osin tehty Meyer Werftin toimesta, muut valinnat tehtiin asiakastarpeiden perusteella.
Viidennessä vaiheessa moduulikohtainen suunnittelu pilarimoduulikonseptia arvioitiin ja pohdittiin asioita, jotka tulisi ottaa huomioon, jos moduuleita käytettäisiin myöhemmin. Yhteenveto-luvussa kerrotaan projektin vaiheista joita olivat moduulikonseptin muodostus, tarjouspyyntöaineiston teko, mallinnuksen suunnittelu, ja testilohkon suunnittelu. Testiohkon suunnittelussa tehtiin virhe ja lohkon valmistus siirtyi toiselle telakalle, joten sen valvominen jäi aikataulu haasteiden vuoksi suorittamatta.
Loppupäätelmä on, että asiakastarpeet ovat pahasti ristiriidassa lohkonkoonnin ja kansilinjan tuotantorajoituksien osalta, jolloin pilarimoduulien käyttö tuotannossa on mahdotonta.