Haaga-Helian restonomiopiskelijoiden kokemus hyvinvoinnista vuonna 2021
Kovalainen, Katariina (2021)
Kovalainen, Katariina
2021
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060314050
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060314050
Tiivistelmä
Restonomiopiskelijat tekevät paljon töitä opiskelun rinnalla. Varsinkin ilta ja yö-painotteinen työ on tavallista. Tämä opinnäytetyö tehtiin, jotta restonomiopiskelijoiden jaksamisen tila saataisiin selville ja näin ollen opiskelijoiden hyvinvointia voitaisiin edesauttaa tulevaisuudessa. Tavoitteena oli selvittää, miten Haaga-Helian restonomiopiskelijoiden työnteon ja opiskelun yhdistäminen vaikuttaa hyvinvointiin. Lyhyesti sanottuna tavoitteena oli tutkia
Haaga-Helian restonomiopiskelijoiden työ- ja opiskelu-uupumusta. Samalla selvitettiin, miten oppilaitos voi puolestaan edesauttaa opiskelijoiden hyvinvointia.
Ammattikorkeakoulussa opiskelu on intensiivistä ja palkkatyötä tehdään sen rinnalla useita tunteja. Opiskelukyky on opiskelijan ja opiskeluun liittyvien tekijöiden vuorovaikutusta ja se on verrattavissa työkykyyn. Opiskelukunto on opiskelijan fyysisen ja psyykkisen jaksamisen summa. Opiskelu-uupumus on opiskeluun liittyvä pitkittynyt stressioireyhtymä, jonka vastakohta on opiskeluinto. Opiskelijoiden hyvinvointi on laaja kokonaisuus, johon vaikuttavat myös oppilaitos ja opiskelijajärjestöt.
Tutkimuksessa selvitettiin opiskelijoiden hyvinvointia ja jaksamista 50:n kysymyksen avulla. Kysymyksissä olleet aihealueet olivat mm. opiskelu ammattikorkeakoulussa, työskentely, hyvinvointi, sosiaaliset suhteet, opiskelijajärjestöjen ja oppilaitoksen toiminta, stressi, uupumus sekä opiskelijaterveydenhuolto. Lisäksi edellä mainittuja teemoja vertailtiin aikaan ennen koronavirusta sekä aikaan sen kanssa. Tutkimustulokset saatiin kvantitatiivisella tutkimusmenetelmällä. Tutkimus lähetettiin noin puolelle Haaga-Helian restonomiopiskelijoista niin, että englanniksi opiskelevat rajattiin pois. Englanniksi opiskelevat päätettiin rajata pois, sillä opinnäytetyön kirjoituskieli on suomi. Tarkoituksena oli myös rajata monimuotoopiskelijat pois, mutta vastauksista kävi ilmi, että tutkimus oli lähtenyt myös osalle heistä.
Kaiken kaikkiaan tutkimuksen vastaanotti noin puolet opiskelijoista Haagan ja Porvoon kampuksilta. Tutkimus lähetettiin kohderyhmälle sähköpostilla maaliskuussa 2021.
Tuloksia oli vaikea vertailla aiemmin tutkittuun, sillä Haaga-Helian restonomiopiskelijoiden hyvinvointia on aikaisemmin tutkittu hyvin suppeasti. Tuloksista kävi ilmi, että ajankäytön ongelma toistui vastauksissa usein. 65% vastaajista tekee töitä koulun ohella ja heistä 72% tekee iltapainotteisia vuoroja. Työpaikat ovat yleisesti oppilaitosta kannustavampia ja ymmärtäväisempiä opiskelijoiden opiskelu-uraa kohtaan kuin mitä oppilaitos opiskelijoiden työuraan. Molemmat ovat kuitenkin selkeästi kannustavia. Koronaviruksen myötä opiskelijoiden motivaatio on romahtanut. Myös henkinen ja fyysinen terveys ovat selkeästi huonontuneet. Yleiset uupumuksen oireet opiskelijoilla ovat nousseet merkittävän paljon. Tuloksista voi päätellä, että opiskelu on työmääränä verrattavissa palkkatyöhön. Tutkimustuloksia hyödynnettiin Haaga-Helian ja Laurean yhteisessä HALI-hankkeessa, sillä tekijä toimi samaan aikaan Pore ry:n hallituksessa. Opiskelijajärjestöt olivat suuri osa hanketta. Tarpeellista olisi pitää vuosittainen hyvinvointitutkimus, jotta opiskelijoiden hyvinvointi Haaga-Heliassa paranisi. Samalla oppilaitoksella olisi mahdollisuus kehittää omaa toimintaansa.
Haaga-Helian restonomiopiskelijoiden työ- ja opiskelu-uupumusta. Samalla selvitettiin, miten oppilaitos voi puolestaan edesauttaa opiskelijoiden hyvinvointia.
Ammattikorkeakoulussa opiskelu on intensiivistä ja palkkatyötä tehdään sen rinnalla useita tunteja. Opiskelukyky on opiskelijan ja opiskeluun liittyvien tekijöiden vuorovaikutusta ja se on verrattavissa työkykyyn. Opiskelukunto on opiskelijan fyysisen ja psyykkisen jaksamisen summa. Opiskelu-uupumus on opiskeluun liittyvä pitkittynyt stressioireyhtymä, jonka vastakohta on opiskeluinto. Opiskelijoiden hyvinvointi on laaja kokonaisuus, johon vaikuttavat myös oppilaitos ja opiskelijajärjestöt.
Tutkimuksessa selvitettiin opiskelijoiden hyvinvointia ja jaksamista 50:n kysymyksen avulla. Kysymyksissä olleet aihealueet olivat mm. opiskelu ammattikorkeakoulussa, työskentely, hyvinvointi, sosiaaliset suhteet, opiskelijajärjestöjen ja oppilaitoksen toiminta, stressi, uupumus sekä opiskelijaterveydenhuolto. Lisäksi edellä mainittuja teemoja vertailtiin aikaan ennen koronavirusta sekä aikaan sen kanssa. Tutkimustulokset saatiin kvantitatiivisella tutkimusmenetelmällä. Tutkimus lähetettiin noin puolelle Haaga-Helian restonomiopiskelijoista niin, että englanniksi opiskelevat rajattiin pois. Englanniksi opiskelevat päätettiin rajata pois, sillä opinnäytetyön kirjoituskieli on suomi. Tarkoituksena oli myös rajata monimuotoopiskelijat pois, mutta vastauksista kävi ilmi, että tutkimus oli lähtenyt myös osalle heistä.
Kaiken kaikkiaan tutkimuksen vastaanotti noin puolet opiskelijoista Haagan ja Porvoon kampuksilta. Tutkimus lähetettiin kohderyhmälle sähköpostilla maaliskuussa 2021.
Tuloksia oli vaikea vertailla aiemmin tutkittuun, sillä Haaga-Helian restonomiopiskelijoiden hyvinvointia on aikaisemmin tutkittu hyvin suppeasti. Tuloksista kävi ilmi, että ajankäytön ongelma toistui vastauksissa usein. 65% vastaajista tekee töitä koulun ohella ja heistä 72% tekee iltapainotteisia vuoroja. Työpaikat ovat yleisesti oppilaitosta kannustavampia ja ymmärtäväisempiä opiskelijoiden opiskelu-uraa kohtaan kuin mitä oppilaitos opiskelijoiden työuraan. Molemmat ovat kuitenkin selkeästi kannustavia. Koronaviruksen myötä opiskelijoiden motivaatio on romahtanut. Myös henkinen ja fyysinen terveys ovat selkeästi huonontuneet. Yleiset uupumuksen oireet opiskelijoilla ovat nousseet merkittävän paljon. Tuloksista voi päätellä, että opiskelu on työmääränä verrattavissa palkkatyöhön. Tutkimustuloksia hyödynnettiin Haaga-Helian ja Laurean yhteisessä HALI-hankkeessa, sillä tekijä toimi samaan aikaan Pore ry:n hallituksessa. Opiskelijajärjestöt olivat suuri osa hanketta. Tarpeellista olisi pitää vuosittainen hyvinvointitutkimus, jotta opiskelijoiden hyvinvointi Haaga-Heliassa paranisi. Samalla oppilaitoksella olisi mahdollisuus kehittää omaa toimintaansa.