Korukirjeellä korut rahaksi : kampanjasuunnitelma
Ahokaara, Alarik (2021)
Ahokaara, Alarik
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060314009
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060314009
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantaja oli Old and beautiful. Yrityksen perustaja on yksityinen elinkeinonharjoittaja Rebeca Oporta. Old and beautiful ostaa ja myy käytettyjä suomalaisia ja ulkomaisia koruja. Opinnäytetyön tavoitteena oli Facebook-kampanjan suunnittelu toimeksiantajayrityksen uudelle käytettyjen korujen sisäänostoa tehostavalle palvelulle. Sisäänostokyvyn tehokkuuden kasvaminen ja ajan säästäminen olivat tavoitteita, jotka yrittäjä toivoi pystyvänsä saavuttamaan paremmin opinnäytetyöstä saatavan kampanjasuunnitelman avulla.
Opinnäytetyössä käytiin ensimmäiseksi läpi yrityksen liiketoimintamallia Facebookissa, tausta yrityksen uudelle palvelulle, uuden palvelun kampanjoinnin tarve sekä uuden palvelun sisältö ja rakenne. Opinnäytetyön teoriaosassa käsiteltiin Facebookia markkinointikanavana, keskittyen erityisesti maksettuun mainontaan. Tämän jälkeen käytiin vaihe vaiheelta läpi, miten kampanja suunnitellaan ja luodaan Facebookin mainostenhallintatyökalun avulla.
Opinnäytetyön toiminnallisessa osassa teoria tuotiin käytäntöön tekemällä yritykselle Facebook-kampanjasuunnitelma. Facebook-kampanjan rakenne piti olla yhtenevä yritykseen ja mainonnan tavoitteeseen, jotta mainonnasta saataisiin irti parhaita mahdollisia tuloksia. Tämän takia oli tärkeää olla selkeä kuva tietoperustasta, yrityksen toiminnasta sekä uudesta palvelusta. Facebook-kampanjasuunnitelma pitää sisällään kampanjan mainostavoitteen, kohderyhmän, budjetin, aikataulutuksen, hinnoittelun, mainosten sijoittelun, -muodon ja -suunnittelun sekä kampanjan seurannan.
Tästä opinnäytetyöstä saadun kampanjasuunnitelman avulla yritys pystyy itse aloittamaan uuden palvelun mainostamisen Facebookissa. Mainonnan avulla uusi palvelu saa oletettavasti hyvin näkyvyyttä Facebookissa, mikä on tärkeää tavoiteltaessa sisäänostokyvyn tehokkuuden kasvamista. Kampanjasuunnitelman pohjalta yrittäjä pystyy tulevaisuudessa jatkamaan uusien kampanjoiden tekemistä, saavuttaakseen pitkäkestoisia Facebook-mainonnan tuloksia.
Opinnäytetyössä käytiin ensimmäiseksi läpi yrityksen liiketoimintamallia Facebookissa, tausta yrityksen uudelle palvelulle, uuden palvelun kampanjoinnin tarve sekä uuden palvelun sisältö ja rakenne. Opinnäytetyön teoriaosassa käsiteltiin Facebookia markkinointikanavana, keskittyen erityisesti maksettuun mainontaan. Tämän jälkeen käytiin vaihe vaiheelta läpi, miten kampanja suunnitellaan ja luodaan Facebookin mainostenhallintatyökalun avulla.
Opinnäytetyön toiminnallisessa osassa teoria tuotiin käytäntöön tekemällä yritykselle Facebook-kampanjasuunnitelma. Facebook-kampanjan rakenne piti olla yhtenevä yritykseen ja mainonnan tavoitteeseen, jotta mainonnasta saataisiin irti parhaita mahdollisia tuloksia. Tämän takia oli tärkeää olla selkeä kuva tietoperustasta, yrityksen toiminnasta sekä uudesta palvelusta. Facebook-kampanjasuunnitelma pitää sisällään kampanjan mainostavoitteen, kohderyhmän, budjetin, aikataulutuksen, hinnoittelun, mainosten sijoittelun, -muodon ja -suunnittelun sekä kampanjan seurannan.
Tästä opinnäytetyöstä saadun kampanjasuunnitelman avulla yritys pystyy itse aloittamaan uuden palvelun mainostamisen Facebookissa. Mainonnan avulla uusi palvelu saa oletettavasti hyvin näkyvyyttä Facebookissa, mikä on tärkeää tavoiteltaessa sisäänostokyvyn tehokkuuden kasvamista. Kampanjasuunnitelman pohjalta yrittäjä pystyy tulevaisuudessa jatkamaan uusien kampanjoiden tekemistä, saavuttaakseen pitkäkestoisia Facebook-mainonnan tuloksia.