Sairaanhoitajien kokemuksia motivoivan haastattelun käytöstä
Pelli, Miriam (2021)
Pelli, Miriam
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060313963
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060313963
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia sairaanhoitajien kokemuksia motivoivan haastattelun käytöstä terveyden edistämistyössä. Sairaanhoitajien kokemuksia tutkittiin menetelmän käyttökokemuksien, sen käyttöä rajoittavien ja käyttöä edistävien seikkojen näkökulmasta. Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa olemassa olevasta tutkimustiedosta hoitotyöhön yleistettävää tietoa motivoivan haastattelun käytöstä.
Tämän opinnäytetyön menetelmänä oli kuvaileva kirjallisuuskatsaus, mikä soveltuu uuden tiedon tuottamiseen hyvien käytäntöjen edistämiseksi niin kliiniseen työhön kuin koulutukseen. Kirjallisuuskatsauksessa on käytetty hoitotyön ammattikirjallisuutta, tieteellisiä artikkeleita ja julkaisuja. Tähän opinnäytetyöhön on valittu 7 alkuperäistutkimusta ja niistä tehdyt artikkelit on haettu hoitotyöhön erikoistuneista sähköisistä tietokannoista.
Opinnäytetyön tuloksina selvisi motivoivan haastattelun käyttöön liittyvän sekä myönteisiä että negatiivisia kokemuksia. Myönteiset kokemukset liittyivät sairaanhoitajien kokemuksiin omien vuorovaikutustaitojen ja ammatillisen identiteetin kehittymiseen sekä sairaanhoitajan ja potilaan välisen suhteen tasa-arvoistumiseen. Motivoivan haastattelun käyttöä rajoittavat tekijät liittyivät vajaisiin menetelmän käyttötaitoihin sekä työn ohjauksen, palautteen ja organisaation tuen puuttumiseen.
Tulosten perusteella motivoivan haastattelun käyttö, menetelmäosaamisen aktiivinen ylläpito ja harjoittelu voi vaikuttaa positiivisesti sairaanhoitajan ammatilliseen kasvuun ja työssä motivoitumiseen. Oikein käytettynä motivoiva haastattelu tasa-arvoistaa sairaanhoitajan ja potilaan välistä vuorovaikutussuhdetta, mikä saattaa auttaa työssä jaksamisessa. Motivoivan haastattelun menestyksekäs käyttö edellyttää käyttäjän omien taitojen aktiivisen ylläpitämisen ja harjoittelun lisäksi organisaation luomat oikeanlaiset puitteet sen käyttöön. Jatkotutkimuksena voisi tutkia miten syventävä motivoiva haastattelu -koulutus vaikuttaisi sairaanhoitajaopiskelijan ammatilliseen kasvuun ja ammatillisten vuorovaikutustaitojen kehittymiseen, ja olisiko sillä pidemmällä ajanjaksolla vaikutusta sairaanhoitajan ammattiin sitoutumiseen.
Tämän opinnäytetyön menetelmänä oli kuvaileva kirjallisuuskatsaus, mikä soveltuu uuden tiedon tuottamiseen hyvien käytäntöjen edistämiseksi niin kliiniseen työhön kuin koulutukseen. Kirjallisuuskatsauksessa on käytetty hoitotyön ammattikirjallisuutta, tieteellisiä artikkeleita ja julkaisuja. Tähän opinnäytetyöhön on valittu 7 alkuperäistutkimusta ja niistä tehdyt artikkelit on haettu hoitotyöhön erikoistuneista sähköisistä tietokannoista.
Opinnäytetyön tuloksina selvisi motivoivan haastattelun käyttöön liittyvän sekä myönteisiä että negatiivisia kokemuksia. Myönteiset kokemukset liittyivät sairaanhoitajien kokemuksiin omien vuorovaikutustaitojen ja ammatillisen identiteetin kehittymiseen sekä sairaanhoitajan ja potilaan välisen suhteen tasa-arvoistumiseen. Motivoivan haastattelun käyttöä rajoittavat tekijät liittyivät vajaisiin menetelmän käyttötaitoihin sekä työn ohjauksen, palautteen ja organisaation tuen puuttumiseen.
Tulosten perusteella motivoivan haastattelun käyttö, menetelmäosaamisen aktiivinen ylläpito ja harjoittelu voi vaikuttaa positiivisesti sairaanhoitajan ammatilliseen kasvuun ja työssä motivoitumiseen. Oikein käytettynä motivoiva haastattelu tasa-arvoistaa sairaanhoitajan ja potilaan välistä vuorovaikutussuhdetta, mikä saattaa auttaa työssä jaksamisessa. Motivoivan haastattelun menestyksekäs käyttö edellyttää käyttäjän omien taitojen aktiivisen ylläpitämisen ja harjoittelun lisäksi organisaation luomat oikeanlaiset puitteet sen käyttöön. Jatkotutkimuksena voisi tutkia miten syventävä motivoiva haastattelu -koulutus vaikuttaisi sairaanhoitajaopiskelijan ammatilliseen kasvuun ja ammatillisten vuorovaikutustaitojen kehittymiseen, ja olisiko sillä pidemmällä ajanjaksolla vaikutusta sairaanhoitajan ammattiin sitoutumiseen.