Uuden verkkokoulutuksen kehittäminen: Millainen uuden verkkokoulutuksen tulisi olla opiskelijan näkökulmasta
Laine, Satu (2021)
Laine, Satu
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060314046
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060314046
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantaja on Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu Xamk. Logistiikan tradenomien opinnot ovat siirtyneet koronapandemian takia kokonaan verkkoon, mikä on luonut paineita verkkokoulutuksen kehitykselle. Syksyllä 2021 opinnot siirtyvät kokeiluna kokonaan verkkoon logistiikan tradenomiopiskelijoilla Kotkan kampuksella eikä lähitunteja enää järjestetä.
Tässä työssä selvitettiin opiskelijoiden näkökulmia ja mielipiteitä siitä, mikä on kannustava, motivoiva, ohjaava, laadukas ja mielekäs tapa toteuttaa verkkokoulutus. Mitä ovat verkko-opetukseen soveltuvat työvälineet, joilla saavutetaan tasokas verkkokoulutus? Mitkä menetelmät ohjaavat opiskelijoita parhaiten verkkokoulutuksessa?
Tutkimusta varten laadittiin Webropolin kautta kysely, joka sisälsi laadullisen sekä määrällisen tutkimuksen menetelmiä. Kysely lähetettiin Xamkin Mikkelin kampuksen liiketalouden opiskelijoille, jotka suorittavat opintojaan täysin verkossa. Yhtenä ryhmänä oli LTMI19SV, jossa on 59 opiskelijaa, ja toisena LTMI19SVA, jossa on 62 opiskelijaa. Kysely lähetettiin lopuksi vielä muutamalle opiskelijalle LLKT17SP-ryhmästä, jonka opiskelijat vielä suorittavat opintojaan Kotkan kampuksella. Opinnäytetyötä varten käytiin tekemässä myös havaintoja opiskelijoiden reaaliaikaisilla oppitunneilla Kotkan kampuksella.
Kyselyyn vähäisen vastaamisen vuoksi tuloksia ei voi pitää täysin luotettavina vaan pikemminkin suuntaa antavina. Tutkimuksessa kävi ilmi, että opiskelijat toivovat ohjaajalta enemmän palautetta tehtäviin ja selkeämmät sekä helpommat ohjeistukset tehtäviin. Myös nopeampaan reagointia vastata viesteihin toivottiin. Reaaliaikaisista luennoista haluttiin tallenteita. Itseopiskelu ja yksilötehtävät olivat opiskelijoiden enemmistön mielestä erinomainen oppimisen menetelmä verkko-opinnoissa. Ryhmätyöt saivat huonoimmat arvioinnit menetelmänä oppia verkko-opinnoissa verrattuna muihin menetelmiin. Siitä huolimatta se sai hyviäkin arviointeja, joten asia ei ole niin yksiselitteinen. Oppimateriaaleja pidettiin vertailuarviossa tärkeimpänä verkkokoulutuksen laadun kannalta. Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulussa käytetyt työkalut saivat tuloksissa opiskelijoilta paljon kiitettäviä ja erinomaisia arviointeja.
Tässä työssä selvitettiin opiskelijoiden näkökulmia ja mielipiteitä siitä, mikä on kannustava, motivoiva, ohjaava, laadukas ja mielekäs tapa toteuttaa verkkokoulutus. Mitä ovat verkko-opetukseen soveltuvat työvälineet, joilla saavutetaan tasokas verkkokoulutus? Mitkä menetelmät ohjaavat opiskelijoita parhaiten verkkokoulutuksessa?
Tutkimusta varten laadittiin Webropolin kautta kysely, joka sisälsi laadullisen sekä määrällisen tutkimuksen menetelmiä. Kysely lähetettiin Xamkin Mikkelin kampuksen liiketalouden opiskelijoille, jotka suorittavat opintojaan täysin verkossa. Yhtenä ryhmänä oli LTMI19SV, jossa on 59 opiskelijaa, ja toisena LTMI19SVA, jossa on 62 opiskelijaa. Kysely lähetettiin lopuksi vielä muutamalle opiskelijalle LLKT17SP-ryhmästä, jonka opiskelijat vielä suorittavat opintojaan Kotkan kampuksella. Opinnäytetyötä varten käytiin tekemässä myös havaintoja opiskelijoiden reaaliaikaisilla oppitunneilla Kotkan kampuksella.
Kyselyyn vähäisen vastaamisen vuoksi tuloksia ei voi pitää täysin luotettavina vaan pikemminkin suuntaa antavina. Tutkimuksessa kävi ilmi, että opiskelijat toivovat ohjaajalta enemmän palautetta tehtäviin ja selkeämmät sekä helpommat ohjeistukset tehtäviin. Myös nopeampaan reagointia vastata viesteihin toivottiin. Reaaliaikaisista luennoista haluttiin tallenteita. Itseopiskelu ja yksilötehtävät olivat opiskelijoiden enemmistön mielestä erinomainen oppimisen menetelmä verkko-opinnoissa. Ryhmätyöt saivat huonoimmat arvioinnit menetelmänä oppia verkko-opinnoissa verrattuna muihin menetelmiin. Siitä huolimatta se sai hyviäkin arviointeja, joten asia ei ole niin yksiselitteinen. Oppimateriaaleja pidettiin vertailuarviossa tärkeimpänä verkkokoulutuksen laadun kannalta. Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulussa käytetyt työkalut saivat tuloksissa opiskelijoilta paljon kiitettäviä ja erinomaisia arviointeja.