Valmentava johtajuus uuden esimiehen tukena vähittäiskaupassa
Kähkölä, Sofia (2021)
Kähkölä, Sofia
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060314071
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060314071
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tukea uusia esimiehiä johtajaidentiteetin muodostamisessa sekä opastaa valmentavaan johtajuuteen. Opinnäytetyön tarkoituksena oli laatia aloittavalle esimiehelle käsikirja myynnin johtamiseen myymäläympäristössä. Käsikirja kohdennettiin erityisesti pienten ja keskisuurten myymälöiden esimiesten tarpeisiin, ja se käsittelee johtajaidentiteetin muodostamista, sekä antaa konkreettisia esimerkkejä myynnin- ja henkilöstöjohtamisen tueksi.
Teoreettinen viitekehys muodostuu neljästä pääluvusta. Ensimmäisessä luvussa tarkastellaan esimiehen roolia sekä yleisellä tasolla että uuden esimiehen näkökulmasta. Toinen luku käsittelee myynnin tavoitteiden asettamista ja seurantaa. Kolmannessa luvussa esitellään valmentavaa johtamista, sen eroja perinteiseen johtamismalliin sekä valmentavan johtamisen historiaa. Viimeinen luku käsittelee taitoja, joita esimies tarvitsee valmentavassa johtajuudessa.
Opinnäytetyö toteutettiin kirjallisuuskatsauksena alan teoksiin. Laadittu käsikirja pohjautuu kerätyn teorian lisäksi myös opinnäytetyön tekijän henkilökohtaisiin kokemuksiin ja näkemyksiin aiheesta. Teoreettinen viitekehys tukee laaditun käsikirjan näkemyksiä valmentavasta johtajuudesta.
Työssä ilmeni, että valmentava johtajuus poikkeaa paljon perinteisestä johtamisesta. Valmentava johtajuus on osallistavampaa ja vaatii toteuttajaltaan monipuolisemmin niin käytännön- kuin sosiaalisia taitojakin. Esimiehen ja työntekijöiden välinen avoin kommunikointi ja luottamus mahdollistaa valmennussuhteen, jossa työntekijää autetaan kehittämään omaa työskentelyään tuloksellisemmaksi.
Teoreettinen viitekehys muodostuu neljästä pääluvusta. Ensimmäisessä luvussa tarkastellaan esimiehen roolia sekä yleisellä tasolla että uuden esimiehen näkökulmasta. Toinen luku käsittelee myynnin tavoitteiden asettamista ja seurantaa. Kolmannessa luvussa esitellään valmentavaa johtamista, sen eroja perinteiseen johtamismalliin sekä valmentavan johtamisen historiaa. Viimeinen luku käsittelee taitoja, joita esimies tarvitsee valmentavassa johtajuudessa.
Opinnäytetyö toteutettiin kirjallisuuskatsauksena alan teoksiin. Laadittu käsikirja pohjautuu kerätyn teorian lisäksi myös opinnäytetyön tekijän henkilökohtaisiin kokemuksiin ja näkemyksiin aiheesta. Teoreettinen viitekehys tukee laaditun käsikirjan näkemyksiä valmentavasta johtajuudesta.
Työssä ilmeni, että valmentava johtajuus poikkeaa paljon perinteisestä johtamisesta. Valmentava johtajuus on osallistavampaa ja vaatii toteuttajaltaan monipuolisemmin niin käytännön- kuin sosiaalisia taitojakin. Esimiehen ja työntekijöiden välinen avoin kommunikointi ja luottamus mahdollistaa valmennussuhteen, jossa työntekijää autetaan kehittämään omaa työskentelyään tuloksellisemmaksi.