Seikkailu rikastamassa päiväkodin arkea : Vanhempien näkökulma seikkailupedagogiikkaan
Väätäjä, Veera (2021)
Väätäjä, Veera
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060213594
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060213594
Tiivistelmä
Seikkailupedagogiikka varhaiskasvatuksessa tarkoittaa elämyksiä ja seikkailuita, joiden tehtävänä on mahdollistaa lapsen oppiminen. Luontoon tehdyt retket mahdollistavat motoristen taitojen kehittämisen ja niiden yhdistämisen oppimisen kokemuksiin. Retket kehittävät ryhmätaitoja, luovat yhteenkuuluvuutta ja yhdistäviä kokemuksia.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia vanhempien näkökulmaa seikkailu- ja elämyspedagogiikkaan varhaiskasvatuksen maailmassa. Aineiston hankintaan käytettiin avointa kirjoitelmaa. Kysymykset olivat: kuinka koet lapsesi hyötyneen seikkailupedagogiikan tuomista teemoista ja retkistä päiväkodissanne ja koetko jääneesi kaipaamaan jotain, tai havaitsetko jotain parannettavaa? Vastauksia keräsin viikon ajan ja sain 14 kappaletta.
Tutkimuksessa selvisi, että vanhemmat kokevat lapsensa hyötyneen seikkailupedagogiikan retkistä. Retkien koettiin vahvistavan yhteyttä luontoon, tukevan ryhmähenkeä ja lisäävän omatoimisuutta. Kehityskohteita havaittiin olevan henkilökunnan mahdollinen lisäkoulutus seikkailupedagogiikasta ja vanhempien puutteellinen ymmärrys pedagogiikasta. Parempi kommunikointi vanhempien ja kasvattajien välillä takaisi vanhempien paremman ymmärryksen pedagogiikasta.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia vanhempien näkökulmaa seikkailu- ja elämyspedagogiikkaan varhaiskasvatuksen maailmassa. Aineiston hankintaan käytettiin avointa kirjoitelmaa. Kysymykset olivat: kuinka koet lapsesi hyötyneen seikkailupedagogiikan tuomista teemoista ja retkistä päiväkodissanne ja koetko jääneesi kaipaamaan jotain, tai havaitsetko jotain parannettavaa? Vastauksia keräsin viikon ajan ja sain 14 kappaletta.
Tutkimuksessa selvisi, että vanhemmat kokevat lapsensa hyötyneen seikkailupedagogiikan retkistä. Retkien koettiin vahvistavan yhteyttä luontoon, tukevan ryhmähenkeä ja lisäävän omatoimisuutta. Kehityskohteita havaittiin olevan henkilökunnan mahdollinen lisäkoulutus seikkailupedagogiikasta ja vanhempien puutteellinen ymmärrys pedagogiikasta. Parempi kommunikointi vanhempien ja kasvattajien välillä takaisi vanhempien paremman ymmärryksen pedagogiikasta.