Teknologia perinteiden rinnalla : Musiikkikasvatusteknologia yksilösoittotunneilla nyt ja tulevaisuudessa
Uusi-Niemi, Henna (2021)
Uusi-Niemi, Henna
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060414142
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060414142
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli kartoittaa musiikkikasvatusteknologian käyttöä ja sen tulevaisuutta
yksilösoittotunneilla Suomen musiikkioppilaitoksissa. Neljällä tutkimuskysymyksellä
oli tarkoitus saada selville, kuinka musiikkikasvatusteknologiaa hyödynnettiin soittotunneilla;
minkälaiset lähtökohdat musiikkikasvatusteknologian käytölle soittotunneilla oli;
miten opettajat arvioivat oppilaidensa suhdetta musiikkikasvatusteknologiaan sekä miltä
musiikkikasvatusteknologian tulevaisuus näytti.
Tutkimuksen kohteina olivat musiikkioppilaitosten soiton- ja laulunopettajat. Tutkimus toteutettiin
monimenetelmällisesti hyödyntäen määrällisiä ja laadullisia tutkimusmenetelmiä.
Tiedonkeruu tapahtui sähköisellä kyselylomakkeella, johon vastauksia saatiin määräaikaan
mennessä 103 kappaletta. Kyselyvastaukset analysoitiin pääosin määrällisin menetelmin,
ja myös laadullinen aineisto muutettiin määrällisesti tulkittavaksi avainsanojen merkitsemistä
apuna käyttäen.
Tuloksista huomasi, että musiikkiteknologian käyttö tämän hetken soittotunneilla on hyvin
opettajakohtaisesti vaihtelevaa. Edellytykset teknologian hyödyntämiseen vaikuttivat kuitenkin
hyviltä. Opettajilla oli käytössään paljon erilaisia laitteita ja sovelluksia, mutta koulutuksen
jakautuminen epätasaisesti ei edesauttanut kaikkien musiikkikasvatusteknologian
mahdollisuuksien käyttöönottoa. Tulevaisuudessa musiikkikasvatusteknologian käytön
soittotunneilla nähtiin lisääntyvän entisestään uusien, tarpeenmukaisten sovellusten
myötä.
Johtopäätöksenä päädyttiin siihen, että tulevaisuuden työelämää pystytään kehittämään
teknologiamyönteisempään suuntaan kouluttamalla opettajia kaikkien teknologian mahdollisuuksien
hyödyntämiseen.
yksilösoittotunneilla Suomen musiikkioppilaitoksissa. Neljällä tutkimuskysymyksellä
oli tarkoitus saada selville, kuinka musiikkikasvatusteknologiaa hyödynnettiin soittotunneilla;
minkälaiset lähtökohdat musiikkikasvatusteknologian käytölle soittotunneilla oli;
miten opettajat arvioivat oppilaidensa suhdetta musiikkikasvatusteknologiaan sekä miltä
musiikkikasvatusteknologian tulevaisuus näytti.
Tutkimuksen kohteina olivat musiikkioppilaitosten soiton- ja laulunopettajat. Tutkimus toteutettiin
monimenetelmällisesti hyödyntäen määrällisiä ja laadullisia tutkimusmenetelmiä.
Tiedonkeruu tapahtui sähköisellä kyselylomakkeella, johon vastauksia saatiin määräaikaan
mennessä 103 kappaletta. Kyselyvastaukset analysoitiin pääosin määrällisin menetelmin,
ja myös laadullinen aineisto muutettiin määrällisesti tulkittavaksi avainsanojen merkitsemistä
apuna käyttäen.
Tuloksista huomasi, että musiikkiteknologian käyttö tämän hetken soittotunneilla on hyvin
opettajakohtaisesti vaihtelevaa. Edellytykset teknologian hyödyntämiseen vaikuttivat kuitenkin
hyviltä. Opettajilla oli käytössään paljon erilaisia laitteita ja sovelluksia, mutta koulutuksen
jakautuminen epätasaisesti ei edesauttanut kaikkien musiikkikasvatusteknologian
mahdollisuuksien käyttöönottoa. Tulevaisuudessa musiikkikasvatusteknologian käytön
soittotunneilla nähtiin lisääntyvän entisestään uusien, tarpeenmukaisten sovellusten
myötä.
Johtopäätöksenä päädyttiin siihen, että tulevaisuuden työelämää pystytään kehittämään
teknologiamyönteisempään suuntaan kouluttamalla opettajia kaikkien teknologian mahdollisuuksien
hyödyntämiseen.