Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Hämeen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Hämeen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Virtuaalisten oppimisympäristöjen käyttö itseopiskelussa: ThingLink ympäristön käyttöönoton valmistelu kasvintunnistuksen opiskelussa

Latvus, Olli (2021)

 
Avaa tiedosto
Latvus_Olli.pdf (2.590Mt)
Lataukset: 


Latvus, Olli
2021
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060314119
Tiivistelmä
Opiskelu on viimevuosina siirtynyt yhä enemmän ajasta ja paikasta riippumattomaan itsenäiseen opiskeluun. Itsenäinen- ja etäopiskelu tarvitsee työvälineet ja materiaalit jotka ovat käytettävissä siellä missä opiskelija on ja silloin kun hän on opiskelemassa. Virtuaaliset itseopiskelumateriaalit täyttävät nämä määreet ja tämä opinnäytetyö pyrkii vastaamaan kysymykseen voiko virtuaalisen kasvintunnistuksen itseopiskeluympäristön toteuttaa itse, ilman kallista valmiin järjestelmän toimittajaa.
Opinnäytetyön käytännön osiona on toteutettu ThingLink alustalle uusi 360 asteen panoraamakuvista koostuva virtuaalinen ympäristö Lepaan kampuksen puistosta. Tähän ympäristöön on mahdollista lisätä panoraamoissa näkyville kasveille tageja joista saa lisää tietoa kyseisestä kasvista. Panoraamojen kuvaamisessa on käytetty Canonin Eos 1000D -järjestelmäkameraa, 18-55 mm objektiivia sekä kolmijalkaa. Panoraamat on koostettu Adobe Photoshopilla ja ladattu ThingLinkiin.
ThingLink ympäristöstä tuli toimiva kokonaisuus, joka on laadullisesti lähellä aiempaa Visumo Oy:n tuottamaa Lepaa 360 ympäristöä. Hyvillä tiedonhaun taidoilla, kärsivällisyydellä ja kohtuullisella kuvan käsittelyn osaamisella on siis mahdollista tuottaa laadukas virtuaalinen ympäristö kasvien itseopiskelua varten. Työn tilaajana toimi Hämeen ammattikorkeakoulu.
 
In recent years studying has transitioned more and more into self-study that is independent in time and location. Self- and remote study need tools and materials which are available where and when the student is studying. Virtual self-studying material fulfill these criteria and this thesis strives to answer whether it is possible to create a virtual environment for self-studying plant identification, without an expensive provider of a ready system.
As the practical part of the thesis a new virtual environment was created on ThingLink using 360-degree panoramic pictures from the Lepaa campus park. It is possible to add tags into these panoramic pictures on top of the different plants visible and from these tags one can find more information and closeup photos of that plant. The equipment used to make these panoramic pictures includes and Canon Eos 1000D SLR camera, tripod and a 18-55 mm lens. The panoramas were stitched with Adobe Photoshop and then uploaded to ThingLink.
The ThingLink environment turned out to be a working whole that is quality-wise close to the earlier Lepaa 360 environment made by Visumo Oy. With good information retrieval skills, patience and decent image processing skills it is indeed possible to create a good-quality virtual environment for plant identification self-studying. The work was made for Häme University of Applied Sciences.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste